Vet du hva alle merkene betyr? Nå har Forbrukerrådet laget en egen oversikt. Foto: forbrukerradet.no
Vet du hva alle merkene betyr? Nå har Forbrukerrådet laget en egen oversikt. Foto: forbrukerradet.noVis mer

Dette betyr de forskjellige merkene

Og noen merker er det produsentene selv som har funnet på.

Det finnes utallige merkeordninger i Norge, som nøkkelhullsmerket og merket for fair trade, eller etisk handel.

Det er ikke alltid like enkelt å forstå hva de forskjellige merkene faktisk betyr, og om de har betydning for deg som forbruker.

Forbrukerrådet har derfor laget en egen guide så du lettere kan finne ut hva de forskjellige merkene faktisk betyr.

Har solbrillene dine riktig merke?

For mange merkeordninger

Da Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) gjennomførte en undersøkelse om kjennskapen til de forskjellige merkeordningene i 2011, viste det seg at svært mange ikke kjenner til hva de vanligste merkene betyr, og ofte gjetter feil betydning av merkene.

Likevel svarte to av tre at merkene i større eller mindre grad påvirker valget av maten de handler i dagligvarebutikkene.

– Antallet merkeordninger er absolutt en utfordring, og vi skulle gjerne sett at både produsenter og det offentlige kunne forent seg om færre merker, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet til DinSide.

For å gjøre det enklere for norske forbrukere har Forbrukerrådet utarbeidet en egen merkeoversikt som viser de vanligste merkene og forteller kort hva de faktisk betyr.

Les også: Nok et kort gir rabatt ved varekjøp, og 800.000 nordmenn har det i lommeboka

Til venstre det offentlige nøkkelhullsmerket, til høyre Netslés fullkornsmerke. Foto: skjermdump Vis mer


Produsentene har egne merker

For å gjøre forvirringen komplett har enkelte produsenter egne merker som de plasserer på produktene sine, i tillegg til offisielle eller bransjenes merkeordninger.

Dette gjelder blant annet Nestlé, som har et eget merke for fullkornsgaranti på sine frokostblandinger. Dette betyr ikke at disse produktene nødvendigvis kvalifiserer til et nøkkelhullsmerke, som er myndighetenes offisielle merkeordning for sunne matvarer.

Marianne Hardeng Aaberg i Nestlé. Foto: Nestlé Norge Vis mer


Ifølge kommunikasjonssjef Marianne Hardeng Aaberg i Nestlé Norge, er målet med merket å vise forbruker at de bruker hele kornet samt gi informasjon om hvor mye fullkorn det er i produktene på en enkel måte.

– Nestlé har økt andel fullkorn i sine produkter og har som krav å ha minimum åtte gram fullkorn per porsjon i alle sine produkter.

Tror dere dette fullkornsmerket kan få folk til å tro at produktet er sunnere enn det faktisk er? Siden flere av disse produktene tross alt ikke kvalifiserer til et nøkkelhullsmerke?

– Nøkkelhullsmerket hjelper forbruker å vite hvilket produkt innen en gitt matvarekategori som tilfredsstiller myndighetenes krav til lavt innhold av sukker, salt, fett og samtidig høyt innhold av fiber. Vårt fullkornsmerke gir faktaopplysning om andel fullkorn i våre produkter slik at det er lett å sammenligne innhold i de ulike pakningene, sier Hardeng Aaberg til DinSide.

Artikkelen ble første gang publisert i mars 2013.