<b>HER ER NYHETENE:</b> Disse nyhetene kommer i butikkhyllene i uke 8, altså 16. februar. Foto: PRODUSENTENE
HER ER NYHETENE: Disse nyhetene kommer i butikkhyllene i uke 8, altså 16. februar. Foto: PRODUSENTENEVis mer

Dette skal du spise nå

Her er nyhetene som kommer snart i matbutikkene.

Det er snart klart for årets første og største slipp av matvarer i dagligvarebutikkene. Her kan du se hva du har i vente.

Dagligvarebransjen har felles dato for utkjøring av dagligvarenyhetene, blant annet på grunn av logistikk - men også av konkurransehensyn. Årets første dagligvareslipp er uke 8, som innledes med mandag 16. februar.

Her får du dagligvarer på nett

Vi prøver gjerne nyheter, men ...

Joda, nyheter er spennende nok, og vi prøver gjerne - men ifølge kommunikasjonsrådgiver Marthe Bogerud Schomacker i Orkla, faller vi ofte tilbake i gamle spor.

- I Norge er vi forbrukere litt konservative når det gjelder nye smaker, og selv om forbrukere flest liker å prøve nye produkter, faller de fleste tilbake til sine kjente favoritter. Det er vanskelig å etablere nye produkter i markedet, og for at et nytt merke skal overleve, er det helt essensielt at det leverer på smak, sier Bogerud Schomacker som arbeider hos Orkla confectionary & snacks Norge, til Dinside.

SØTT OG GRØNT: Frossent men ikke fisk, fra Findus: Sprø potetstaver som er ferdige på 5 minutter, Chicken Tex Mex Wrap finner du mozzarella, tomatsaus og hvitløk som kan spises rett fra pakken, Hot Bangkok wokblanding - og Pain au Chocolat til dessert. Foto: PRODUSENTEN
NYTT I FISKEDISKEN: Findus har flere nyheter innen frossenfisk: Sprøbakte fiskefileter med fullkorn, Fiskegrateng med potetmos i stedet for med makaroni, Fish & Crisp Burger som kan både grilles og stekes i ovnen - og Dagens Middag med fisk, som er en ovnsrett med poteter, gulrot, purreløk og Alaska Pollock (skal minne om torsk). Foto: PRODUSENTEN
SALTSNACKS: Nyheter i potetgull-hylla: OLW ostepop med nye smaker i limited edition, inspirert av Italia, Frankrike og USA. • KiMs Duppeditter: Mikspose med salt og sprø mais- og potetsnacks. Og KiMs BigCut: potetchips med ekstra dype rifler, i variantene Salt og Sour Cream & Pepper. Foto: PRODUSENTEN
SØTT: Gjensyn med rød Stratos, som mange kanskje husker. Det er altså Stratos med nøtter. I tillegg en ny variant: Stratos Krønsj, som er Stratos-sjokolade med krisp. Laban Sure Sjødyr og Mokka & melkesjokoladekjeks. Foto: PRODUSENTEN
SAUSER: Flere sauser fra Heinz: Chili, Peri peri, Hot Pepper og flere. Sennep til å spice opp pølsene. Foto: PRODUSENTEN
MER GODTERI: Flere nye drops, og godteri på tube. Foto: PRODUSENTEN
TE-NYTT: Nyheter i tehylla. Foto: PRODUSENTEN
FISK: Lofoten komemr med flere fiskenyheter, blant annet et eget sushikonsept, med sushilaks og -ris. . I tillegg til sushilaks, introduseres nå Lofoten Laks Midloin og Lofoten skreiloin. Sistnevnte er en sesongvariant som kun selges under Lofotfisket i perioden februar til april. Foto: PRODUSENTEN
SALT - MEN MINDRE SALT: Krisp ble lansert i høst, men nå med en ny variant: Krisp Mexican. POPPA chips er med 55 prosent mindre fett enn vanlig chips (hva nå enn "vanlig chips" er ... red. anm.) Og Sørlandschips med 30 prosent mindre salt. Foto: PRODUSENTEN
MEIERIPRODUKTER: Gresk Yoghurt med smak, Synnøve Gräddost med mindre fett enn vanlig gräddost og Synnøve Gresk Power-yoghurt. Foto: PRODUSENTEN
SALATER: Flere nyheter fra Delikat, blant annet ferdig middagstilbehør Delikat byggryn og Delikat bulgur. Vita hjertego’ Sour er et alternativ til rømme. Flytende margarin laget av rapsolje, på nye flasker. Foto: PRODUSENTEN
NY KRYDDERSERIE: Ny krydderserie fra Mill & Mortar. Foto: PRODUSENTEN
REMA-NYTT: Noen av egne merkevarenyhetene hos Rema: Halvstekte brød, fersk pasta, lettere kokosmelk, dypfyste nanbrød og basmatiris som ikke skal klebe. Foto: PRODUSENT
KJØTTNYTT: Nyhetene fra Gilde omfatter blant annet rå kjøttboller klare til steing, pulled pork, frossenkjøttdeig som du skal kunne ta rett fra fryseren og i panna - og bare så mye du trenger akkurat der og da, edelgris i stekepose og kalvekjøtt som kvernet og biff. Foto: PRODUSENTEN
KYLLING OG SVELER: Nyheter fra Prior: Fryste sveler, pulled kalkun, singelpakede fileter i stekepose, lårfilet i aluminiumsskål og "kyllingpops" - som er kyllingkuler med ost. Foto: PRODUSENTEN
EDDIK: Eddiker fra belgiske Belberry i mange smaker - her er kun noen. Foto: PRODUSENTEN
KJENDISSAUS: Flere sauser fra den svenske kjendiskokken Erik Lallerstedt. Foto: PRODUSENTEN
TINE-NYTT: Biola.smoothie, grønnsakjuice, Cottage cheese med syltetøy, setesdalsmør, skjørost og rømme fra nord er noen av nyhetene fra Tine. Flere av disse kommer med flere forskjellige smaker. Foto: PRODUSENTEN

Her er noen av nyhetene du snart kan se i butikkhyllene:

Det skal være sunt

Februar er tradisjonelt preget av sunnhetstrender, også innenfor mat - og dette preger også dagligvareslippet. Trude Solvang, markeds- og innovasjonsdirektør i Findus, sier til Dinside at helse og naturlighet fremdeles er viktig for norske forbrukere.

LES OGSÅ: Test av «hjemmelaga »knekkebrød, er de gode - og sunne?

- Vi vil leve bedre, lengre og smartere. Vi streber etter å oppnå de anbefalte fem om dagen av frukt og grønt og minimum tre fiskemåltider i uken, sier Solvang - og påpeker at nordmenn generelt ligger et godt stykke unna dette målet.

- Ren og naturlig mat er i fokus og mange har en ambisjon om å lage maten fra bunnen av selv hver dag, sier hun videre.

Burgersuksess fra 2012, og nå kommer mer fisk

Også Bjørn Brennskag i Orkla forteller at folk ønsker å spise mer fisk - og at dette også er et av satsingsområdene for dem når det kommer til nylanseringer. Og Lofotprodukt, som produserer fiskeprodukter, kommer også med flere nyheter nå. De forteller om en sterk fokus og etterspørsel etter rene og naturlige ingredienser.

- Siden lanseringen i 2012 har fiskeburgere med 80 prosent fisk fra Lofoten vært en stor suksess. Da vi lanserte produktet, tenkte vi det ville bli et nisjeprodukt for de mest kvalitetsbevisste forbrukerne, men vi forsto at vi hadde undervurdert markedet allerede to uker etter lansering i butikk. Da var varepartiet som skulle rekke for et halvt år revet vekk fra hyllene, forteller salgssjef Øystein Rist i Lofotprodukt AS.

Ifølge Lofotprodukt, er trenden med fokus på sunnhet, rene og naturlige ingredienser, samt høyt fiskeinnhold, sterkere enn noen gang.

Men hvordan smaker det? Test av makrell i tomat

Godteri? Jatakk, men kanskje i mindre mengder?

Kanskje er det også helsetrenden som gjør at vi ønsker oss søtsaker i mindre porsjoner. Det kommer flere søtprodukter med nå.

- Vi ser at porsjonskontroll og mindre størrelser er en trend. Vi har mange produkter i mindre størrelser, og har nylig lansert både Bixit havrebar og Stratos Mini, som er små i størrelsen og svarer på ønsket om mindre forpakninger. Dette er nok en trend som kommer til å påvirke lanseringene våre fremover, sier Bogerud Schomacker i Orkla confectionary & snacks Norge.

Mer pålegg: Test av leverpostei

Ikke plass til alt

Det er ikke alt det er plass til alt i butikkhyllene, så når noe nytt skal inn - betyr det at noe må ut. Vi har spurt produsentene hvilke produkter som forsvinner ut av hyllene når de nye varene nå skal inn, men det er ikke mange av dem som ønsker å si så mye om det.

Har du sett mange av disse varene, som var nye for ett år siden?

- Når det gjelder hvilke produkter som blir tatt ut av butikkhyllene så er det vanskelig å gi ett enkelt svar på dette. Noen kjeder kan velge å beholde et produkt, mens andre foretar en såkalt «delisting» av akkurat det samme, sier Trude Solvang, Markeds- og innovasjonsdirektør i Findus til Dinside.

Hun vil likevel berolige forbrukere med at bestselgerne sjelden eller aldri forsvinner fra matvarehyllene.

Sjekk ingredienslistene: Steinbitkarbonadene inneholdt bare syv prosent steinbit