KREKLING: Kanskje du synes appelsin <i>smaker</i> bedre, men krekling inneholder faktisk åtte ganger så mye antioksidanter som appelsin. Foto: Science Photo Library
KREKLING: Kanskje du synes appelsin smaker bedre, men krekling inneholder faktisk åtte ganger så mye antioksidanter som appelsin. Foto: Science Photo LibraryVis mer

Dette er 8 ganger bedre enn appelsin

Antioksidantbomben alle har glemt. Og den er helt gratis.

Vanlige norske bær topper listen over matvarene som har høyest innhold av antioksidanter per porsjon.

Krekling inneholder for eksempel åtte ganger så mye antioksidanter som appelsin, ifølge en oversikt laget av norske forskere.

Verdens sunneste mat

Supermat

Også andre ville bær, som tyttebær, molte og blåbær, ligger langt over de fleste frukt og grønnsaker når det gjelder innhold av antioksidanter, ifølge Matportalen.no.

Se hele tabellen her, på nettsidene til professor Rune Blomhoff ved avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo.

Se også et utdrag av tabellen nederst i artikkelen.

Nordisk mat som slankekost?

Stem her!

Kjøper du bær eller plukker du dem selv? (Avsluttet)
Begge deler(44%) 721
Plukker selv(34%) 552
Kjøper(15%) 249
Ingen av delene(7%) 121
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Norske villbær råtner

Du gjør altså lurt i å benytte deg av bærsesongen. Men dessverre er det få som gjør dette.

- Norge importerer store mengder bær hvert år. Samtidig råtner norske villbær fordi så få av oss orker å utnytte denne ressursen. Dette er synd, sier forsker Gunnlaug Røthe ved Bioforsk Nord Holt til Matportalen.no.

Spis sunt på budsjett

- Viltvoksende bær er proppfulle av antioksidanter, og det hevdes at dette innholdet er høyere i norske bær fremfor utenlandske.

Viktig med riktig behandling

Ønsker du å bevare det høye innholdet av antioksidanter, er det imidlertid viktig å behandle og lagre bærene riktig.

Maten som styrker immunforsvaret

For å sikre optimalt med antioksidanter bør du fryse bærene ned raskt. Generelt er rask nedkjøling og jevn temperatur under lagringsperioden viktig, ifølge Matportalen.no.

Da vil bær som plukkes om høsten være omtrent like sunne når du tar dem opp fra fryseboksen utpå vinteren.

Ferske eller frosne grønnsaker

Helsedirektoratet anbefaler «fem om dagen» - minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt eller bær daglig. 1-2 desiliter bær tilsvarer én porsjon.

Topp 15 (Matvarer med høyest innhold antioksidanter per porsjon.)
PlasseringMatvareAntioksidantinnhold (mmol/100 g)
1.Nyper39,46
2.Valnøtter20,97
3.Granatepler11,33
4.Krekling9,17
5.Blåbær8,23
6.Solbær7,35
7.Markjordbær6,88
8.Bjørnebær (ville)6,13
9.Kirsebær5,53
10.Solsikkefrø5,39
11.Bjørnebær5,07
12.Tyttebær5,03
13.Hyllebær4,31
14.Bringebær (ville)3,97
15.Hageblåbær3,64
--------------------------------
18.Multer2,83
21.Rognebær2,42
39.Appelsiner1,14
Kilde: www.blomhoff.no