Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Dette saboterer slankekuren din

Føler du deg utsultet uansett hvilken slankekur du følger? Her er slankefellene.

Du drikker ekstra vann, spiser små biter og tygger sakte. Men det hjelper ikke, du føler deg fortsatt like sulten! Årsaken kan være noen skjulte kilder som gir deg en overdreven sultfølelse. Gå gjennom sjekklista og se om du finner forklaringen:

1. Er du en supersmaker? En av fire har smaksløker med høy toleranse for sukker, så de skriker hele tida etter påfyll. Du kan også være en av fire som har for mange smaksløker. Da klarer du ikke nyte frukt og grønnsaker fordi den bitre smaken er overveldende.

Siden de fleste dietter inneholder mye grønnsaker, kan de gjøre livet surt for folk som har denne tilstanden.

2. Sjekk sex-livet ditt. Blir det nok action på deg? Mangel på sex kan føre til at du har lyst på mat hele tida. Appetitten på både mat og sex er koordinert av hypotalamus og reguleres gjennom et hormon som kalles neuropeptid Y. Ofte kan et spiseproblem rett og slett kureres ved å ha regelmessig, monogam sex, ifølge forfatterene bak boka You: On a Diet. Ved å tilfredsstille den ene appetitten, tilfredsstiller du tilsynelatende den andre også.

Hva med litt frisk sex utendørs i sommervarmen?

3. Besatt av det "ulovlige". Ifølge tiltrekningsloven, vokser det du tenker på, seg større. Hvis du er besatt av maten du ikke skal spise, som sjokolade og potetgull, befinner du deg foran sjokoladeautomaten før du vet ordet av det. Alt fra lukta av søtsaker til en reklameplakat kan få deg til å sikle. Så vær på vakt, og hold deg for øynene når du går forbi smågodthyllene i butikken.

Les også: Slutt å tenke "bli slank":

4. Er du overfølsom? Hater du mengder? Føler du deg uttørket og overmannet når du er omgitt av pessimister? Da kan du være energisensitiv på den måten at du tar inn energi fra andre. Underbevisstheten forteller deg derfor at du må lagre fett som skal fungere som en buffer mot negative vibrasjoner. For å overvinne negativ energi, skal du rett og slett trekke pusten dypt et par ganger. Dermed puster du inn vitalitet og frykten pustes ut.

5. God mat i gode tider. Feiringer kan også få deg til å raide kjøleskapet. Når det er gode tider, som bursdagen din eller en perfekt sommerdag, er det 86 prosent mer sannsynlig at du går for mat som gir deg umiddelbar tilfredsstillelse, som pizza eller biff. På den måten prøver du å forlenge det gode humøret ditt. Andre sinnsstemninger, som når du kjeder deg eller er lei deg, påvirker også spisingen din. Så vær bevisst på hvilket humør du er i, så klare du kanskje å dempe den uberegnelige appetitten din.

Les også: Knekk slankekoden

6. Hvor mange har du til bords? Venner er gode å ha for støtte under en slankekur, men ikke mens du spiser. De kan nemlig få deg til å sitte lenger ved bordet, og da er veien kort til en ekstra brus eller dessert. Det ender også lett med at du er mer opptatt av samtalen enn maten, og da spiser du raskere. Gjennomsnittlig spiser vi 35 prosent mer mat når vi spiser sammen med noen. Og jo flere, jo verre: Sitter du til bords med sju eller flere, vil du spise nesten dobbelt så mye som om du er alene.

7. Sjekk timeplanen. Spiser du regelmessig? Magen din skiller naturlig ut hormonet gherlin hver halvtime, og sender dermed lette signaler til hjernen din om at du må spise. Når det går mer enn seks timer mellom hver gang du spiser, kommer beskjedene raskere og mer intenst. Hormonet overvinner viljen din og gir deg lite annet valg enn å stappe i deg mat. Så sørg for å spise hver tredje eller fjerde time. Hvis du fortsatt er sulten, ta et eple eller en gulrot.

8. Sjekk stressnivåene dine. Ekstremt stress setter fart på sulten, mens kronisk stress kan øke lysten på karbohydrater. Stress senker også forbrenningen og oppfordrer kroppen til å lagre fett, spesielt rundt midjen. Det å være på slankekur kan også gjøre deg stresset, og da er det lurt å ha en plan: Hvis du skeier ut på matfronten, bare legg til et kvarter ekstra på treningsøkta. Vær snill med deg selv, og fokuser på at du skal spise sunt for helsas skyld og ikke for å bli skinnmager i løpet av en dag.