- Når lungene fungerer bedre, beskytter det mot astma, sier ekspert (illustrasjonsfoto).  Foto: Colourbox.com
- Når lungene fungerer bedre, beskytter det mot astma, sier ekspert (illustrasjonsfoto). Foto: Colourbox.comVis mer

Dette hjelper mot astma

Plaget med astma? Da kan krigeren og treet være tingen.

Ny forskning viser at ved å innta stillinger som krigeren og treet noen ganger i uken, kan lette på symptomer som er knyttet til astma.

I en studie kunne de som drev med såkalt hatha yoga, som er en dynamisk og fysisk form for yoga, trappe ned på astmamedisinen, melder Health Day.

- Dette er spennende, men ikke overraskende. Det har vært mindre studier som har vist dette allerede, men testene har ikke vart over en like lang periode som denne, hevder ekspertene etter de fikk presentert de nye studiefunnene på årsmøtet til American College of Sports Medicine's denne uken.

De hippeste treningsformene
Bli slank med yoga
Le deg frisk med latteryoga
Maten som letter plagene

I testen ble 20 testpersoner mellom 20 og 65 år delt i to grupper. Den ene gruppen skulle trene hatha yoga i til sammen 2,5 timer per uke, og den andre gruppen var en kontrollgruppe som ikke gjorde noe yoga. Studieperioden gikk over ti uker. Andre studier har sett på effekten av yoga på astmatikere etter bare en yogatime.

Symptomene ble halvert

Testpersonene måtte fylle ut spørreskjemaer, som blant annet dreide seg om mengden og graden av astmasymptomer og aktiviteter som ga dem pustebesvær. De måtte også gjøre rede for hvordan de fungerte sosialt og mentalt. Hjerterytmen og oksygenopptaket ble blant annet også målt.

- Enkelte stillinger holder vi i opptil et minutt, og vi fokuserer samtidig på dyp pust. Dette er viktig for astmatikere, forklarer Amy Bidwell, doktorgradsstipendiat ved Syracuse University i USA, som også er yogalærer.

Les også: Slipp rynker med ansiktsyoga

Selv om det var liten forskjell på hjerterytmen og oksygenopptaket i de to gruppene, var det en klar generell forbedring i gruppen som drev med yoga, og symptomene ble nesten halvert.

Bidwell anbefaler astmatikere å få god opplæring i yoga slik at de kan trene på egenhånd.

- De fleste kan drive med yoga, med mindre man har et enormt ortopedisk problem, sier hun.

Hun forklarer hvorfor yoga er så bra for astmatikere.

Slik blir du glad i å trene

Pusten som gjelder

- Et vanlig symptom på astma er pustebesvær, og utfordringen er å få kontroll over pusten. Yoga øker bevisstheten rundt pusten, og ved å drive med yoga kan det bli lettere å kjenne igjen når pustingen ikke fungerer optimalt, sier Bidwell.

Hun legger til at personer som driver med idrett som gir tung pust, som løping og svømming, kan forbedre astmaen.

- Når lungene fungerer bedre, beskytter det mot astma, sier Bidwell.

Det antas at den dype pusten man utfører når man driver med yoga forårsaker samme stresset åndedrett som man ser hos astmatikere. Når testpersonene ble vant til dette, var de i bedre stand til å takle astmaen sin.

Andre eksperter etterlyser nå mer forskning på området.