<b>TA HENSYN:</b> - Køkultur handler om å ta hensyn til sine medtrafikanter, sier kommunikasjonssjef for Ruter, Gry Isberg til Dinside. Foto: MALENE BIRKELAND
TA HENSYN: - Køkultur handler om å ta hensyn til sine medtrafikanter, sier kommunikasjonssjef for Ruter, Gry Isberg til Dinside. Foto: MALENE BIRKELANDVis mer

Dette plager oss på bussen

Ruters kundeundersøkelse er klar: 95 prosent av de reisende mener at det mest irriterende ved reisen er at folk ikke slipper andre av før de går på selv.

Av: Malene Birkeland / NKH. Ved rushtiden på Jernbanetorget skal et titalls mennesker av, og det tredobbelte skal på bussen.

Det dannes tette halvsirkler ved bussens dører, og passasjerene som skal av må karre seg gjennom folkemengden, fordi ingen lar dem passere uten ett og annet skubb i skulderen.

Men at «Først av – så på»-prinsippet ikke blir fulgt, er ikke det eneste som irriterer nordmenn når de reiser kollektivt:

Høytsnakking i telefonen, beina på setet og grising, er andre klassikere, ifølge Ruters kundeundersøkelse.

LES OGSÅ: Når er det egentlig for fullt, NSB?

- Vi må lære køkultur

- Sammenlignet med andre storbyer i Europa har nordmenn mye å lære. Vi brøyter oss frem, og køkulturen virker å bli verre med årene, sier kommunikasjonssjef for Ruter, Gry Isberg til Dinside.

Hun legger til at den dårlige køkulturen er gjeldende for mer enn bare kollektivreiser.

– Vi ser dårlig køkultur på butikken, i rulletrappene og lignende. Vi må lære oss å stille opp og vente på tur, sier hun.

For at ikke passasjerene skal la seg irritere når de går av og på bussen, tester Ruter ut en ny ordning på 74-bussen, hvor de prøver å la passasjerene gå på foran på bussen.

- Det blir fort kaos ved knutepunktene i rushtiden, og målet er jo å gi kundene en bedre reiseopplevelse. I bunn og grunn handler det om folkeskikk, sier Isberg til Dinside, som selv har vært vitne til uheldige episoder.

- For ett drøyt år siden satt jeg på bussen og fikk et samlivsbrudd i venstre øre. En person satt i telefon og kranglet åpenlyst med kjæresten. Det høye stemmevolumet varte helt til jeg skulle av. Det var ikke en særlig god start på morgenen, sier hun.

Ruter har også tidligere gjennomført en egen kampanje for å få folk til å ta mer hensyn.

Alle må ta hensyn

- I storbyer som London og København ser vi stadig at de informerer kundene om å vise hensyn. Det tyder på at problemet ikke nødvendigvis er unikt for Oslo, sier Isberg.

Kommunikasjonsdirektøren benytter seg av kollektivtilbudet hver eneste dag, og ser selv hva kundene til Ruter reagerer på. Hun vil minne alle på at bussen er offentlig rom hvor det skal tas hensyn.

- Vi har mye å lære fra tiden i barnehagen. Å skille mellom innestemme og utestemme må vi bli flinkere på, og et vennlig hei til sjåføren og et par smil til de andre passasjerene kan også hjelpe på reiseopplevelsen til de fleste, avslutter Isberg.

LES OGSÅ: Den store norske hatelisten

Legg mobilen i lomma!

Vær høflig, og ikke snakk høyt i mobilen, oppfordrer Hans Kristian Aalo. Foto: MALENE BIRKELAND Vis mer


Hans Kristian Aalo tar bussen et par ganger i uka, og denne kvelden skal han ta 37-bussen til St. Hanshaugen.

- Dette går jo eksemplarisk, sier han til Dinside idet han trer inn i bussen; for alle fikk gå av før resten gikk på.

Han synes at det er irriterende når folk snakker høyt i mobilen på bussen, og andre kollektivtilbud.

På samme tid innrømmer han at han også kan synde selv:

- Man tenker ikke alltid over det, dessverre. I England, ja der er de flinkere, og så er de mye mer høflige, så der har vi noe å hente, avslutter han.

Ruters tips til å bli en bedre passasjer

  • Vær vennlige med hverandre

  • Vis hensyn
  • Gi setet ditt til noen som trenger det mer enn deg
  • Lag plass og slipp andre av før du går på
  • Vær hjelpsom
  • Unngå unødvendige og høylytte mobilsamtaler