<b>Registreringsfrist</b> er et begrep som ikke må forveksles med betalingsfrist. Dette er nemlig ikke en regning, men et tilbud. Foto: KRISTINA PICARD
Registreringsfrist er et begrep som ikke må forveksles med betalingsfrist. Dette er nemlig ikke en regning, men et tilbud. Foto: KRISTINA PICARDVis mer

– Dette er ikke en faktura

Men «kampanjetilbudet» er til forveksling likt en regning.

Mottar du noe som ser ut som en faktura, så ta en ekstra sjekk. Jevnlig får vi tips fra lesere som føler seg forsøkt lurt på denne måten.

Sist ut er klager på en bedrift som kaller seg Dinopplysning.no.

– I posten i dag har vi mottatt noe som ser ut som en faktura. Siden vi ikke har bestilt tjenester fra denne bedriften, har jeg ringt for å få en forklaring. Jeg fikk vite at dette bare var et kampanjetilbud og at vi stod fritt til å betale det om vi ville benytte oss av tjenesten, sier Manuele Fusto til DinSide.

Som distriktssjef i Scanomat Norge mottok han en giroblankett fra en for ham ukjent avsender.

– Jeg mener at dette bare er lureri og at mange kommer til å betale uten å undersøke saken, sier Fusto.

SE OGSÅ: «Internettregister» tar 27.000 kroner

– Har ingen betalingsfrist

Giroene som sendes ut, er ikke en faktura du må betale, men et kampanjetilbud på en annonseoppføring på Dinopplysning.no. Dette er ifølge daglig leder Thomas Hellenes for å skille seg ut i markedet.

Dere sender ut giroer før man har bestilt noe. På telefonsvareren opplyser dere om at dette kun er et tilbud, ikke noe som må betales. Hvis det er sånn at mange forveksler dette med en regning, hvorfor endrer dere ikke fremgangsmåten?

– Vi er ikke enige at mange forveksler tilbudet vi sender ut, med en faktura. Tilbudet er utformet på en giroblankett nettopp for å skape oppmerksomhet rundt våre tilbudskampanjer. Det er med andre ord et spørsmål om å skille seg ut i mengden av tilbud/reklame som selskaper rundt i Norge daglig mottar. Det står i tillegg skrevet med store bokstaver at det her dreier seg kun om et tilbud, og giroen inneholder verken ordet faktura, har et fakturanummer, fakturadato, kundenummer eller noen betalingsfrist, skriver Hellenes i en e-post til DinSide.

Giroen som DinSide har fått tilsendt fra Fusto, inneholder ingen betalingsfrist, men en «reg. frist» der man normalt finner informasjon om betalingsfrist på en giro/faktura.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ifølge daglig leder i Dinopplysning.no står det skrevet med store bokstaver at dette bare er et kampanjetilbud. Vis mer


Har fått flere klager

Det er ikke første gang Hellenes har fått spørsmål om selskapets praksis. Før årsskiftet ble han konfrontert med mye av det samme av TV2 Hjelper deg.

Giroene som kommer fra Dinopplysning.no, sendes ifølge daglig leder ut til alle norske virksomheter som er registrerte aksjeselskap. Privatpersoner bør derfor kunne føle seg noenlunde trygge, men praksisen med aggressivt salg vil angå mange fordi Norge er et land med svært mange små firmaer og enkeltmannsforetak.

Arne Røed Simonsen i Næringslivets Sikkerhetsråd har tidligere sagt til DinSide at han tror en del selgere spekulerer i at 85 prosent av norsk næringsliv har fem eller færre ansatte, og at mange næringsdrivende kun har privatpersonkompetanse. Les mer: Utnytter småbedrifter

Ingen hos kundeservice?

DinSide har ved flere anledninger forsøkt å komme gjennom på kundeservicetelefonen, som skal være betjent mellom kl 10 og 15.

Hvorfor er det ikke noe svar hos kundeservice?

– Vi har beklageligvis hatt mye problemer med telefonkø-systemet vi benytter oss av de siste to ukene, som har ført til at mange som ringer oss ikke havner i kø som de skal, men heller opplever at samtalen blir brutt. Vi jobber med problemet og håper at dette skal være i orden så snart som mulig. Vi er uansett tilgjengelig på e-post hele tiden, noe vi også opplyser om på telefonsvarerbeskjeden, sier Hellenes.

Men i TV2-saken fra desember i fjor kommer det frem at problemene med telefonkøsystemet var akkurat de samme den gang som nå.

Hvorfor annonsere?

DinSide har tidligere vært kritiske til katalogtjenester på nettet fordi produktet de tilbyr, registrering i en internettkatalog, er et paradoks når internett i seg selv er en eneste stor katalog.

Dinopplysning.no er uenig i dette:

– Stadig flere benytter seg av DinOpplysning.no som startside og søkeverktøy på jakt etter kontaktinformasjon om norske bedrifter og foreninger. Etter å ha jobbet mye med markedsføring og optimalisering av portalen de siste månedene, ser vi resultatene i form av stadig voksende besøkstall. Ved at selskaper legger inn linker til sine hjemmesider og relevante søkeord på DinOpplysning.no, vil dette kunne bidra til at deres produkter og nettsider oppnår høyere treff ved søk på Internett, skriver Hellenes til DinSide.