<b>Hvilken gruppe tilhører du?</b> Slik har selskapet Experian inndelt det norske folk i grupper. Foto: Newswire
Hvilken gruppe tilhører du? Slik har selskapet Experian inndelt det norske folk i grupper. Foto: NewswireVis mer

Dette kartet vet alt om deg

Nytt Norges-kart brukes til å selge deg flere varer og tjenester.

Tilhører du gruppen Solsiden? Eller kanskje faller du innunder Lokalpatrioten eller Kulturkapitalisten?

Det er bestillingsbyrået Newswire som i dag melder om et Norges-kart som er utarbeidet for å hjelpe kommersielle aktører til å nå deg som kjøper. Hvilken gruppe du tilhører, avgjør hvilke reklamebrosjyrer du får i posten, eller hvilke telefonselgere som ringer deg.

Brukes til salg

- Hver husstand i Norge får en profil basert på blant annet bosted, skattelister, betalingshistorikk, yrke og sivilstatus, sier direktør Geir Ole Iversen i Experian, selskapet som står bak karttjenesten.

Experian ønsker med dette å selge kart til kommersielle aktører fordi de hevder at de med stor nøyaktighet kan beregne omsetningen for planlagte butikker og kjøpesentre på gitte geografiske steder - eller de kan fortelle en bilforhandler hvilke husstander han bør levere reklame til.

Slik blir du lurt uten å vite det

Hva mener du?

Vet kommersielle aktører for mye om oss? (Avsluttet)
Ja, jeg føler meg overvåket.(57%)
Jeg bryr meg ikke - jeg avviser alle uansett.(37%)
Nei, jeg foretrekker å motta reklame som angår meg.(7%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Slik finner de deg

Informasjonen som samles inn, lagres i kartet slik at potensielle kjøpere kan zoome seg inn på gatenivå. Kartet har allerede eksistert en stund og brukes av flere kommersielle aktører. Såkalte naboskapsanalyser er basert på en metodikk fra Storbritannia, og ideen bygger på at du bosetter deg sammen med dem du liker best.

- Med slike kart i hånden kan for eksempel valgkampmedarbeidere for et parti kun besøke de husstandene der det er stor sjanse for å sanke stemmer, sier Iversen.

Han bekrefter overfor DinSide at Arbeiderpartiet var av kjøperne av karttjenesten før valgkampen. Dermed kunne de plukke de mest aktuelle husstandene før sine dør til dør-aksjoner.

Bør jeg som forbruker være skeptisk til dette?

- Nei, dette systemet er laget for at du ikke skal være skeptisk fordi du blir en del av en stor gruppe, sier Iversen.

Jeg bor selv i en bygård med samme adresse som mange andre. Får jeg automatisk den samme reklamen som andre?

- Nei, hvis du er veldig forskjellig fra naboen din, så er det ikke sikkert du får de samme tilbudene, sier Iversen.

Han forteller at reklamen kan adresseres direkte til husstander dersom oppdragsgiver ønsker dette, men hevder samtidig at individet er anonymisert.

Ove Skåra er informasjonsdirektør i Datatilsynet. Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Datatilsynet Vis mer


- Dette er ikke greit

Karttjenesten er godkjent av Datatilsynet, men nå reagerer de på måten opplysningene brukes på.

- Dersom hver husstand i Norge får en profil basert på blant annet betalingshistorikk, slik Iversen hevder, og dette brukes til å skille husstander fra hverandre, så er dette ikke greit, sier Ove Skåra, informasjondirektør i Datatilsynet til DinSide.

Han presiserer at det å skille husstand fra husstand i prinsippet er det samme som det å skille person fra person, og da skal den enkelte informeres om hvor opplysningene kommer fra, hvis ikke er dette ulovlig ifølge Personopplysningsloven.

- Hvis det er slik at man går på husstandsnivå basert på disse opplysningene, så er det virkelig ikke greit. Hvis du og jeg bor i samme gate, og noen hopper over meg på bakgrunn av opplysninger de har innhentet, er det svært betenkelig. Dette er det ikke gitt noen godkjenning til, sier Skåra.

Han sier videre at det å opprette en såkalt profil på noen, krever samtykke, og at det er flere bestemmelser i markedsføringsloven som regulerer dette.

Problematisk uansett

Skåra peker også på hensynet til forbrukeren, uten at dette ligger direkte under Datatilsynets virkeområde.

- Å havne i en gruppe du egentlig ikke tilhører, kan være problematisk og føles urimelig dersom du ikke får ta del i tilbud eller kampanjer som følge av dette.

Skåra bekrefter at kommersielle aktører stadig vet mer om oss. Samtidig er det forskjell på statistisk tilpasset markedsføring og den individuelt tilpassede som du møter når du for eksempel logger deg på sosiale medier som Facebook.

- Ja, jeg vil si at det er en litt motsatt problemstilling. I slike tilfeller vet annonsøren mye om individet, og du blir kontaktet fordi du er akkurat den du er, sier Skåra.

Slik skal de få tak i pengene dine

- Bruker ikke betalingshistorikk

Etter å ha sett utspillet fra Datatilsynet forklarer Iversen i Experian at de såkalte mosaikkprofilene som lages, ikke er basert på verken betalingshistorikk eller skattelister.

- Vi har ingen informasjon på en til en-nivå på individet, sier Iversen.

Han forklarer at Experian Insight, som lager statistikksystemene ikke har tilgang til opplysninger fra selskapets kredittopplysningsavdeling.

- Det som er tilgjengelig på en til en-nivå, er adresselister, og det får du kjøpt hos mange allerede i dag. Det at ikke alle får de samme tilbudene, det skjer allerede i dag, sier Iversen, som påpeker at de benytter en teknikk som har eksistert siden 1994.

Her er hovedgruppene

Experian har delt Norges befolkning inn i 13 hovedgrupper og 44 undergrupper. Ifølge ligningstallene for 2008 tilhører 12,6 prosent av befolkningen kategorien Godt Norsk.

– Dette er den største kategorien. De som er med her karakteriseres ved at de helst ferierer i Norge, er tradisjonelle og foretrekker norsk mat. De er glade i jakt og fiske, bruker penger på vedlikehold av hus og bil, og de hører mer på P4 enn NRK.

Dette er de ulike gruppene i Norge, og hvor stor andel av befolkningen de representerer:

Solsiden 3,1%

Det gode liv 8,7%

Lokalpatrioten 6,8%

Nybyggeren 8,2%

Samfunnsbyggeren 11,9%

Kulturkapitalisten 4,7%

Borettslaget 8,8%

Cityboeren 5,2%

Velferds-Norge 8,1%

Godt norsk 12,6%

Havbruk og nye tider 7,5%

Fraflytting og turisme 7,2%

Natur og miljø 7,1%

Hva synes du om tilpasset markedsføring? Delta i debatten under!

DinSide opplyser: Newswire har nå sendt ut en korrigert melding på oppdrag fra Experian. Det er ikke spesifisert hva som er korrigert.