Hard steking og grilling over åpne flammer kan føre til dannelse av stoffene PAH og HAA. Stoffene er kreftfremkallende og kan skade arvestoffet (DNA).
Hard steking og grilling over åpne flammer kan føre til dannelse av stoffene PAH og HAA. Stoffene er kreftfremkallende og kan skade arvestoffet (DNA). Vis mer

Dette bør du vite om grilling

Sørg for et best mulig resultat. Da unngår du helsefarene.

Her får alle grillkonger og -droninnger en påminnelse om de viktigste tingene du må huske på når du griller.

Sunt og saftig på grillen
Unngå matforgiftning
Slik griller du sunt
Klar, ferdig, grill!

Dette bør du huske ved grillen:

  • Griller du med kull, må du huske å vente til grillen er klar, for at maten skal bli best mulig. For at maten skal bli ordentlig stekt eller gjennomvarm må kullet være rødglødende og ha en grå overflate
  • Som en generell regel må alt fjørfekjøtt og alle rå kjøttfarseprodukter gjennomstekes. Med gjennomstekt menes en kjernetemperatur på minimum 75 grader. Ved grilling av hele kjøttstykker som biff og koteletter er det nok at overflatene stekes godt, fordi det er her bakteriene finnes.
  • Frossen mat skal alltid være helt opptint før den legges på grillen.
  • Har du brukt marinade på rått kjøtt, skal den ikke brukes på mat som er ferdig stekt. Marinert mat bør oppbevares kjølig før den legges på grillen.
  • Snu maten på grillen ofte og flytt den rundt på grillen slik at stekingen blir jevnere.
  • Selv om maten virker gjennomstekt på overflaten, er det ikke sikkert den er det inni. Saften fra fjørfekjøtt og bearbeidede kjøttprodukter skal være klar, ikke rød eller rosa.
  • Vær forsiktig når du griller. Det er verken godt eller sunt å spise svart eller forkullet mat. Hard steking og grilling over åpne flammer kan blant annet føre til dannelse av PAH og HAA. Stoffene er kreftfremkallende og kan skade arvestoffet (DNA).
  • Sørg også for at fett ikke drypper ned i grillen, da det også kan danne de helseskadelige stoffene. Andre tiltak er å grille ved lavere temperatur over lengre tid og legge maten lenger vekk fra grillkullet.

Les også: Grill kreftsikkert

Hva slags grill?

Per Lauritz Lien, kokk i Mat og Mening, sier til DinSide Helse at kullgrill er hyggelig og gir stemming, men ved uvettig bruk kan den ødelegge råvaren, og resultatet kan bli skadelig.

- Generelt for grilling er min klare oppfattning at det bare er gassgriller som kan anbefales. Gassgriller er glimrende og kan mer ses på som en stekeovn for utendørs bruk. Engangsgriller tror jeg er vår tids gastronomiske forbannelse, sier han.

Gassgrillen har flere fordeler, ifølge Lien:

  • Grillen er klar til bruk etter kort tid.
  • Bedre kontroll med varmen og mulighet til å redusere temperaturen.
  • Mulighet til å grille i flere høyder slik at råvaren kan trekke seg ferdig.
  • Ingen behov for bruk av kjemikalier for å antenne grillen. Tennvæske er langt fra sunt som menneskeføde.
Når det gjelder tilbehør, har kokken er klar oppfatning om at det er varme grønnsaker som passer best til varm grillmat.

- Det jeg mener er at salater eller andre kalde grønnsaker, er oppskrytt som tilbehør til deilig grillmat. Lett dampede ferske sesonggrønnsaker er og blir min favoritt, og kan anbefales på det varmeste. Bruk gjerne en god dressing - også på varme grønnsaker, sier han.

Kilde: Matportalen