VIL HA RÅD: Nordmenn flest foretrekker å fysisk gå i banken for rådgivning. Alt anent vil vi helst gjøre i nettbanken. Foto: Colourbox.com
VIL HA RÅD: Nordmenn flest foretrekker å fysisk gå i banken for rådgivning. Alt anent vil vi helst gjøre i nettbanken. Foto: Colourbox.comVis mer

Dette må du gjøre i banken

Nordmenn flest foretrekker personlig rådgivning.

Stadig færre av oss går fysisk inn i banken, men velger heller å få unna banktjenestene i nettbanken. Men det er likevel ikke alle tjenester du kan få gjort i nettbanken.

Samtidig foretrekker vi rådgivning i bankfilialen, viser en fersk undersøkelse.

Stadig færre går i banken

Etter nettbankenes inntog er stadig færre av oss innom bankfilialen jevnlig. Tall fra Dagligbankundersøkelsen, som gjennomføres på oppdrag fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) hvert år, viser at 15 prosent av bankkundene aldri er innom en filial eller et bankkontor.

Også andelen som har besøkt banken hver måned eller sjeldnere har gått ned betraktelig, fra 51 prosent til 23 prosent de siste ti årene.

Likevel er det enkelte banktjenester vi helst vil gjøre i en filial. Og enkelte ting du til banken for å få gjort.

34 prosent av de spurte i undersøkelsen sier at de tar turen til banken for å - naturlig nok - tømme barnas sparebøsse, gå i bankboks, innløse sjekker og opprette konto.

For det er slett ikke alle kontoer du kan opprette gjennom nettbanken. Dette gjelder ikke minst sparekontoer til barn og depositumskontoer, som krever samtykke fra henholdsvis begge foreldrene og både eier og leier.

Også 19 prosent av de spurte sier at de går i banken for å få rådgivning og for å søke om lån.

– Selv om mange velger rådgivning gjennom nettbanken og på telefon, er det bankkontoret som er førstevalget når vi spør om hvilken kanal kunden ønsker å bruke når de skal søke om lån eller få rådgivning, sier kommunikasjonssjef Ann Håkonsen i FNO i en pressemelding.

Les også: Slik går du frem om du vil bytte bank