Dibs er en av Nordens største leverandører av betalingsløsninger, med 14.000 virksomheter tilknyttet seg. Nå har de problemer med systemene. Foto: Colourbox.com
Dibs er en av Nordens største leverandører av betalingsløsninger, med 14.000 virksomheter tilknyttet seg. Nå har de problemer med systemene. Foto: Colourbox.comVis mer

DIBS sliter med betalingsløsningen

Påvirker blant annet Apollos kunder.

DIBS, som leverer betalingsløsninger for nordiske nettsteder, opererer for øyeblikket med redusert kapasitet. Problemene har ifølge det danske nettstedet Version2 pågått i tre døgn, og skaper problemer med betalingene på en rekke nordiske nettsteder.

I Norge leverer DIBS blant annet betalingsløsning til reiseselskapet Apollo.

Nordmenn svir av skattepengene på utenlandsreiser nå

Problemer med reisebestillingene

Informasjonssjef i Apollo, Helen Begby, bekrefter til DinSide at de har hatt problemer med betalingsløsningen både i går og i dag.

– Det er veldig mange som bestiller reise disse dagene - og de fleste skal reise
i løpet av de nærmeste ukene. Dette påvirker derfor først og fremst kundene våre
som dessverre må bruke lengre tid på å få gjennomført betalingen av ferien, sier Begby til DinSide.

Ifølge lesertips bruker også mobilselskapet OneCall DIBS til påfylling av kontantabonnement på nett.

Kunder raste etter at nettbutikk trakk tilbake tilbudene

Fortsatt redusert kapasitet

Ifølge DIBS norske nettsider jobber de med å få løst problemene så raskt som mulig. Men de regner ikke med at betalingsløsningen vil kunne fungere på full kapasitet i løpet av ettermiddag

– Det er riktig at vi har en lengre driftsforstyrrelse som dessverre ikke er løst enda, sier Jacob Raavig i DIBS til Version2.

Han sier også at mens noen kunder ikke får gjennomført sin transaksjon, virker det som normalt for andre.

Se opp for falske nettbutikker