<B>NYE ORDNINGER:</B> Telenor og Netcoms nettbutikker har vært eldorado for id-tyver. Nå lover begge telefonselskapene at sikkerheten skal skjerpes. Foto: Telenor og Netcoms nettbutikker
NYE ORDNINGER: Telenor og Netcoms nettbutikker har vært eldorado for id-tyver. Nå lover begge telefonselskapene at sikkerheten skal skjerpes. Foto: Telenor og Netcoms nettbutikkerVis mer

Dette har vi ventet lenge på

Telenor og Netcom endrer rutinene i egne nettbutikker - for å stoppe ID-tyvene.

I fjor høst avslørte DinSide hvor forbløffende enkelt det er å bruke Telenor og Netcoms nettbutikker til grov svindel.

Et gyldig fødselsnummer og en e-postadresse er nemlig alt du trenger for å bestille varer for tusenvis av kroner gjennom Netcom og Telenors nettbutikker. Kredittkort er ikke nødvendig.

Når produktet er bestilt fra nettbutikken sendes det til folkeregistrert adresse, men du kan spore pakken hele veien ved å følge kollinummeret som sendes til deg på e-post. Når pakken ankommer postkontoret, henter du pakken ved å oppgi kollinummeret. Gjør du dette før hentelappen blir sendt hjem, vil du ikke ha noen problemer med å hente ut bestillingen.

Den enkle måten å svindle folk på har gjort at personer som har blitt utsatt for ID-tyveri har fått regninger på flere tusen kroner for produkter de aldri har bestilt.

Både Telenor og Netcom har i lengre tid lovet at de skal vurdere å se på andre løsninger for nettbutikkene sine.

Og i sommer skal begge telefonselskapene endelig endre bestillingsrutinene i nettbutikkene, noe som skal gjøre det vanskeligere for ID-tyvene å svindle uskyldige mennesker.

Må betale ekstra

Det store problemet er at det ikke har vært noen kontroll med hvem som har hentet pakkene på postkontoret. Posten tar nemlig ekstra betalt for å kreve identifikasjon ved utlevering av pakker, og dette er en ekstrautgift ingen av telefonselskapene har ønsket å ta på sin kappe. Før nå.

Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor Foto: Telenor Vis mer


- Vi er i ferd med å endre våre utsendelsesrutiner. Fra tredje kvartal 2010 vil utsendelse skje rekommandert. Dermed må kunden vise legitimasjon ved uthenting av varen, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor.

Han sier at de nye rutinene vil gjøre det vanskeligere for ID-tyvene å lure uvitende nordmenn.

- Vi mener at med innføring av denne nye rutinen for forsendelse vil risikoen for ID-tyveri i disse tilfellene begrenses. Ellers anbefaler Telenor lås på postkassen, dette vil også bidra til å redusere risikoen for ID-tyveri, sier Krokan til DinSide.

LES OGSÅ: Seks tegn på å at du er blitt utsatt for ID-tyveri

Netcom endrer også rutinene

Telenor er ikke alene om å endre rutinene i nettbutikken. Norges nest største teleselskap, Netcom, vil også stramme inn rutinene i løpet av sommeren.

- Fra og med 1. juli vil vi stille krav om ID for å hente pakker bestilt på Netcom.no, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom.

Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i Netcom Foto: Netcom Vis mer


Netcom har i likhet med Telenor innsett at nettbutikkene deres har vært altfor enkle for svindlere å utnytte.

- Dette gjør vi nettopp for å få bukt med svindel og ID-tyveri, sier Vederhus til DinSide.

Netcom har i tillegg satt igang nye rutiner for å avsløre tyvene før de får fullført svindelen.

- I tillegg har vi intensivert arbeidet med å luke ut såkalte suspekte bestiller, med en gruppe på kundesenteret som dedikerer seg til å avdekke og hindre svindel. Disse har etablert nye rutiner som gjør dem enda bedre rustet til å spore bestillinger med uærlige hensikter, sier Vederhus til DinSide.

LES OGSÅ: Disse blir utsatt for ID-tyveri - sjekk om du faller inn under en av kategoriene

Posten vil ikke kreve ID

Et spørsmål som har blitt stilt av blant annet DinSides lesere er hvorvidt Posten har et ansvar for å være sikker på at det er rette vedkommende som henter pakken på postkontoret.

Fra Postens side er ikke dette aktuelt å innføre som en standard.

- Vi kommer ikke til å innføre noe generelt krav om ID, er det klare svaret fra pressesjef Kjell Rakkenes i Posten.

Grunnen er at de fortsatt ønsker å ta ekstra betalt for ekstrajobben som må gjøres ved å sjekke kundens legitimasjon. Om om ikke bedriftene vil prioritere en slik sikkerhet, skal de ha mulighet til å droppe det.

Kjell Rakkenes, pressedirektør i Posten Norge Foto: Posten Vis mer


- Vi ønsker fremdeles å ha et billig alternativ tilgjengelig, slik at bedrifter skal ha mulighet til å bruke dette. Det er i hovedsak uproblematisk å sende uten ID-kontroll, selv om vi i noen tilfeller har sett at posten er blitt hentet og stjålet av uvedkommende, sier Rakkenes til DinSide.

Rakkenes legger til at Posten kommer med nye tiltak til sommeren, i kampen mot ID-tyveri og svindel.

- Fra midten av juli vil det være mulig for bedrifter å kjøpe tilleggsprodukter med strengere ID-krav, forklarer Rakkenes.

Blant annet vil disse produktene stille krav til personlig oppmøte på postkontoret for å hente pakken.

- Da kan du ikke sende kona di, men du må komme selv og vise frem legitimasjon, sier Rakkenes til DinSide.

Vis mer


Har du blitt utsatt for identitetstyveri eller svindel? Tips DinSides økonomiredaksjon på [email protected]