<b>BRUK BUTIKKEN: </b>Butikken skal hjelpe deg både under og etter kjøpet. Lovene ligger klare, det er bare å bruke dem!  Foto: ELKJØP
BRUK BUTIKKEN: Butikken skal hjelpe deg både under og etter kjøpet. Lovene ligger klare, det er bare å bruke dem! Foto: ELKJØPVis mer

Dette kan du kreve av butikken

Må kunne produktene de selger, og hjelpe deg når de går i stykker.

Dinside meldte nylig hvordan Apple krever at iPhone-eiere henvender seg til autoriserte Apple-verksteder for å fikse telefonene sine. Og hvordan norsk lov ikke tillater dette.

For du kan kreve mer av butikken enn mange er klar over. Det er nemlig selgeren, og ikke produsenten, som har ansvaret for en rekke saker og ting.

Her er noe av det viktigste.

Få med deg: Syv tips til en sikker netthandel

KRAV: Butikken må fortelle deg sannheten om produktene, så du vet hva du får. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


#1: Kjøpshjelp

Hvor god kunnskap selgerne har om produktene sine varierer. Det har vi sett eksempler på her i Dinside, også.

Men forbrukerkjøpsloven har en finurlig bestemmelse som gjør at selgere må stå til ansvar for det de forteller deg: Forventningene selgeren gir deg skal innfris.

Har selgeren sagt «Javisst, denne kan brukes til ditt og datt», må faktisk varen kunne brukes til ditt og datt. Klager du på at varen slettes ikke kan brukes til ditt og datt, kan ikke butikken si «Men produsenten har aldri sagt at den kan brukes til ditt og datt!».

Det er selgerens ansvar å gi deg produkter som innfrir det du hadde grunn til å forvente. Uavhengig av om forventningene kommer fra en beskrivelse i nettbutikken eller en samtale i butikk. Og blir du misfornøyd, kan du få rett til å reklamere.

Lovteksten: Forbrukerkjøpsloven, paragraf 15

Les også: Dinside lot som vi skulle kjøpe ny mobil. Se hva vi fikk anbefalt.

KRAV: Butikken skal gi deg produktet så fort som mulig, og senest 30 dager etter kjøp. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer


#2: Levering

Forbrukerkjøpsloven krever at varen skal leveres «uten unødig opphold» og senest innen 30 dager etter kjøp. Får butikken problemer med leveringen, skal du opplyses.

Her skilles det ikke på nett- og butikksalg.

Får du ikke varen innen denne fristen, har forbrukerkjøpsloven et helt kapittel om hva du har krav på. Det enkleste for de fleste vil være å bruke retten til å heve kjøpet, altså få pengene tilbake. I noen tilfeller kan du også ha krav på erstatning, om du har tapt penger på forsinkelsen.

Lovteksten: Forbrukerkjøpsloven, paragraf 6

Les også: Fortollingen brukte 16 dager – hvem har skylda?

KRAV: Butikken kan kanskje ikke reparere produktet selv, men må finne noen som kan det. Foto: PER ERVLAND Vis mer


#3: Reparasjon

Fungerer ikke produktet tilfredsstillende, eller er det rett og slett ødelagt, kan du ha krav på å reklamere. Vi vet mange blir henvist til produsenter eller partnere for dette, men det er selgeren som skal rydde opp. Du kan reklamere direkte til produsenten om du ønsker det.

Viser mangelen seg å være produsenten eller selgerens egen skyld, har du krav på gratis reparasjon eller nytt produkt, eventuelt pengene tilbake eller prisavslag om førstnevnte ikke lar seg gjøre.

Reklamasjonsfristen er to år etter kjøp, eller fem år ved varer som er ment å være vesentlig lenger enn to år. PC-er, nettbrett og mobiler er typiske eksempler på sistnevnte.

At mobilsjappa på hjørnet ikke kan reparere iPhone-en din selv, er uinteressant for deg. Selgeren må sørge for å ordne opp med sine partnere. Husk også at du har krav på å låne en tilsvarende vare om reparasjonen tar med enn én uke, og at reparasjonen ikke skal ta urimelig lang tid.

Lovteksten: Forbrukerkjøpsloven, paragraf 27

Les også: Lær deg reklamasjonsretten din – de fleste får medhold!

KRAV: Butikken må la deg angre på kjøpet, om det er handlet på nett eller via annen form for fjernsalg. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


#4: Angrerett

Noen butikker skryter av åpne kjøp. Men nettbutikker har tilnærmet åpne kjøp enten de vil eller ei.

Angrerettloven sørger nemlig for at du kan kjøpe en vare, åpne den, prøve den og returnere den. Uten å oppgi noen annen grunn enn at du angrer. Dette må skje innen 14 dager etter du mottok varen, og du må bruke varen forsiktig.

Tidligere hadde du nærmest uten forbehold krav på alle pengene tilbake, mens den nye angrerettloven åpner for at butikker kan holde tilbake noe av kjøpssummen om varens verdi er forringet.

Angrerett gjelder ikke alt du handler på nett, og ingen kjøp i vanlige butikker. I tillegg til netthandel gjelder angreretten for eksempel telefonsalg.

Lovteksten: Angrerettloven

Les også: Her er den nye angrerettloven som gir deg samme rettigheter i hele Europa