Vis mer

Dette bør gå opp i røyk

Ikke lur deg selv. Her knekker vi de tåpeligste røykemytene for deg.

I Norge røyker nå 21 prosent av alle voksne, og over én million nordmenn røyker daglig.

De fleste har fått med seg at røyking er skadelig. De viktigste røykerelaterte sykdommene er kreftsykdommer, hjerte- og karsykdommer og luftveissykdommer, deriblant kols (kronisk obstruktiv lungesykdom).

Tobakksrøyk består av en kompleks blanding av mer enn 4 000 forskjellige kjemiske stoffer. Over 50 av disse stoffene klassifiseres som kreftfremkallende. Likevel lever mytene omkring røyking i beste velgående. La oss avlive disse med en gang.

Les også: Røykere bør heller snuse

Farvel til mytene

  1. Det er mindre farlig å røyke light. Det er en illusjon. Mengden av tjære og nikotin som står oppført på røykpakken kan ikke forutsi hvor mye av disse stoffene du faktisk får i deg. Dette er fordi måten en sigarett blir røykt på har mye å si for hvor mye tjære, nikotin og karbonmonoksid man får i seg fra sigaretten. Og dessuten: Forskning har vist at de som røyker light-sigaretter ofte tar lengre og dypere drag fra røyken, og inhalerer mer intenst enn de ville fra en vanlig røyk, i tillegg til at de røyker flere røyk per dag og røyker helt inn til filteret.

    - Dette antas å kunne gi risiko for en farligere type lungekreft, som ofte sitter dypere i lungene og dermed kan være både vanskeligere å oppdage og behandle, melder Ung.no, som er en informasjonsnettside til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.

    Les mer: Light er like skadelig

  2. Man blir slank av å røyke. Denne myten kan du like gjerne slukke med en gang. Nikotin og røyking virker lett slankende blant annet ved at man demper sultfølelsen av å ta en røyk, men på den annen side påvirkes også hormonbalansen slik at man får mer fett på magen, skriver ernæringsfysiolog Hanna Hånes på Althelse.com. Magefettet er det mest usunne fettet.

    Les mer: Nei, røking er ikke slankende

  3. Jeg røyker bare noen få røyk om dagen, og det er helt ok. Røyking er og blir usunt, samme hvor mange du røyker om dagen. En røyk inneholder cirka to milligram nikotin, og det har sine konsekvenser det også:

    - Mange har trodd at det ikke er så farlig å røyke noen få sigaretter om dagen. Det viste seg imidlertid at det er en betydelig økt risiko også hos dem som røyker 1–4 sigaretter daglig, har forskere tidligere skrevet på nettsidene til Tidsskrift for Den norske legeforening.

    Les også: Det er farligst å røyke tidlig om dagen

  4. Jeg har røykt så lenge, så det hjelper ikke så slutte nå. Røykere reduserer levealderen sin. Sigaretten stjeler gjennomsnittlig elleve leveår fra dem som dør av røyking. Men det er aldri for sent å snu. Kvinner som slutter å røyke ved 35 års alder, øker forventet levealder med tre år. Menn som slutter å røyke ved 35 års alder, øker forventet levealder med to år. Røykeslutt kan øke livslengden selv for dem som slutter å røyke etter 65 års alder, ifølge Norsk helseinformatikk.

    Les også:
    Røyk kan gi tidlig overgangsalder
  5. Det er kult og sexy å røyke. Tror du virkelig dette? Røyking gir dårlig ånde, misfarger tennene, gir rynker tidligere og gjør hendene og neglene gule. Eksperter ser også en sammenheng mellom røyking og økt risiko for å få psoriasis og at hårtap fremskyndes av røyking. Særlig de som røyker mer enn 20 sigaretter om dagen risikerer å bli tynne i toppen raskere, melder Forskning.no. Er dette så kult..?

    Det er faktisk 81 grunner til at du burde slutte

  6. Slutter jeg å røyke, går jeg definitivt opp i vekt. Det er sant at mange røykere går litt opp i vekt når de slutter å røyke. 85 prosent av de som slutter å røyke vil gå opp to til fire kilo. Det er fordi mange erstatter det å røyke med å putte noe i munnen. En annen årsak har med forbrenningen å gjøre. Når du røyker settes stoffskiftet kunstig opp. Når du slutter å røyke vil forbrenningen reduseres med ti prosent den første tiden, som tilsvarer rundt 140-210 kcal. Men kroppen tilpasser seg raskt det nye forbrenningsnivået, og kroppen vil normalt innstille deg på normal forbrenning seg i løpet av tre måneder, ifølge Slutta.no.
    Les også: Hvor nikotinavhengig er du? Test deg selv her!
  7. Man får godt humør av å røyke. Noen mener at røyken påvirker humøret i en positiv retning. Men den kan også påvirke humøret i motsatte retning, særlig hvis du allerede føler deg litt utafor. Undersøkelser tyder på at røyking kan firedoble risikoen for å bli deprimert, og øke faren for å få angst med opptil tjue ganger, ifølge Helsenett.no.

    En studie som er publisert i tidsskriftet Pediatrics viser i tillegg at tenåringer som røyker har fire ganger så stor risiko for å bli deprimerte enn tenåringer som ikke røyker.

    Les mer: Blir deppa av å røyke

  8. Jeg røyker, for da unngår jeg å få Alzheimer. Vi har lenge hørt at røyking reduserer risikoen for å få Alzheimer sykdom, men nå slår amerikanske forskere fast at det motsatte er tilfellet. De mener at røyking er en markant risikofaktor for Alzheimer sykdom, og at røyken nesten dobler risikoen for å utvikle Alzheimer.

    Les også: Røykemyten er knust. Flere kommer til å få Alzheimers

  9. Noen synes det er vanskelig å slutte å røyke, men jeg klarer det når som helst. Vel, nikotin er noe av det mest avhengighetsdannede du kan få tak i, og de fleste som prøver å slutte vil ha sine utfordringer. Nikotin går direkte fra lungene til hjernen hvor det stimulerer produksjonen av dopamin, et kjemikalie som forsterker opplevelsen av glede og velvære.

    – Etter hvert vil hjernen justere den naturlige aktiviteten i belønningssenteret ned for å tilpasse seg den kunstig høye aktiviteten nikotinet skaper. Når nikotinnivået synker mellom hver sigarett oppstår en ubalanse i hjernen. Dette føles ubehagelig og oppleves som røyksug og abstinenser. Ubehaget dempes ved ny tilføring av nikotin. På denne måten oppstår avhengighet av røyk, ifølge Klara-klok.no.

    Når man prøver å slutte, vil dette for mange oppleves som noe helt umulig, man får hodepine, føler seg trøtt, sulten og irritert. Men fortvil ikke, allerede i løpet av noen dager blir trangen mindre, og den kan være helt borte etter to til fire uker, ifølge Nettdoktor.no.

    Les også: Så raskt virker røykekutten