Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Dette skader tennene dine

Det er ikke bare brus og tannpusslurv som skader tennene. Det gjør også mange av dine daglige uvaner.

Høye tannlegeregninger og dårlig ånde styrer vel helst alle unna. Men visste du at mange av dine vanlige uvaner kan gi deg begge deler?

Slik dreper du dårlig ånde:

Er ikke vond lukt eller en tynn bankkonto nok, bør de helsemessige grunnene veie tungt. Det er nemlig ingen tvil om at tannhelsen vår henger sammen med resten av kroppen, ifølge Dr. Matthew Messina ved American Dental Association.

Studier har vist sammenhengen mellom bakterier i munnen og hjertesykdom, diabetes og lav fødselsvekt, skriver Newsweek Health på nett.

Nøyaktig hvorfor det er slik, er likevel uklart.

- Det handler om bakteriemengde. Hvis du kjemper mot bakterier i munnen har du færre ressurser til å kjempe mot andre ting i kroppen, sier Messina til nettstedet.

Her er seks vanlige feil som herjer med tennene dine– og hvordan du kan unngå dem:

1. Kaffesuping dagen lang
Se deg rundt. Om du er på jobb eller i en bil ser du trolig alltid pulter eller koppeholdere med gigantiske kaffekopper eller brusglass rundt deg. Mange har en tendens til å småsupe og spise litt hele dagen. Ikke bare gir kaffe og te flekkete tenner, men hvis du drikker søt kaffe med melk, eller brus, skaper du en mini-helserisk i munnen. Konsum av karbohydrater, særlig sukker, aktiverer syreproduserende bakterier som bor på overflaten av tennene dine.

2. Dessert utenom middag
Hvis du ikke har viljestyrke til å droppe søtsaker eller brus utenom kostholdet (og de fleste av oss har ikke det), så prøv å spise dette som en del av et måltid, når de ødeleggende bakteriene allerede er i sving.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer


3. Lite vann
Mange bærer med seg en vannflaske overalt, men de fleste vet ikke at et de mest tannvennlige tidspunktene du kan drikke vann er etter at du har spist. Et glass vann etter hvert måltid vil vaske bort matpartikler og noen bakterier og generelt rengjøre munnen. Dropp brusen.

4. Godis og isbit-knasking
Hvis du elsker gummi- eller klissegodis eller til og med liker å gnage på upoppede popcornkjerner eller is, vær obs. Det er en av de mest effektive måtene å stappe mengder av tannforvitrende bakterier opp i et hjørne av munnen det er vanskelig å rengjøre, eller du kan knekke en tann. Slik blir du kvitt søtsulten:

5. Unngår frukt
Vi vet alle at frukt og grønt kan forebygge sykdom. Men å unngå dem har også konsekvenser for munnen. Frukt og grønt inneholder nemlig vitaminer som er spesielt viktige for tannkjøttet, fordi de bidrar til å forebygge infeksjoner som kan gi blødende eller betente gommer.

- Du kan se effekten av feilernæring på gommene nesten med en gang, sier Messina.

6. Sukkertyggis
Å gi tennene en jevnlig omgang med sukker, selv en liten tyggegummi-bit, er en fantastisk måte å hjelpe forråtnelsen. På den annen side har sukkerfri tyggis mange fordeler: Den øker spyttproduksjonen, som er kroppens naturlige mekanisme for å vaske bort mat og nøytraliserende syre.

For øvrig kan det være lurt å la være å åpne brus- eller ølflaska med tennene, og heller bruke det halve minuttet på å hente opptrekkeren i skuffen. Og hvis du røyker vil du kanskje vite at ikke-røykere har redusert risiko for å miste tennene:

Og selv om du ikke klarer å bryte uvanene, kan du jobbe med å utvikle gode tannrutiner. Det er bare å hente frem tannbørsten og ikke minst tanntråden. Slik bruker du tannbørsten for å få sunne tenner og null hull ved neste besøk hos tannlegen: