Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.comVis mer

Dette er en ferskvare

Bør skiftes oftere enn du tror.

Visste du at det å bruke de samme joggeskoene for lenge kan føre til belastningsskader?

Å regelmesssig bytte joggesko er derfor viktig.

Avslør dårlige joggesko
Virker slankeskoene?

En ferskvare

Tro det eller ei, men joggesko er faktisk en ferskvare.

Hvis du har hatt en lengre treningspause på tre-fire år, vil det være lurt å skifte sko – uansett om de ikke er særlig brukt.

Over tid vil nemlig mellomsålematerialet og limet i skoen tørke inn, og kvaliteten på skoen reduseres.

Mellomsålen, materialet mellom skoens overdel og yttersålen, er den mest kritiske delen når det gjelder holdbarhet. Formen og hardheten på denne er det som gir skoen dens støtdempende og stabiliserende egenskaper.

Les også: Disse skoene bør du unngå

Når skal du bytte?

Slitte sko demper ikke like godt og sålene kan bli deformerte. Bruker av gamle sko over lengre tid kan faktisk gi belastningsskader.

Her følger noen gode råd:

  • Et sikkert tegn på at skoene bør skiftes er dersom du kjenner småskader - uten å ha endret treningsopplegget ditt.
  • Hvis du trener flere ganger i uka, bør du kjøpe nye sko en-to ganger i året – avhengig av hvordan du sliter skoene (les mer om dette under).
  • Bruker du skoene mer enn tre ganger i uka, kan det være lurt å kjøpe i alle fall ett par til, slik at du kan veksle. Da vil også skoene vare lenger.
Les også: Unngå brølerne på treningssenteret

Skoens holdbarhet

Hvor lenge en sko holder avhenger av en rekke faktorer:

Treningshyppighet
En som trener ofte bør selvfølgelig bytte sko oftere enn en som trener lite.

Pronasjon
Sko til folk som overpronerer (tråkker ned på innsiden av foten) har som regel kortere levetid. Det finnes imidlertid spesielle sko for deg hvis du gjør dette.

For å teste dette selv kan du ta et merke av fotsålen din, for eksempel ved å væte fotsålen og lage avtrykk av den på en jevn, flat overflate, som et badegulv eller et papirark. Hvis fotavtrykket av sålen er helt, uten noen tydelig bue i sålen (på innersiden), tyder det på overpronering.

Mellomsålen
Det som skiller dyre modeller fra billige er blant annet at mellomsålen behandles for å gi bedre holdbarhet.

Hvilket materiale mellomsålen er av spiller også en rolle. Sko med mellomsåle av ethylenvinylacetat (EVA) har for eksempel dårligere holdbarhet enn de med mellomsåle av polyurethan (PU).

Skoens vekt
Lettere treningssko har som regel dårligere holdbarhet, men er til gjengjeld gjerne mer komfortable.

Underlag
Hvilket underlag du bruker å trene på er også avgjørende. For eksempel vil skoene slites langt raskere hvis du løper på asfalt enn i skog og mark.

Din kroppsvekt
Er du tung (over 85 kilogram) vil du slite skoene ut raskere.

Løpesteg
Har du et tungt løpesteg, vil du måtte bytte joggesko oftere. Dette gjelder også for lettere løpere (under 85 kilogram).

Vaskerutiner
Helst bør du ikke putte skoene i vaskemaskinen. Sømmer kan gå opp og sålen kan løsne. Hvis du absolutt må vaske dem, legg skoene i vaskeposer vask på maks 30-40 grader.

«Tørkerutiner»
Enten det er etter vask eller en joggetur i regnværet, vær ekstra forsiktig når du tørker skoene.

Ikke sett dem på varmekabler eller bruk elektriske skotørkere. Overdelen kan krympe, og mellomsålen har heller ikke godt av å bli for varm og tørr.

Putt heller sammenkrøllet avispapir oppi og sett dem på et tørt sted.

Kilder: Løplabbet.no, Kondis.no, KK.no.