Anne Sofie Faye-Lund i Forbrukerrådet forklarer at butikker ikke har lov til å selge et brukt produkt som nytt. Foto: CF-Wesenberg/Forbrukerrådet
Anne Sofie Faye-Lund i Forbrukerrådet forklarer at butikker ikke har lov til å selge et brukt produkt som nytt. Foto: CF-Wesenberg/ForbrukerrådetVis mer

- Dette skal du ikke akseptere

Har du kjøpt et nytt produkt som viste seg å være brukt? Det skal du absolutt ikke akseptere.

Den siste tiden har DinSide rettet søkelyset mot mange nettbutikkers kreative og feilaktige tolkning av angrerettloven.

Flere store butikker, som Telenor.no og Netcom.no, har krevet at produkter kjøpt i nettbutikkene, ikke kan åpnes og testes før angreretten eventuelt blir brukt. Dette er direkte feil, og de store selskapene endrer nå praksis, som følge av DinSides artikler.

Selger brukt som ny?

I kjølvannet av disse sakene har det oppstått en diskusjon om forbrukerne virkelig er tjent med angrerettloven. Dersom bedriftene plikter å ta imot brukte produkter, er det mange som har vært bekymret for at butikkene skal videreselge de brukte produktene som nye.

Ifølge Forbrukerrådet har ikke butikkene lov til å gi deg en brukt eller åpnet telefon, hvis du har betalt for et nytt produkt.

- Butikkene har ikke anledning til å selge brukte produkter som nye, sier Anne Sofie Faye-Lund, seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Hun forklarer at det har vært flere tilfeller der kunder har oppdaget at produkter har vært brukt. I noen tilfeller har «nye» mobiltelefoner og datamaskiner inneholdt både lagrede telefonnumre og bilder.

- Det skal du ikke akseptere!, er den klare beskjeden fra Faye-Lund.

Kan ikke åpne produktet

Faye-Lund presiserer at dersom kunder bruker angreretten sin uten å åpne produktet, har butikkene mulighet til å selge varen som ny.

Men dersom forseglingen er brutt eller produktet er brukt, kan ikke selgeren selge den som ny, men som et brukt produkt.

- Jeg er sikker på det er et marked for brukte telefoner også. Men dersom brukte produkter selges som nye, vil dette betraktes som villedende markedsføring, og det vil være en mangel på produktet, forklarer Faye-Lund.

Dette gjør du

Har du mottatt et brukt produkt som egentlig skulle vært nytt? Da bør du klage.

Meld først fra til butikken du kjøpte produktet hos. Hvis dette ikke fører noen vei, kan du enten tipse DinSide ([email protected]) eller klage til Forbrukerrådet. Forbrukerrådet har en egen veiledning for klagesaker.

Til slutt er det Forbrukertvistutvalget som kan avgjøre om kunden har krav på å heve kjøpet. Avgjørelser gjort i Forbrukertvistutvalget vil dessuten bli tatt i betraktning dersom tilsvarende saker skulle dukke opp.

DinSide følger saken

DinSides søkelys mot mobilbransjen har gitt forbrukerne de rettighetene de har krav på. Først fortalte vi at Netcom brøt angrerettloven, men at de nå lover å endre praksis.

Telenor og Kjedehuset har også brutt angrerettloven i flere år, men har nå endret vilkårene sine, slik at de skal være i tråd med gjeldene lover og regler.

Moobi, som selger telefoner for Netcom, Chess og Tele2, har også brutt angrerettloven. DinSide har flere ganger forsøkt å få en kommentar fra selskapet, men Moobis representanter har valgt ikke å kommentere saken.

Moobi har riktignok i løpet av denne uken ryddet opp i kjøpsbetingelsene, og fjernet punktene som strider mot angrerettloven
(se Moobis nye betingelser her).

Faye-Lund i Forbrukerrådet er glad for at selskapene nå har ryddet opp, og har delvis forståelse for at det har vært mye rot i bransjen.

- Bestemmelsene i angrerettloven er veldig vanskelige, det er ikke lett å holde tungen rett i munnen. Det er heller ikke uvanlig at enkelte trår feil, men selskapene skal nå ha ros for at de rydder opp, sier Faye-Lund til DinSide.