<b> KAN DU BARE GÅ? </b> Vi har sett nærmere på hvilke rettigheter du har når du møter en slik plakat på parkeringsautomaten. Foto: HANNA SIKKELAND
KAN DU BARE GÅ? Vi har sett nærmere på hvilke rettigheter du har når du møter en slik plakat på parkeringsautomaten. Foto: HANNA SIKKELANDVis mer

Dette har du krav på når parkeringsautomaten er ødelagt

Slik går du frem for å unngå parkeringsbot.

Se for deg at du skal betale for parkering, men så henger det en lapp på automaten som sier at den ikke fungerer.

Du har ikke med deg mobilen, og får derfor heller ikke ringt selskapet eller betalt med mobilen.

Så hva gjør du for å være sikker på at du ikke kommer tilbake til en irriterende parkeringsbot noen timer senere?

Skriv lapp i ruta

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, forteller at du aller først bør prøve å kontakte parkeringsselskapet, hvis du har med deg mobilen.

DU BØR KLAGE: Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, råder deg til å klage hvis du får bot selv om du har fulgt rådene til Forbrukerrådet. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


- Parkeringsbot kan være irriterende, så dersom automaten er ute av drift, bør du se etter andre muligheter for å betale. Det finnes kanskje en annen automat på plassen som fungerer, og nå finnes det dessuten stort sett muligheter for å betale via en app eller en tekstmelding. Det gir jo de fleste av oss anledning til å gjøre opp, understreker hun.

Videre sier hun at hvis det likevel ikke lar seg gjøre, bør du ringe parkeringsselskapet. Nummeret finner du på automaten.

Da registrerer selskapet feilmeldingen, og kan for eksempel si at du kan stå ut makstiden på to timer.

- Får du ikke kontakt med selskapet, kan du skrive en lapp og legge den godt synlig i frontruten. Her skriver du når du ankom, at automaten ikke fungerte, og at parkeringsselskapet ikke tok telefonen da du ringte. Da kan du også regne med at det er greit å stå ut makstiden, beroliger Flønes.

Skulle du likevel ikke få medhold, er rådet fra direktøren klart:

- Har du fulgt disse rådene, men likevel fått bot, bør du klage. Ordner det seg ikke, kan du som oftest ta saken videre til parkeringsklagenemnda. Fra årsskiftet vil du kunne ta klager på ethvert parkeringsselskap hit, da blir ordningen obligatorisk, informerer hun.

Du kan lese mer om hvordan du klager på parkeringsboten her.

Men hva om du skal parkere over lang tid og har planer om å la bilen stå over lengre tid?

- Så vidt vi kjenner til, er det ingen vedtak om en slik situasjon i parkeringsklagenemnda. Så om den skulle oppstå, ville den være meget spesiell. Husk at du har plikt til å gjøre det du kan for å betale, avslutter Flønes.

Ring kundesenteret

Kine Lørdal, kontrolldirektør hos, Q-Park AS sier til Dinside at du alltid bør ringe kundesenteret for å få beskjed om hva du bør gjøre.

VÆR FORSIKTIG: Pass på så du har gjort alt du kan for å betale før du forlater bilen. Foto: NTB SCANPIX Vis mer


- Å betale med telefonen er et godt alternativ for betaling for parkering. Har man ikke mulighet til det, skal man bruke annen automat på området. Dersom det kun er en automat på området skal hun/han kontakte Q-Parks kundesenter på telefon.

Videre forklarer hun at Q-Parks kunder da vil få beskjed om hvordan en skal forholde seg, og eventuelt hvor lenge en kan være borte fra bilen.

LES OGSÅ:
Den billigste parkeringen på Gardermoen
Fikk parkeringsbot for å ikke ha «gyldig billett ikke synlig i frontruten» når han har betalt med app
Det er hjulene dine og hvor du parkerer som avgjør om du kan få bot
Parkeringsboten følger deg hjem fra ferien