VIKTIGERE ENN HØYERE LØNN: I det lange løp, er det ikke lønnsøkning som vil holde motivasjonen på topp, men gode relasjoner på jobb. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
VIKTIGERE ENN HØYERE LØNN: I det lange løp, er det ikke lønnsøkning som vil holde motivasjonen på topp, men gode relasjoner på jobb. Illustrasjonsfoto: Scanpix.Vis mer

Motivasjon på jobb

Dette motiverer oss på jobb

Nei, det er ikke høyere lønn.

Det er helt normalt å av og til være lei av jobben sin, men noen ganger kan det være ekstra vanskelig å få arbeidslysten til å blomstre igjen.

Likevel er det fullt mulig å få tilbake motivasjonen i arbeidsdagen. Lønnsøkning, tenker du? På kort sikt, kanskje, men ikke i det lange løp.

Relasjoner viktigere enn lønn

Det kan Anders Dysvik, Ph.D og professor ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI, fortelle.

Sammen med sin kollega professor Arne Carlsen, har han skrevet forskningsartikkelen Gull i gode relasjoner som handler om de viktigste motivasjonsfaktorene i jobbsammenheng. Og som tittelen tilsier, så er det altså gode relasjoner på jobben som er avgjørende for både trivsel og det å prestere i jobbsammenheng.

GODE RELASJONER: Den viktigste motivasjonsfaktoren på jobb, ifølge Anders Dysvik, professor ved Handelshøyskolen BI. Foto: BI. Vis mer

Det som kalles hygienefaktor, altså lønnsbetingelser man er fornøyd med, godt arbeidsutstyr og fysisk sikkerhet, bør selvsagt være på plass for å unngå at man blir misfornøyd på jobb. Men det er ikke sikkert at det fører til noe mer enn at man ikke er misfornøyd, forklarer Dysvik.

Mette Manus, karriereveileder ved Manus Motivasjon, støtter dette.

– Frynsegoder virker veldig motiverende, spesielt i en startsfase. Men i det lange løp, tar mange disse for gitt, og behovene for utvikling, aksept, gode kolleger og ikke minst en god ledelse, er det som motiverer mest, sier Manus.

For all del – uteblir fastlønnen, tar man det negativt og det skaper mistrivsel.

– Men professor Charles A. O’Reilly skriver at vi trenger penger for å leve, men man lever jo ikke for å puste. Så hygienefaktorer er greit å ha som en grunnmur, men de andre tingene er mye viktigere for å oppnå motivasjonsfaktorer på jobb, mener Dysvik.

Manus er enig.

VIKTIG MED GOD LEDER: Mette Manus, karriereveileder ved Manus Motivasjon, mener at en dårlig leder skaper dårlig motivasjon på jobb. Foto: Privat. Vis mer

– Å føle at det du gjør betyr noe, og at du blir sett, er en viktig motivasjonsfaktor som ikke kan kjøpes, understreker hun.

Fem motivasjonstips

Har du mista piffen i det siste, kan du komme deg tilbake i matchform igjen med ikke så altfor mange grep.

Her er Dysviks fem beste motivasjonstips:

  1. En sentral del for mennesker er å oppleve mestring, noe vi får til, noe vi er gode til, noe vi lykkes med. Finn ut hva du er god på. Hva får du til? Spør noen du kan få gode tilbakemeldinger fra.
  2. Det som kalles autonomi er viktig. Det betyr at du ikke bare kommer på jobb og gjør hva du vil, men det betyr at innenfor avklarte forventninger og rammer kan du være med og påvirke måten jobben gjøres på. For eksempel at du kan bestemme rekkefølgen oppgavene skal gjøres, og at du kan få bruke din ekspertise.
  3. Hvem har du rundt deg som bidrar positivt til din velvære og trivsel på jobben? Hvem betyr noe for deg på jobb? Hvem har du rundt deg av gode folk? Legg gjerne opp til å knytte vennskap med folk på jobben, gode relasjoner er gull for både prestasjon og helse, det viser forskning.
  4. Er du usikker på rollen din i jobben, kan det forstyrre motivasjonen og skape angst og engstelse. Skjer det, kan det være en fordel å spørre og sjekke hva andre syns slik at du får tilbakemelding, råd og støtte.
  5. Prøv å redusere alle faktorer som bidrar til stress i hverdagen. Spesielt negativt stress som at man blir overveldet av arbeidsoppgavene og tenker at det får du ikke til eller har tid til. Stykk heller opp arbeidsoppgaven og gjennomfør den bit for bit.

– Ikke dyrk misnøyen

Vegard Øksnevad har bakgrunn fra blant annet Forsvaret og IT-bransjen, og har hatt flere lederstillinger i norsk næringsliv. I dag holder han foredrag om motivasjon i næringslivet.

HVA VIL DU GJØRE?: Vegard Øksnesvad mener at du først og fremst må finne ut av hva du vil gjøre med karrieren for å bli mer motivert. Foto: Privat. Vis mer

Han mener at du først og fremst må bestemme deg for hva du vil gjøre hvis du sliter med motivasjonen.

– Skal du jobbe med motivasjonen din? Eller skal du bytte jobb? Det er altfor mange som går og demotiverer seg selv i årevis med tanker om at de ønsker å bytte jobb, sier han.

Eksempelvis snakker man snakker med seg selv og andre om hvor lei man er, at jobben er så ensformig, sjefen er udugelig og kollegene er kjedelige, forklarer Øksnesvad.

– Det er aldri noen som har blitt motivert av å dyrke misnøye. Det kan jo hende at din manglende motivasjon kommer av at denne jobben ikke er noe for deg. Det kan hende du vil føle deg mer motivert i en annen jobb, med andre kolleger og nye arbeidsoppgaver. Men da må du bestemme deg, og faktisk ta skrittet helt ut, råder han.

Han understreker samtidig:

– Å gjøre det halvveis, og bare gå og klage og drømme om en ny jobb uten å gjøre noe med det, kommer det garantert ikke noe motivasjon ut av.

Lederen kan gjøre deg umotivert

Manus forteller at det kan være mange faktorer som gjør at man mister motivasjonen på jobb, men at det ofte har med lederen å gjøre.

– En leder som ikke ser den enkelte, gir tillit og utviklingsmuligheter, virker demotiverende. Et dårlig arbeidsmiljø skyldes ofte dårlig ledelse, hevder Manus.

Men er lederen dyktig, mens oppgavene er kjedelige eller for vanskelige, er det lurt å se hva du kan gjøre med det, mener hun.

– Det kan være like lite motiverende at jobben er for lett som at jobben er for vanskelig.

Manus råder deg derfor å aktivt se på hele jobbsituasjonen din og finne ut hva som demotiverer deg. Er det lederen, kollegene eller oppgavene du er lei eller frustrert over?

– Er det lederen eller kollegene, kan du prøve å snakke med dem og se om du kan få det bedre. Er det oppgavene, kan du se om du trenger nye utfordringer, mer kunnskap i form av mer utdanning eller om du savner mestring, forklarer hun.

Dysvik mener at å miste motivasjonen på jobb ofte er knyttet til at man mister kontrollen på det å være involvert.

– Vi ser ansatte som opplever for sterk styring. De kan miste denne indre motivasjonsdriven på jobb, kjenne på lavere mestringsfølelse og dermed også bli demotivert, sier han.