FØLER SEG LURT: Lars Egil Berg så en liknende annonse som dette på VG Nett, og sendte inn svar. Det skulle vise seg å være en dårlig idé.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
FØLER SEG LURT: Lars Egil Berg så en liknende annonse som dette på VG Nett, og sendte inn svar. Det skulle vise seg å være en dårlig idé. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

- Dette er reinspikka svindel!

VG Nett reklamerte for tvilsomme konkurranser.

- Det er så tåpelig. Jeg er vanligvis forsiktig, men det var sent på kvelden, forteller Lars Egil Berg til DinSide.

Nylig så han en annonse på Norges største nettsted; VG Nett. Han kunne vinne en Macbook, stod det, om han bare svarte på et enkelt spørsmål.

Da svaret var gitt, ble han bedt om å oppgi telefonnummeret sitt. Berg antok at dette var for å bli kontaktet om han vant, så han tastet inn sifrene.

Kort tid etter fikk han første melding. Her fikk han oppgitt en kode, som han måtte skrive inn på en nettside om han ville delta i konkurransen. Hvert eneste spørsmål videre ville koste han 90 kroner, stod det. Dette var ikke Berg interessert i, så han lot koden ligge.

- Men i løpet av ett minutt kom det to nye meldinger fortløpende. Uten at jeg rakk å i det hele tatt tenke på å skrive inn noen kode, sier Berg.

Han sendte "STOP" til 2333, hvor meldingene kom fra, og fikk stanset pågangen. Men da var det for sent. Han hadde allerede mottatt to meldinger til den nette pris av 180 kroner.

- Dette er jo reinspikka svindel, sukker Berg.

Gjengangeren Trivicell

Det er selskapet Trivicell som står bak konkurransen. At tjenestene fra det israelske selskapet betegnes som svindel, er ikke noe nytt.

HER: Leser du denne grå, lille teksten får du vite at dette blir kostbare saker. Vis mer


Vi omtalte selskapet for første gang i juni i fjor. Da sendte Trivicell ut en epost om en Ikea-konkurranse, som mange trodde var Ikeas eget påfunn. Det var det slett ikke. Å være med på konkurransen ville koste en sum tilsvarende rimelig mange flatpakker fra møbelgiganten.

Les saken her: Dette er IKKE Ikea

Til tross for lovnader om bot og bedring, og advarsler fra Ikea selv, vedvarte denne konkurransen utover året.

Les saken her: Den dyre Ikea-konkurransen

Og for å toppe det hele; Trond Gunnar Raa politianmeldte Trivicell etter å ha mottatt rådyre meldinger han trodde var gratis. En sak som likner denne.

Les saken her: Anmelder mobilselskap etter å ha mottatt rådyre tekstmeldinger

Ingen svar

- Alle våre konsulenter er for tiden opptatt. Vennligst vent, så vil vi hjelpe deg så raskt som mulig, forteller en trivelig, automatisk kvinnestemme hos Trivicells kundeservice.

Vi legger igjen vårt nummer, og de lover å ringe oss opp. Vi venter. Ingen svar.

Vi sender kundeservice en epost. Vi venter. Ingen svar.

- Jeg har ringt og ringt jeg også, men får heller ingen svar, forteller Berg.

"Vi lurer ingen!"

Vi sender også en epost til Erez Logassi i Trivicell, som vi har fått kontakt med tidligere. Over helgen får vi endelig svar.

Logassi hevder at Berg må ha skrevet inn koden han mottok for å motta meldingene. Noe annet skal ifølge han være umulig. Berg står på sitt, og hevder meldingene kom så raskt at han uansett ikke hadde rukket å skrive inn noen kode.

- Vi prøver ikke å lure noen, og vi gjemmer ikke noe informasjon om prisene og reglene for konkurransen. Vi gir våre tjenester til tusenvis av brukere, og bare en liten del har klaget til oss, skriver Logassi til DinSide.

FARLIG: Meldinger som tikker inn på mobilen din kan bli kostbart. Men Trivicell hevder å overholde reglene. Foto: Colourbox Vis mer


Videre hevder Logassi at Trivicell tilbakebetaler kunder som føler seg lurt. Da må du vel og merke komme deg gjennom til deres kundeservice, noe som tilsynelatende er en prøvelse.

- Men hvorfor koster det 90 kroner per SMS? spør vi Logassi, og får et rimelig innviklet svar tilbake:

- Det koster 90 kroner hver uke, for tre meldinger, ikke per SMS. Og vi tar betalt for to uker på forskudd. Jeg antar du allerede vet at mobiloperatørene tar rundt 50 prosent av pengene.

Hold dere unna SMS-konkurranser, ikke si vi ikke har advart dere!

Fjernet annonsene

VG Nett innrømmer å ha mottatt flere klager på Trivicell-annonsene deres. Likevel har nettavisen alltid vurdert annonsene for å være innenfor lovverk og etiske retningslinjer.

Men når DinSide ringer, blir tonen en annen.

- Akkurat nå har vi satt annonsene på hold. Vi skal undersøke dette enda en gang, forteller strategisk direktør Ole A. Sandbo i VG Multimedia til DinSide.

Dermed er annonsene foreløpig borte fra VG Nett. Om nettavisens vurdering frikjenner Trivicell, vil de komme tilbake igjen.

- Vi skal blant annet teste tjenesten basert på dine tilbakemeldinger. Vi har et moralsk ansvar, og det skal være vanskelig å være skurk på VG Nett, sier Sandbo.

Ser ikke noe problem

Aspiro er en gjenganger i slike saker. Det er de som leier ut kortnummeret 2333 til utenlandske selskaper som ønsker å selge sine tjenester i Norge.

Aspiro kan bekrefte overfor DinSide at Berg mottok tre meldinger fra Trivicell; én gratis, og to til 90 kroner stykket. De to skal ha kommet så og si på én gang. Hvorvidt Berg faktisk har skrevet inn koden han mottok, og på den måten bekreftet at han ville delta i den kostbare konkurransen, kan ikke Aspiro se i sine logger. Men Trivicell påstår overfor Aspiro at han har gjort dette.

Kommunikasjonssjef Kristin Breivik Eldnes i Aspiro mener Trivicell opplyser godt nok om kostnadene for tjenesten deres. Men om Berg har fått de kostbare SMS-ene uten å bekrefte abonnementet, er dette et klart brudd med reglene. Man skal alltid bekrefte et slikt abonnement.

Living slår til igjen med uønsket reklame på SMS

- Det har jo kommet frem flere ganger nå at Trivicell kan ha urent mel i posen. Hvorfor vil dere absolutt gjøre forretninger med disse?

- Vår vurdering er at tjenestene deres er OK i henhold til reglementet. Men vi følger opp alle kunder, og oppdager vi feil så gir vi dem en sjanse til å rydde opp. Overholder de ikke reglementet, avslutter vi kundeforholdet, svarer Eldnes.

FINNES HJELP: Lars Grøndal i Forbrukerombudet ber folk klage om de er misfornøyd. Foto: Forbrukerombudet Vis mer


Dette kan du gjøre

Om du er uheldig og går fem på slike konkurranser, finnes det hjelp.

Først kan du prøve å sende "STOP" til nummeret meldingene kommer fra. Er du heldig, avsluttes abonnementet. Men pengene kan allerede ha trillet ut vinduet.

Derfor bør du sjekke hvem som står bak, basert på nummeret meldingene kommer fra. På Netcoms nettsider kan du finne en lang liste over kortnummere som brukes i Norge. Eventuelt kan du kontakte mobiloperatøren din. Deretter kontakter du selskapet bak nummeret, og ber dem hjelpe deg.

Aspiro forteller at de ofte kan tilbakebetale penger om du mener deg lurt. Men i vårt tilfelle er de i tvil, da Trivicell hevder at alt har gått etter reglene.

- Får du ikke medhold, kan du klage saken inn til Brukerklagenemnda, forteller fagleder Lars Grøndal i Forbrukerombudet til DinSide.

Det holder i prinsippet at du føler informasjonen om tjenesten var for vanskelig å lese. Informasjon om blant annet pris skal fremgå så klart og tydelig at det ikke er rom for misforståelser. Men Forbrukerombudet mottar stadig klager på Trivicell rundt dette.

For Lars Egil Bergs del, blir Trivicell-konkurransen den første og siste. Det er han helt sikker på.

- Barna mine på 15 og 19 år har jo skjønt dette for lengst, smiler han.

NB: Etter at denne saken ble publisert, har Berg fått pengene sine tilbake fra Aspiro.

Har du erfaring fra slike konkurranser? Del med deg i feltet under!