Bortkastet tid! - Du bør heller spise, om du vil ned i vekt ... Foto: Colourbox
Bortkastet tid! - Du bør heller spise, om du vil ned i vekt ... Foto: ColourboxVis mer

Dette er bortkastet

Vann hjelper ikke mot kiloene, viser forskning.

Det hjelper ikke å drikke vann for å gå ned i vekt. Det viser en ny forskningsrapport fra universitetet i Tokyo, ifølge den britiske avisen Mail Online. De som heller nedpå flere liter vann om dagen med den tanken at det skal hjelpe dem med å slanke seg, kaster bort tiden, skriver avisen.

Studien viser at du heller bør spise, om du ønsker å bli kvitt noen kilo ...

Spis naken - gå ned i vekt ... funker det, Kari?

1.000 kvinner ble veid og målt i studien, og dette ble sammenliknet med den mengden vann de konsumerte hver dag - både i form av drikke og mat.

Forskerne fant ingen sammenheng mellom kroppsform og vann i form av drikke - det være seg vann, kaffe, juice, eller annet.

Men de fant imidlertid en sammenheng mellom kroppsform og vanninntak i form av mat: Kvinnene med det høyeste inntaket av vannrik mat hadde en litt smalere midje. Disse kvinnene hadde også en lavere kroppsmasseindeks (BMI) - de hadde altså en mer passende vekt i forhold til sin høyde.

Sjekk deg selv: Regn ut din BMI

Forskerne fra universitetet i Tokyo uttaler at det er uklart hvorfor vann i mat men ikke vann i drikke påvirker vekten. Men resultatet kan skyldes at vannrike matvarer som frukt og grønnsaker også er rike på fiber - og gir en raskere metthetsfølelse så man ikke overspiser, skriver Mail Online.

Denne studien støtter andre forskningsrapporter, som viser at vi spiser mindre etter å ha inntatt vannrike matvarer, men vi spiser ikke mindre kun av å helle nedpå masse vann.

Du trenger ikke vann

Ifølge Kari Bugge, ernæringsfysiolog i Grete Roede, er det beste tipset til å gå ned i vekt, å spise regelmessig, slik at du ikke blir oversulten. Og ikke innbill deg at du ikke kommer til å bli sulten om kvelden - da er det bedre å planlegge et kveldsmåltid, sier Bugge til DinSide Helse i denne artikkelen.

Regn ut ditt energiforbruk - kanskje er det noe å hente der?