Dialog og rangering av kreditorene

Om ikke sparetiltakene strekker til er det viktig å gå i møte med kreditorene.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Lar du regningene hope seg opp uten å gå i dialog med kreditor er det kun du som taper. En ting er at betalingsevnen din kan være dårlig til tider, en helt annen ting er at det er viktig å vise kreditor at betalingsviljen er tilstede.

Husk at kreditors hovedmål er å få inn sine penger, ikke å iverksette en inndrivelsesprosess via et inkassobyrå.

Ser du at du vil ha problemer med neste regning må du kontakte kreditor umiddelbart, det øker nemlig sjansen for å få igang en god dialog. Be om:

  • Utsettelse av betalingen eller en oppdeling av beløpet.
Husk at alternativet er purregebyrer og inkassokrav.

Betal de ”viktigste” regningene først

Å ha staten som kreditor er en spesielt dyr fornøyelse, og studielånet er ett godt eksempel:

  • Hvis du ikke betaler når du skal, og heller ikke søker om betalingsutsettelse, sender Lånekassen ut andregangsvarsel (purring). Det blir da lagt til 280 kroner i gebyr. Dersom du fremdeles ikke betaler eller søker om utsettelse, sender vi deg et varsel om oppsigelse av lånet. Dette koster 490 kroner.
Til sammenligning er de private aktørenes purregebyr begrenset til 65 kroner. Moralen er enkel:

Står valget mellom å betale en regning til staten eller til en privat aktør? Ja da bør du prioritere staten.