Det lønner seg å sjekke prisen på nett før du går i butikken. Foto: Skjermdump fra Elkjop.no
Det lønner seg å sjekke prisen på nett før du går i butikken. Foto: Skjermdump fra Elkjop.noVis mer

Dette kunne blitt dyrt

På tide å minne om dette trikset.

«Jeg aksepterer at selgernes hovedoppgave er å selge mest mulig for butikken de jobber i.»


Jeg har kjøpt ny TV, og til denne vidunderlige flatskjermen trengte jeg en trådløs adapter for å kunne koble apparatet til det trådløse nettet hjemme.

I går tok jeg derfor turen til Elkjøp Ullevål i Oslo.

Jeg innrømmer med en gang: Jeg hadde ikke gjort mye research på forhånd. Jeg visste knapt hva jeg skulle ha. Det eneste som reddet meg, er at jeg har jobbet så lenge med forbrukersaker i DinSide at jeg kjente til noen triks.

Det er ingen tvil om at selgere ser an sine kunder. Jeg aksepterer at selgernes hovedoppgave er å selge mest mulig for butikken de jobber i. Og her kom drømmekunden inn døren: Rett fra jobb var jeg nokså ordentlig antrukket, jeg var passe målrettet, og det er vanskelig å unngå å se at jeg er kvinne. Direkte oversatt (la oss være ærlige): Minimal kunnskap om elektroniske produkter, men med stor vilje til å dra kortet for raskt å kunne reise hjem med løsningen i veska.

Kristina Picard er økonomiredaktør i DinSide. Foto: Astrid Waller Vis mer


Jeg henvender meg i tv-avdelingen og får straks hjelp av en ung gutt. Han skjønner hva jeg skal ha, går bort til et stativ med Sony WLAN-adaptere, og da jeg spør hva den koster, svarer han "1.000 kroner". Jeg reagerer på prisen. Til tross for at jeg har gjort få undersøkelser i forkant, var 1.000 kroner mer enn jeg hadde tenkt å bruke. Jeg sier at jeg synes det er dyrt og nøler lenge nok til at selgeren skjønner at han må bort til PC-en sin.

"Du kan få den for 799,-" sier han blidt etter å ha sjekket på dataen. "200 kroner i avslag." Samtidig ber han om navnet mitt for å registrere meg i databasen. Det er bare å si navnet mitt i kassen, så skal jeg få det hyggelige prisavslaget.

Men på Elkjøp på Ullevål er det et stykke å gå fra tv-avdelingen til kassen. Jeg bruker derfor tiden på å plukke opp mobiltelefonen og gå inn på Elkjop.no for å sjekke prisen der. Kan det hende at også dette produktet, som så veldig mange andre, har en veldig mye hyggeligere nettpris?

Og ganske riktig: På Elkjop.no finner jeg nøyaktig samme Sony-adapter til 629 kroner.

Det var da jeg bestemte jeg meg for ikke å oppgi navnet mitt i kassen. I stedet henvendte jeg meg hyggelig til damen som satt der. Forklarte at jeg hadde lyst til å kjøpe adapteren, men at butikkprisen var i stiveste laget sammenlignet med nettprisen. Det tok fem sekunder for kassadamen å taste inn varenummeret, få opp nettprisen og gi meg den hyggelige beskjeden: "Da blir det 629,- da".

Så enkelt var det å få nesten 40 prosent avslag. Eller sagt på en annen måte: Det er dette som må til for å unngå å betale nesten 60 prosent for mye. Det var ikke engang ubehagelig. Jeg trengte verken argumentere eller heve stemmen, jeg måtte bare opptre som en veldig bevisst forbruker.

Mine tanker og min sympati går til alle de kundene som fortsatt ikke vet hvordan dette fungerer.

SE OGSÅ:

  • Skann selv og finn beste pris
  • Over 60 prosent billigere på nett