SUPER TRENING: Den beste treningen for lår og rumpe er å dra akebrett i oppoverbakke, ifølge treningseksperten. Og ungene elsker det! Foto: Colourbox.com
SUPER TRENING: Den beste treningen for lår og rumpe er å dra akebrett i oppoverbakke, ifølge treningseksperten. Og ungene elsker det! Foto: Colourbox.comVis mer

Dette er et treningsapparat

Super trening for rumpe og lår, ifølge treningseksperten.

Ingen påske uten de tre store S-ene: Snø, snacks og søtsaker?

Ja, i påsken er kos i sentrum for mange. Men det behøver ikke å være ensbetydende med sofakos.

Sunt, men godt påskesnacks? Les mer på KK.no.

Trening for alle

En aktiv påskeuke er fullt mulig. I løypene, i skitrekket, i akebakken – ja, til og med rett utenfor hytta eller huset.

- Husk, det er mye deiligere å sette seg inn og kose seg etter at du har vært ute i aktivitet, poengterer treningsekspert Ina Garthe.

Garthe er utdannet idrettsfysiolog ved Idrettshøgskolen, har hovedfag i vektregulering og jobber i ernæringsavdelingen ved Olympiatoppen. Hun er også kjent som trenings- og kostholdsekspert for KK.no.

Snøen gir mange treningsalternativ. Og det beste av alt: Det føles det ikke ut som trening i det hele tatt!

Treningsekspert Garthe gir DinSide Helse sine beste tips for god, men morsom mosjon i påsken.

DinSide har testet: Her er det beste treningsapparatet

Inas beste råd for «påsketrening»

Trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe. Foto: Wenche Hoel-Knai Vis mer


1. Sett deg ned i hockey: Huk deg ned hver gang du kjører ned en nedoverbakke. God styrketrening for sete- og lårmuskulatur. Dette gjelder både på langrennsturen og i alpinbakken.

2. Bruk armene på skituren: Ta ordentlig i med armene når du går oppover for å øke treningsbelastningen på overkroppen.

3. Bygg snøhule: Lek kan være utmerket trening det også. Og det er ekstra tungt i snøen.

4. Sett kurs for akebakken: Sprettrumpe?! Den beste treningen for lår og rumpe er å dra akebrett i oppoverbakke - og ungene elsker det!

5. Lag en påskerebus: Spennende skiløype for små og store med gåter og godbiter.

6. Bygg et lite hopp: Kjør en uhøytidelig konkurranse med knall og fall.

7. Ikke glad i ski?: Skøyter eller gå på beina er like bra, bare sørg for å komme deg ut og nyt det siste av vinteren.