Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.com
Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.comVis mer

Dette er farligere enn du visste

De fleste foreldre er ikke klar over hvor mye salt barna faktisk får i seg, viser en ny undersøkelse.

«Gi barna frukt eller biter med rå grønnsaker som et alternativ til kjeks og snacks.»


I snitt får vi nordmenn i oss om lag ti gram salt daglig, mens ernæringsekspertenes anbefalinger er et samlet inntak på fem gram, som tilsvarer en liten teskje. For barn bør inntaket være enda mindre.

Les oså: Salt dreper deg

Helseskadelig
For mye salt i kosten kan gi økt risiko for høyt blodtrykk hjerneslag og hjerte- og karsykdommer. Nå slår amerikanske eksperter alarm, etter at en undersøkelse avslørte at saltinnholdet i enkelte produkter nesten overstiger det anbefalte dagsinntaket for en seksåring, skriver britiske Mirror.

Små barns nyrer tåler ikke for mye salt, og barn er derfor spesielt utsatt for saltforgiftning. Det skal ikke mer enn en teskje salt (cirka 7. gram) til for å forstyrre saltbalansen hos en toåring, og det kan føre til oppkast, diaré og tørste, men også sløvhet, kramper, skjelvinger og blodtrykksfall.

Les også: Mindre astma med mindre salt

Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: colourbox.com Vis mer

Slik kutter du saltinntaket:

  • Lag maten selv. Da har du kontroll på mengden salt som blir tilsatt.
  • Bruk minst mulig salt som krydder. Prøv heller pepper eller forskjellige urter.
  • Prøv å velge produkter som inneholder lite natrium. De fleste matvarer har en varedeklarasjon som viser hvor mye salt eller natrium produktet inneholder. Dersom innholdet er oppgitt i natrium (Na), kan du regne ut mengden salt i maten ved å gange mengden natrium med 2,5. (1 gram salt er tilnærmet lik 0,4 gram natrium).
  • Sjekk saltinnholdet når du kjøper matvarer som ost, pølser, knekkebrød, frokostblandinger, sauser, supper og hermetikk.
  • Gi barna frukt eller biter med rå grønnsaker som et alternativ til kjeks og snacks.
  • Spis mindre salt pålegg, som pølse, bacon og røykelaks.
  • Legg kylling og ananas på pizzaen fremfor skinke og pepperoni.
  • Vær forsiktig med burgere og pommes frites, som inneholder svært mye salt.
  • Bruk usaltede nøtter.
  • Velg mineralsalt, som er et sunnere alternativ.

  • Les også: Unge menn forgiftes av salt

    Kilder: Matportalen og Food Standard Agency.