Forbrukerombudet har sett nærmere på hva du egentlig får - og må betale. Foto: Per Ervland
Forbrukerombudet har sett nærmere på hva du egentlig får - og må betale. Foto: Per ErvlandVis mer

Dette selskapet er advart

2 for 1 er ingen god deal likevel, mener Forbrukerombudet.

2 for 1 høres som regel ut som et godt tilbud, men flere forbrukere har reagert på selskapet 2 for 1, også kalt Dinner for Two, sin markedsføring.

Selskapet tilbyr rabatter på blant annet restauranter, reiser og kulturopplevelser. Det høres fint ut, men Forbrukerombudet så, etter flere klager, nærmere på avtalevilkårene og fant mye de ikke likte.

1.200,- for mistet kort

Selskapet har blant annet 12 måneders bindingstid, og de krever svært høy forskuddsbetaling. Og medlemskortet må returneres. Skulle du være så uheldig å miste medlemskortet, krever selskapet ikke mindre enn 1.200 kroner fra forbrukeren.

– Samlet sett utgjør disse vilkårene en veldig dårlig avtale for forbrukeren, som må betale nesten 5.000 kroner på forhånd, og i tillegg forplikter seg til å være medlem i 12 måneder, sier fagleder Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet.

Tonje Skjelbostad i Forbrukerombudet reagerer på avtalevilkårene til selskapet 2 for 1. Foto: Forbrukerombudet Vis mer

>>> Disse kommer også med et veldig fristende tilbud ...


Ringer - til tross for reservasjon

Men det er flere forhold våkne forbrukere har reagert på, blant annet brudd på reservasjonsretten, altså at selskapet ringer forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg, og selskapets fremgangsmåte ved telefonsalg.

Ifølge klagere bruker 2 for 1 både spare- og gratispåstander i markedsføringen som viser seg ikke å stemme. Selskapet overholder heller ikke kravet til skriftlig avtaleinngåelse ved telefonsalg.

Har du reservert deg? Det er ikke sikkert det hjelper

Telefonsalg i strid med loven

Samlet sett overholder ikke selskapet kravene til telefonsalg etter markedsføringsloven, og Forbrukerombudet mener det er spesielt alvorlig at de ikke overholder kravene til skriftlig avtaleinngåelse i etterkant av telefonsamtalen.

- At selskapet ikke overholder kravet til skriftlighet, er med på å undergrave denne viktige trygghetsmekanismen for forbrukerne, sier fagleder Tonje Hovde Skjelbostad.

Vil ikke uttale seg

Forbrukerombudet har tatt opp den mangelfulle markedsføringen med selskapet og krever at både markedsføringen og avtalevilkårene blir endret.

Når DinSide forsøker å ta kontakt med selskapet gjennom deres 24-timers vakttelefon, får vi beskjed om at telefonnummeret ikke er i bruk, men pressekontakt Stig Gabrielsen svarer i en e-post at selskapet ikke ønsker å uttale seg før de har svart på brevet fra Forbrukerombudet.