Grønnsaker kan gjøre damene tynnere, men ikke mannfolka, viser ny studie. Frukt hjelper ingen. Foto: Colourbox
Grønnsaker kan gjøre damene tynnere, men ikke mannfolka, viser ny studie. Frukt hjelper ingen. Foto: ColourboxVis mer

Dette funker ikke for gutta

Blir ikke tynnere av å spise grønt.

Grønnsaker kan funke som slankemat for kvinner, men ikke for menn.

Tykke kvinner som spiser mye grønt blir tynnere - men ikke mannen. Dette viser en omfattende studie fra Sahlgrenska akademin i Göteborg.

1.044 kvinner og 466 menn i alderen 37 til 60 år har deltatt i studien, som har gått over fire år.

Deltagerne i studien var alle diagnostiserte som fete da studien startet. Mennenes kroppsmasseindeks (bmi) lå på 39, mens kvinnenes lå på 41.

Regn ut din bmi her

Mer grønt = smalere kvinner

Heléne Bertéus Forslund, en av forskerne bak studien, sier til den svenske avisen Aftonbladet at de ville finne ut om det var noen sammenheng mellom inntak av frukt og grønt, og vektreduksjon hos overvektige menn og kvinner.

Ditt kosthold

Spiser du grønnsaker hver dag? (Avsluttet)
Ja, så og si hver dag(49%) 375
2-3 dager i uka(15%) 116
4-5 dager i uka(15%) 114
Unntaksvis(9%) 69
1 dag i uka(8%) 59
Aldri(4%) 28
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Deltakerne måtte redegjøre for sitt kosthold ved studiens start, og fire år senere.

- De som gikk ned mer enn ti prosent i vekt hadde et høyere inntak av grønnsaker. Men denne sammenhengen så vi kun hos kvinnene, ikke hos mennene, sier Forslund til Aftonbladet.

Nigella Lawson forteller: Slik slanket jeg mannen min

Jo mere grønnsaker forsøkspersonene spiste - jo større vekttap fikk de nyte. De som spiste mest grønnsaker i studien, gikk i gjennomsnitt ned 17 kilo i snitt. Sammenhengen gjaldt ikke for frukt.

Spis mer for mindre kalorier

Forskningslederen sier til Aftonbladet at hun ikke vet hvorfor kun kvinnene ble tynnere av grønnsakene, men ikke mennene. Hun sier de ikke hadde kontroll på hvorvidt mennene drakk øl og spiste fete sauser ved siden av, men uttaler at forskjellen kan forklares med at mennene hadde andre strategier for vekttapet, så som å spise mindre og mosjonere mye.

- Man blir tynnere av grønnsaker fordi de inneholder mest vann, fiber og vitaminer - men veldig lite kalorier. Man senker energitettheten i kosten. Man kan spise et større volum grønnsaker, for et mindre antall kalorier, sier Heléne Bertéus Forslund ved Sahlgrenska akademin.

DinSide smakstester eksotiske frukter

Andre helseeffekter

Selv om grønnsakene alene ikke gjør mannfolka smalere over buken, har det selvsagt andre gunstige helseeffekter å spise grønnsaker - så du bør ikke stoppe å spise frukt og grønt av den grunn.

Grønnsaker er sammen med frukt kilder til blant annet c-vitaminer, beta-karoten (som omdannes til vitamin a i kroppen), jern, k-vitamin, kalsium, magnesium og sink.

Her kan du se hvorfor disse vitaminene er viktige å få i seg:

C-vitamin: Vitaminet har en viktig rolle i oppbyggingen og vedlikeholdet av kroppens bindevev og er i tillegg nødvendig for å kunne regulere kroppens opptak av jern. Vitamin C er dessuten en antioksidant og bidrar dermed til å nøytralisere frie radikaler som kan skade kroppens celler, proteiner og arvestoff.

Beta-karoten: Det er et såkalt provitamin og omdannes til vitamin A i kroppen. A-vitamin er viktig for at synet skal fungere normalt og for normal vekst og beindannelse. Det spiller også inn på vår motstandskraft mot infeksjoner og huden og slimhinnene er også avhengig av vitamin a.

Jern: Kroppen må ha jern for å kunne lage røde blodlegemer med evne til å transportere oksygen. Jern utgjør nemlig en viktig del av hemoglobin, molekylet som oksygen binder seg til i blodet. Uten jern dannes det dermed røde blodlegemer uten evne til å frakte oksygen. Alle celler benytter i tillegg jern i energiomsetningen, prosessen der kroppen omdanner mat til energi.

K-vitamin: Bokstaven K står for koagulering, og kroppen er avhengig av vitamin K for raskt å kunne stanse blødninger.

Kalsium: Er den viktigste byggesteinen i skjelettet vårt. Skjelettet vårt er hele tida i utvikling og stadig trenger påfyll av kalsium. Riktig mengde kalsium i blodet er også nødvendig for at nervesystemet, musklene og hjertet skal fungere normalt.

Magnesium: Har flere viktige funksjoner i reguleringen av både nervesystemet og musklene. Flere kjemiske reaksjoner i kroppen er også avhengig av magnesium.

Sink: Sink er vesentlig for veksten og vedlikeholdet av frisk og sunn hud, og inngår i en rekke enzymer med betydning for stoffskiftet. Det er også viktig at kroppen får nok sink når kjønnsorganer utvikles og sædceller dannes. I tillegg deltar sink i å opprettholde smaks- og luktesansen, transportere vitamin A og styrke immunforsvaret.

Vitaminguide fra A til Å