Nøtter er svært fettrike, men ikke alt fett er dårlig fett. Foto: Colourbox
Nøtter er svært fettrike, men ikke alt fett er dårlig fett. Foto: ColourboxVis mer

Dette inneholder julenøttene

Sjekk innholdet i din favoritt.

Noen slankekost er nøtter ikke. Faktisk inneholder de store mengder fett, og spiser du en håndfull har du fått i deg 200-300 kilokalorier. Du trenger minst en halvtime på trimsykkel for å forbrenne denne kalorimengden.

Dette er verdens sunneste mat

Når det er sagt, er det forskjell på fett, og fettet i nøtter er av det gode slaget - enumettet og flerumettet fett. Dette fettet hjelper kroppen med blant annet å bekjempe farlig kolesterol.

Sunt med nøtter

Nøtter er også rike på andre gode næringsstoffer. Mandler og hasselnøtter er spesielt sunne, de inneholder E-vitamin som stimulerer immunforsvaret vårt.

Cashewnøtter

Cashewnøttene kommer opprinnelig fra Sør-Amerika. Smaken er søtlig, og nøttene er lett gjenkjennelige med den bøyde formen. Cashewnøtter brukes i mange asiatiske retter. Nydelig i wok.

  • Cashewnøtter er spesielt rike på magnesium. 100 gram nøtter gir 585 kcal,
    48 g fett.

Hasselnøtter

Hasselnøtter vokser mange steder, også i Norge. I bibelhistorien og i gamle greske og kinesiske skrifter skrives det om bruk av hasselnøtter. Vi spiser dem rå, ristet og saltet, gjerne blandet med andre nøtter. Brukes ofte i kaker og desserter.

  • Hasselnøtter er rike på vitamin E og fiber. 100 g gir 650 kcal og 64 g fett.

Macadamianøtter

Macadamia kalles også for «the queen of nuts» og smaker utmerket ristet og lett saltet. De er også gode rå og veldig anvendelige i matlaging. Macadamianøttene kommer fra Australia.

  • 100 g macadamianøtter gir 741 kcal og 76,8 g fett.

Mandler

Mandlene kom trolig Silkeveien fra Kina til Midtøsten og Europa. I dag kommer de fleste fra plantasjene i California. Mandlene brukes både i mat, medisiner og kosmetikk.

  • Mandler er rike på vitamin B og E, magnesium, sink, fosfor og jern. 100 g gir 620 kcal og 56 g fett.

Paranøtter

Paranøtter, eller «brasilnøtter» som de også kalles, høstes fra viltvoksende trær i Amazonas, Peru, Bolivia, Colombia, Venezuela og selvsagt Brasil. Paranøttene ligger som frø inne i en frukt på størrelse med en melon. Når frukten faller ned og revner, kan det falle ut 15–30 nøtter.

  • Paranøtter er rike på selen, tiamin, magnesium og fosfor. På grunn av det høye innholdet av selen skal du være litt varsom med inntaket av paranøtter. 100 g gir 685 kcal og 68 g fett.

Peanøtter

Peanøttene kan spores tilbake til inka- og mayaindianerne i Sør-Amerika, men dyrkes i dag i flere verdensdeler. De vokser på en belgplante i erteblomstfamilien. Etter blomstringen trenger frøbelgene ned i jorden og modnes der.

  • Peanøtter inneholder mye protein, niacin og folat. 100 g gir 560 kcal og 46 g fett.

Pekannøtter

Pekannøtter kan ligne på valnøtter, men er litt søtere og rundere i smaken. Pekannøttene kommer opprinnelig fra Nord- Amerika, men dyrkes nå flere steder i verden.

  • Pekannøtter har høyt innhold av sink. 100 g inneholder 690 kcal og 70 g fett.

Pinjekjerner

Pinjekjerner er frø fra konglene på pinjetrærne. Når konglen åpner seg, kommer over 100 frø til syne. Pinjekjernene dyrkes i Kina og i middelhavslandene, der de brukes mye i matlagingen. I Italia inngår de i den berømte pestoen.

  • Pinjekjerner er rike på kostfiber, mineraler og proteiner. 100 g gir 565 kcal og 50 g fett.

Pistasienøtter

Pistasienøtter kommer opprinnelig fra Persia, men dyrkes nå i hele middelhavsområdet og i California. Når nøttene modnes, sprekker skallet. De usaltede pistasienøttene er flotte
til kaker og desserter.

  • Pistasienøtter har høyt innhold av kalium. 100 g gir deg 635 kcal og 55 g fett.

Valnøtter

Valnøtter er beskrevet så tidlig som i år 7000 f.Kr, og treet kom trolig fra det gamle Persia. Valnøtter brukes gjerne som smakstilsetning i matretter, brød og kaker.

  • Valnøtter er rike på omega-3-fettsyrer. 100 g nøtter gir 700 kcal og 69 g fett.