20 sigaretter om dagen i fem år til, det er 36 500 sigaretter på bordet foran deg. Er det dette du vil? Foto: Colourbox.com
20 sigaretter om dagen i fem år til, det er 36 500 sigaretter på bordet foran deg. Er det dette du vil? Foto: Colourbox.comVis mer

Dette trigger lysten på røyk

Bli kjent med alt som kan øke lysten.

- Jeg begynte å røyke som en sosial greie. Jeg tok en røyk hvis jeg var ute med venner. Da jeg begynte å studere og var i et stressende langdistanse forhold, brukte jeg røyken for å koble av. Jeg sluttet å trene, røykte masse og følte meg ikke bra. Jeg måtte få livet på rett kjøl igjen, og det første jeg måtte gi slipp på var røyken.

- Jeg gjorde det helt på egen hånd. Det som gjorde at jeg klarte det var at jeg ble klar over alt som trigget lysten på røyk, og situasjoner som gjorde at jeg automatisk tok en røyk. Å kjøre bil, er bare en av mange triggere.

Det forteller 24 år gamle Megan til WebMD. I mange år tok hun seg automatisk en røyk etter et måltid eller når hun var sammen med venner.

- Så begynte jeg å si til meg selv: ”Nå skal jeg kjøre bil, og da skal jeg ikke ha en røyk”. Jeg var veldig oppmerksom på dette. Jeg tenkte ikke på annet de neste ti minuttene. Vanligvis forsvant suget etter røyk. Og hvis jeg var stresset, tok jeg noen sit-ups istedenfor å tenke på røyken, eller jeg ville kaste i meg et glass vann, sier hun, og innrømmer at det vaskeligste var å droppe røykingen ute med venner. Det har vært noen tilbakefall, innrømmer hun, men likevel kaller hun seg nå får røykfri.

Nøkkelen er å finne tingene som virkelig trigger lysten på røyk.

Se Kreftforeningens råd ved røyksug nederst i artikkelen.

Les også:
Dette skjer når du stumper røyken
Ikke lur deg selv, light er like skadelig
Slutt å røyke på ti dager

Røyking 2010

Røyker du? (Avsluttet)
Ja. Mye.(33%) 217
Nei.(28%) 183
Jeg holder på å slutte.(21%) 141
Jeg kaller meg en festrøyker. (18%) 119
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Mange triggere

Direktør Lirio Covey, ved Smoking Cessation Clinic ved Columbia University i USA, forteller om de vanligste røyketriggerne:

  • Stress eller andre følelsesmessige tilstander – ofte negative, men også positive følelser kan gjøre at man får lyst på røyk. Slik stresser du ned
  • Du blir eksponert for røyk i form av passiv røyking eller lignende. Er du røyker selv, får du mest sannsynlig også lyst på en røyk! Visste du at naboens røyk er verre enn eksos?
  • Situasjoner og tidspunkt der du har hatt for vane å tenne deg en røyk tidligere, som når du setter deg i bilen eller går hjem fra jobb. Disse sigarettene er ofte de vanskeligste å stumpe, men vit at suget vil bli mindre med tiden, forsikrer Covey.
Det neste er å få svar på hva du skal gjøre når du konfronteres med disse triggerne.

Ta nikotintesten

Bli kvitt suget

Trina Ita ved American Cancer Society's Quitline gir disse rådene når røykesuget oppstår:

  • Hvis du finner ut at du vil ta deg en røyk mens du kjører bil, gjør bilen til et uhyggelig sted å ta seg en røyk. Vask og skrubb bilen og setetrekkene, tøm askebegre og kast alle halvtomme røykpakker. Har du virkelig samvittighet til å tenne opp en røyk nå? Fyll hanskerommet med tyggegummi og sukkerfrie drops, og fyll heller munnen med dette når suget føles uutholdelig.
  • Hvis det er vanskelig å være sammen med venner som røyker, snakk med dem. Be dem om ikke å røyke så mye når du er sammen med dem. Hvis vennene dine røyker ute, hold deg inne, og tenk heller på stakkars dem som må ut i kulden og fryse seg halvt i hjel, bare for å ta seg en røyk.
  • Må du ha en røyk rett etter et måltid? Gjør noe annet umiddelbart etter du har spist. Rydd av bordet, ta oppvasken eller finn på noe annet.
Som Megan påpeker, det er ofte bare å komme seg gjennom de første minuttene etter at suget oppstår.

Slanking øker røykesug hos jenter

Hold ut i noen minutter

- Bare vent 15 minutter. Da vil du oppdage at du ikke tenker på røyk mer.

Dette bekrefter også Kreftforeningen.

- Et røyksug varer sjelden mer enn to til fire minutter. Det er likevel lurt å være forberedt på at røyksuget vil melde seg med jevne mellomrom den første tiden, står det på Kreftforeningen.no, som spør:

20 sigaretter om dagen i fem år til, det er 36 500 sigaretter på bordet foran deg. Klarer du å se det for deg? Er det dette du vil?

I tabellen får du Kreftforeningens råd ved røyksug.

Når røyksuget roper
 
  • Rett oppmerksomheten på noe annet til røyksuget går over.
  • Spis frukt.
  • Pust dypt og rolig og forestill deg at du surfer på en bølge.
  • Drikk et glass vann, gjerne med sitron i.
  • Citrussmak, peppermynte, mentol, og salt lakris kan dempe lysten på røyk.
  • Gå en liten tur. Mosjon er perfekt når du slutter å røyke.
  • Unngå mat og drikke som gjør deg røyksugen. Salater og fisk gir mindre røyksug enn tung mat.
  • Vær forsiktig med kaffe. Virkningen av for mye kaffe kan forveksles med abstinens etter røykeslutt.
  • Vær forsiktig, alkohol svekker dømmekraften.
  • Kvitt deg med røykesakene dine, og gjør hjemmet ditt til en røykfri sone.
  • Informer dine nærmeste hjemme og på jobb om at du har sluttet. Be gjerne om støtte.
  • Kilde: Kreftforeningen