Vi spiser mer når vi er på buffet. Foto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Vi spiser mer når vi er på buffet. Foto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Dette blir du feit av

Peker vektnålen feil vei? Årsaken kan være det mest utrolige!

Har du prøvd x antall slankekurer uten å gå ned i vekt? Du fråtser i kalorifattig og fettfri mat når du handler, men ser likevel ingen resultater? Og har de beinharde treningsøktene på trening ingen effekt? Det er fordi det er helt andre faktorer som kan påvirke vekten din:

Søvnmangel
Visste du at hvis du sover fire timer eller mindre per natt, så er risikoen for at du blir overvektig 73 prosent større enn hos dem som får dekket søvnbehovet sitt? Sover du fem timer per natt, er risikoen 50 prosent større, mens den er 23 prosent større om du sover seks timer, ifølge forskere fra Columbia University i New York.

Les også: Lite søvn gir feite barn

Men årsaken til dette er ikke at de som holder seg lenger våken om natten, spiser mer.

- Det er økende vitenskapelig bevis for at det er en sammenheng mellom søvn og de forskjellige systemene som regulerer matinntak, sier Dr. Stephen Heymsfield til The Independent.

Han refererer til tidligere forskning som viser at de som sover lite, har lavere nivåer av hormonet leptin i kroppen - det såkalte metthetshormonet. Man har også sett økte mengder av hormonet grelin som gjør at vi ønsker å spise.

Spiser du om natten?

Vi spiser mer når vi er på buffet. Foto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com Vis mer


For mange valg
Selv om et variert kosthold som oftest er rikt på næringsstoffer, mener amerikanske forskere at tilgjengeligheten av mye mat kan oppfordre til overspising.

Visste du at stor tallerken gir større mager?

- Både mennesker og dyr vil spise mer når et måltid eller et kosthold inneholder en stor variasjon mat, som på sikt fører til overvekt, sier amerikanske forskere. De mener overspising kan unngås ved å spise måltider som består av mat som har lik fasong, lik smak og like farger.

Denne tankegangen er ny for ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen ved ThemaNutrition, men hun synes ikke det høres urimelig ut.

- Et stort utvalg av mat åpner muligheter for mange smaksopplevelser: Et velbehag rent fysisk, men også på det psykologiske plan. Følger man derimot en kost hvor utvalget er svært begrenset, er det lettere å gå ”matlei”, og man spiser bare når man strengt tatt ”må”, fordi man er sulten, sier hun, og minner om hvordan det er å gå på bufet - da spiser man gjerne mer enn man føler er behagelig, fordi det er så mye godt å smake på.

Les også: Vi spiser med på restaurant

Mathisens løsning er å begrense porsjonsstørrelsene, for eksempel ved å følge ”tallerkenmodellen”, hvor 1/3 skal være kjøtt/fisk, 1/3 skal være salat/grønt og 1/3 skal være ris/potet/pasta. Videre vil det for mange være en fordel å spise etter klokka og ikke etter magefølelsen, og spise hver tredje time. Hun synes ikke noe om snevre inn på matvalgene, slik amerikanske forskere anbefaler, for mangfoldet er med på å holde oss riktig ernært.

- Dessuten vil tvangstanker om at ”dette er jeg ikke tillatt å spise” medføre større risiko for at man sprekker og til slutt overspiser på akkurat slike matvarer, sier hun til DinSide Helse.

Venner
Her gjelder det å velge riktige venner, for hvis vennene dine er overvektige, er det 57 prosent større risiko for at du også blir det, ifølge forskning. Og ikke bare det, forskerne har sett at venner som bor milevis unna hverandre, har like mye påvirking på vekten til hverandre, som naboen.

Les mer her: - Tykke venner gjør deg fet

- Det at man omgås mennesker som er noe overvektig, gjør at man hever sin egen terskel for hva som er tolerabelt, bekrefter også Mathisen.

Hun legger til at det krever en oppriktig innsats enten man skal opp eller ned i vekt - en innsats som for mange er for stor å mestre selv over lengre tid.

- Skal man for eksempel ned i vekt krever det mye mental innstilling. Et steg på veien er blant annet å begynne å tenke på seg selv som en sprek og sunn person. Å sammenligne seg med eller omgås andre spreke og sunne personer er også en teknikk som holder motivasjonen oppe. Dersom dine omgivelser ser ut til å gi blaffen i vekten sin, er det lett å bruke letteste utvei og tenke slik selv også, sier hun.

Men det er ikke bare venner, søvn og muligheten for mange smaksopplevelser som kan føre til overvekt:

Gener, hormoner og air-conditioning er også fettfeller: Les mer her.

Men ikke glem kostholdet!
Men til tross for faktorene over, husk at kosthold fremdeles har en stor del av skylden:

  • De aller fleste legger på seg fordi de spiser mer enn kroppen har behov for.
  • For å gå ned rundt en kilo på en uke, må du spise 500 kalorier mindre om dagen, eller forbrenne 500 flere kalorier. Dette oppnås ved å trene mer eller spise mindre, men best av alt, en kombinasjon av begge. Går du raskt i tretti minutter forbrenner du rundt 100 kalorier.
  • Det er en myte at du blir fet av å spise karbohydrater. Et riktig kosthold avhenger av en riktig balanse mellom proteiner, karbohydrater og fett, og ifølge ekspertene bør du ikke utelukke mat som ris, pasta, brød og poteter.
  • Du legger ikke på deg selv om du spiser sent om kvelden. Det er det totale kaloriinntaket i løpet av dagen som er viktig.