- Dette er helt feil

Få mest mulig ut av skrapet ditt.

FINN er en kjempestor markedsplass for de som ønsker å selge eller kjøpe noe, men skal du først selge arvesølvet, eksens brystpumpe, svigermors gamle minkpels eller DVD-samlingen, da kan du like gjerne gjøre det ordentlig. Vi har derfor laget en liten guide som kan hjelpe deg med salget.

Følger du rådene våre, vil det antakelig bli litt mindre å le av for Facebookgruppa "For oss som fascineres av bildene på Finn.no". For hvis bildene er pene, og viser produktet fra sin beste side, kan du få høyere bud fra potensielle kjøpere.

>>> Gå rett til bildespesialen

Du trenger rett og slett ikke å vise hvor desperat du er etter å bli kvitt tingene dine, ved å posere utfordrende eller naken på bildet. Et eksempel er damen som poserte uten truse, i speilet, på et bilde av et bad.

Vis mer


Vi har bedt vår husfotograf, Per Ervland, om å kommentere bildene vi har funnet.

- Bilbransjen har sluttet med slik markedsføring, det er nesten bare Gatebil som driver sånn. Hvem er det som skal kjøpe produktet? Dette bildet kan frastøte potensielle kjøpere. Vær kreativ, men bruk sunn fornuft, sier Ervland når vi viser ham bildet til venstre.

Finn ville ikke slette annonsen

Ta et brukbart bilde

Det er slik at flere er i beit for solcellepanel, kjøkkeninredning, brukte båter, gressklippere, vinduer og toaletter, noen er også villige til å punge ut en del for konsertbilletter og tilhengere. Hvis du tar et brukbart bilde, kommer kanskje din gressklipper på toppen av ønskelisten.

Vis mer


I boligannonsene er himmelen alltid blå. Men er det lov å sminke bort kraftledninger?

Flere selgere på Finn bruker private bilder i annonsene, spesielt hvis de skal selge klær. En del av dem forsøker å sladde fjesene på bildet. Ervland mener at man må sladde med litt humor.

- Det kunne faktisk vært verre sladdet. Man kan vel si at dette er en morsom måte å sladde ansikter, sier Ervland om bildet med smileyene.

- Dette er helt feil

Vis mer


Bildet nedenfor tilhøyre er et forsøk på å selge en pelskåpe.

Ervland synes det skjeve, rosa bildet er "helt feil".

- Hvis man skal selge klær, bør man vise hele plagget. Dessuten er det faktisk et minimum å rotere bildet. Bakgrunnen skulle vært rolig, og det skulle vært bedre plass, sier Ervland.

- Det er dårlig lys, og dårlige farger. Gå heller utendørs og ta bilder. Dessuten er det bedre å kutte hodet, enn å dekke det til med et tørkle. Det ser dumt ut, sier Ervland.

Selge kona?

Vis mer


- Ta bilde av det du faktisk skal selge. Er det hestene, bobilen eller tomta du skal selge? Forstyrrende elementer tar fokuset bort fra salget. Familiemedlemmer og andre som dukker opp på bilder, vil kanskje ikke ha trynet sitt på Finn.no. På det ene bildet her ser det ut som man skal selge kona, og ikke kjøkkenet, sier Ervland.

Bildet av motorsykkeldressen som henger i treet, har fått en del kommentarer på Facebook. Blant annet: "Jeg trodde ikke det var lov å flå skinnet av MC-førere lengre..."

Ervland synes derimot ikke det er så ille.

Vis mer


- Det er riktig gjort, men fotografen skulle gått nærmere. Det er dagslys og plagget henger på en kleshenger, det er bra. Men han kunne beskåret det en del, det hadde tatt fokuset bort fra at plagget henger i et tre.

Lyst til å le mer? >>> Stor bildespesial

Du trenger ikke å være en stor fotograf for å ta et bilde som passer i annonsen. Men et par ting bør du passe på:

  • Rotér bildet slik at det ligger riktig vei, det er ingen stor jobb
  • Ta flere bilder fra flere kanter. Unngå de mest kunstneriske vinklene.
  • Fjern alt nipset rundt.
  • Ta bort skittentøyet, lukk igjen det rotete skapet ditt, ikke pynt opp med grell pynt som ikke er til salgs.
  • Familiemedlemmer som sover på sofaen, spiser ved bordet, eller sover i sengen du skal selge gir et useriøst inntrykk.
  • Hvis du skal selge et speil, eller hvis det er speil i rommet, prøv og unngå å ta bilde av deg selv i speilet.
  • Ha godt med lys, slik at du slipper for kraftig blitz rett på.
  • Bruk en vinkel som viser produktet best mulig
  • Denne saken ble første gang publisert 1. oktober 2008.