Light er kanskje sukkerfri, men er den så mye bedre? Foto: colourbox.com
Light er kanskje sukkerfri, men er den så mye bedre? Foto: colourbox.comVis mer

Dette får du i deg i lettbrusen

Ville du drukket rustfjerner, benzosyre og amoniakk ellers?

De fleste har fått med seg at cola ikke er spesielt sunt, og drikker det sjeldent. Til gjengjeld har mange kastet seg over sukkerfri cola i flere varianter, men vet du hva den egentlig inneholder? Her får du vite hva du drikker med tilsynelatende god samvittighet.

Les også: Myter og fakta om Coca-Cola

Overvekt er viktigere å unngå

- Generelt vil jeg si at jo mer brus du drikker, desto viktigere er det at brusen ikke gir kalorier. Det er mye lettere å få helseproblemer som følge av overvekt av vanlig brus, enn det er å øke helserisikoen i forholdt til for eksempel kreft ved å drikke lettbrus, sier Gunn Helene Arsky som er ernæringsfysiolog i Bama.

Sukkerfri cola har riktignok færre kalorier og sukker enn originalen, men hvem er egentlig klar over hva annet denne brusen inneholder?

Les også: Hva har disse stolene og Cola til felles?

Hva er det egentlig i cola light?

Her får du en oversikt over hva de fleste sukkerfrie brusvariantene inneholder.

Ingrediensene kan variere noe hos de ulike merkene. Skriv gjerne i forumet under om du har et godt tips til en brus eller annen drikke som har lite av stoffene det advares mot.

Kullsyre/karbonsyre: Kullsyren som de aller fleste brusvariantene inneholder er ikke av de verste stoffene du finner i brus, men det kan ofte irritere fordøyelsessystemet. I verste fall kan det føre til mer kroniske sykdommer som irritabel tarm.

Fargestoffer: Fargen på brusen er ikke slik naturlig, men blir slik ved hjelp av fargestoffet E150d, som er fremstilt ved å varme opp sukker med ammoniakk og sulfitter. Fargestoffet kan i følge Hello Life øke insulinresistensen, noe som som igjen kan føre til diabetes.

Aspartam: Når sukkeret blir tatt ut av brusen, må produsentene gjøre noe for at den søte smaken ikke skal forsvinne. Dette gjør de ved hjelp av aspartam, som har en søthet på 200. Det vil si at den er 200 ganger så søt som vanlig sukker. Det er tidligere forsøkt å finne en sammenheng mellom dette stoffet og kreft, men forskere er fremdeles uenig om en konklusjon.

Friskmelder aspartam

- Mattilsynet mener disse tilsetningsstoffene er trygge i normal bruk, uten å ha uheldig effekt på kroppen. Normalt bruk vil si opptil fem liter drikke eller 25 suketter over en dag. Noen av oss blir imidlertid sultne av søtsmaken, så det kan lede til at man spiser mer unødvendig, sier ernæringsfysiolog Arsky.

Drikker du mye sukkerfri brus? (Avsluttet)
Ja, hver dag.(31%) 593
Jeg drikker bare brus med sukker.(26%) 496
Litt, men ikke så veldig mye.(18%) 351
Ja, ganske ofte.(13%) 258
Jeg drikker ikke brus.(12%) 241
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Fosforsyre: Fosforsyre er med på å gi brusen en frisk smak. Det bør også nevnes at den brukes for å fjerne rust på ulike flater. Den skal likevel ikke være farlig, og kunne faktisk vært godt for kroppen din hvis det ikke hadde vært for at koffeinen i brusen får deg til å tisse det ut lenge før kroppen rekker å ta det til seg.


Benzosyre: Er et godkjent konserveringsmiddel som ofte brukes i juice og brus. Det brukes hovedsaklig for å hindre mugg og bakterier i å oppstå, og det er også det den gjør i brus. Benzosyre blir også brukt som «fløyte» i fyrverkeri for å oppnå den pipende lyden. Hvis du lurer. Det er kanskje ikke så rart at EU-landene anbefaler å holde dette stoffet unna barn. Også Arsky er noe skeptisk til benzosyre.

- Benzosyren er det man er mest på vakt for nå for tiden. Konserveringsmiddelet bør spesielt passes på rundt små barn. Men Mattilsynet overvåker og forsker på inntakssituasjonen av middelet, sier hun.

Sitronsyre: Noe av det som gjør cola så populært, er den syrlige, friske smaken. Denne kommer av tilsetningsstoffet sitronsyre, og navnet syre sier sitt. Dette kan gå hardt utover tennene dine.

- Syrene er regnet som trygge i normale mengder, men de tærer på tannemalje. Det er derfor ikke smart å drikke mye. Spesielt ikke mellom måltidene, sier Arsky.

Koffein: Kroppen absorberer koffein på 40 minutter. Dette fører til at blodtrykket stiger og pupillene utvider seg. Overdreven bruk av koffein er ikke godt for kroppen.

- Stort koffeininntak er forbundet med hjertebank, uro, skjelvinger og forstyrrelser i urinproduksjonen. Men dette gjelder for alle brus-slagene som inneholder koffein, sier Arsky.

Les også: Dette gjør Cola med kroppen din

1/2 liter brus gir 250 kalorier

Det er ingen tvil om at lettbrusen et bedre alternativ hvis man konsernterer seg om sukkerinnhold. En liter sukkerholdig brus inneholder nemlig rundt 500 kalorier. Til sammenligning kunne du da spist en quarter ponder-burger, 4-5 brødskiver med syltetøy, 7 epler eller 6 knekkebrød med kalkunpålegg. , ifølge Lommelegen-no

Da er det ikke så rart at sukkerfri brus blir et populært alternativ. Men det beste er selvfølgelig å unngå brus i noen som helst form, og da har Gunn Helene Arsky noen bedre alternativer.

- Bris med smak er både godt for tennene og vekten. Andre boblevann med smak er ofte tilsatt surhetsregulerende midler som kan tære på tennene. Det går også an å lage ditt eget smaksatte vann, som ikke nødvendigvis trenger å begrenses til vann med agurk eller appelsin. Prøv deg frem med ulike frukter - vann med jordbær, blåbær, melon, mynte eller basilikum, sier hun.

Salget av brus øker

men det er ingenting som tyder på at brusdrikkingen er i ferd med å avta i Norge. I mai i år kjøpte nordmenn 12 prosent mer brus enn samme måned i fjor, og det er spesielt salget av sukkerholdig brus som har steget både i utelivet og dagligvarehandelen.

For lettbrus har salget økt med 6 prosent i samme periode, og dette er direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen spesielt fornøyd med.

– Bransjen har satset flere titalls millioner kroner på utvikling og markedsføring av de sunnere brustypene de siste ti årene. Det har gitt resultater, uttaler han i en pressemelding.