Direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes. Foto: Forbrukerrådet/CF Wesenberg Kolonihaven
Direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes. Foto: Forbrukerrådet/CF Wesenberg KolonihavenVis mer

Dette trenger vi hjelp til

Bil på toppen i år også, men voldsom økning i henvendelser om smarttelefonbruk.

Forbrukerrådets statistikker for 2011, viser at flere tar kontakt, spesielt på e-post. Dessuten anslår Forbrukerrådet at norske forbrukere fått hjelp til å løse saker til en verdi på rundt 95 millioner kroner.

– Folk tar kontakt med Forbrukerrådet når det gjelder ting som betyr noe for dem i hverdagen. Ingenting er så ergerlig som en mobiltelefon som ikke fungerer, eller en regning som blir dobbelt så høy som forventet, sier direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

Topplisten

Bil troner på toppen av listen. En av ti henvendelser til landets Forbrukerråd handler om bilrelaterte spørsmål. (Statistikken viser ikke antall klager, men det totale antall spørsmål og henvendelser.) Men det som øker mest er spørsmål knyttet til bruk av smarttelefoner, spesielt henvendelser knyttet til innholdstjenester. Mange har opplevd sjokkregninger etter for eksempel barns bruk av spill på mobilen.

Les også: Mistet 10.000 kroner etter barns bruk av gratisspill på iPhone

  • Kjøp av bil 10.922 stk (10,61 prosent)
  • Uspesifiserte varer og tjenester 10.573 stk (10,27 prosent)
  • Bolig 9.195 stk (8,93 prosent)
  • Datamaskiner 6.082 stk (5,91 prosent)
  • Mobiltelefoner 5.282 stk (5,13 prosent)
  • Håndverkertjenester 4.352 stk (4,23 prosent)
  • Møbler 2.208 stk (2,15 prosent)
  • Bekledning, klær og sko 1.992 stk (1,94 prosent)
  • Hvitevarer 1.951 stk (1,90 prosent)
  • TV-apparater 1.167 stk (1,13 prosent)
Av de som er misfornøyde er omtrent halvparten uenig med en virksomhet, mens den andre halvparten er uenig med en privatperson.

Dersom du har problemer i forbindelse med kjøp av varer og tjenester, kan du kontakte Forbrukerrådet. Dersom saken ikke løser seg, kan klagen ende opp i en klagenemnd. Her ser du noen av de aktuelle klagenemndene for norske forbrukere:

Parkering? Parkeringsklagenemnda
Forsikring, bank, finans og verdipapirer? Finansklagenemnda
Flyreiser? Flyklagenemnda
Mobilregningen? Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon
Tog? Felles med flyklagenemnda fra 1. februar 2012.