Blir du fristet eller skremt av personlig skreddersydd markedsføring? Foto: Per Ervland
Blir du fristet eller skremt av personlig skreddersydd markedsføring? Foto: Per ErvlandVis mer

Det vet alt om deg

Bør du være skeptisk?

Markedsførerne vet alt om deg. Syns du det er greit? Forbrukerombudet har nå tatt affære mot markedsføring av t-skjorter til minnegrupper på Nettby.

"Kjøp en t-skjorte", lød oppfordringen fra Nettby Community AS i disse fora, fulgt av en illustrasjon der t-skjorten vises med minnegruppens navn trykket på brystet.

- Det er kynisk av Nettby å utnytte folk i en sorgsituasjon til å selge t-skjorter, uttaler forbrukerombud Bjørn Erik Thon, som vurderer markedsføringen som støtende og i strid med markedsføringsloven.

Nettby Community AS svarer Forbrukerombudet at de har stanset denne markedsføringen og vil sørge for at dette ikke skjer igjen.

Les også om fotfølging av nettluringer: Det er for godt til å være sant

Så tett på deg går de

Selv har du kanskje sett annonser på Facebook rettet til deg ved navn, med alder og med kjønn. Du tenker kanskje ikke over det, men her deler altså nettstedene ut spisset kunnskap om deg og dine til markedsførere mot betaling.

Slik blir du lurt til å kjøpe uten at du tenker over det.

Arve Kvaløy arbeider som analytiker/rådgiver i konsulentselskapet Halogen. Han skriver om Facebook-annonser på bloggen sin, blant annet om hvor tett på deg og meg annonsøren kan komme.

Du kan målrette på by, alder, kjønn, utdanning, sivilstatus, seksuelle preferanser og kontinuerlig få vist antall Facebook brukere som er i utvalget ditt.

Og det er selvfølgelig ikke bare de sosiale nettjenestene som Facebook og Nettby som bruker informasjonen du taster inn for å treffe deg bedre. Google for eksempel, plasserer annonser etter hvor IP-adressen din er, og hva du taster inn i søkefeltet.

Har du tenkt over at informasjonen du taster inn blir brukt slik? Og hva med barna dine?

Se hva Google har lagret om deg

Barn ekstra utsatt

Målrettet annonsering er for de fleste greit nok å forholde seg til dersom vi bare er klar over mekanismene bak (skoene som tilbys som perfekt til kvinne 38, er ikke nødvendigvis veldig annerledes enn skoene som tilbys som perfekt til kvinne 29).

Litt mindre greit er det at barn blir eksponert for dette. Mindreårige har ikke utviklet de samme filtre som voksne. Forbrukerombudet mener at en av de virkelig store endringene i markedsføringsbildet de siste ti årene har vært det økende reklametrykket mot barn og unge, og at barn og unge er svært enkle å nå via mobiltelefon, epost, som TV-seere og internett-brukere.

Og ikke nok med det

Men all informasjonen vi legger ut åpner også for ID-tyverier. Verdien av den svært omdiskuterte tjenesten iam.no skal vi ikke gå inn på her, men den kan vise deg hvor mye som faktisk finnes om deg der ute.

Steinar måtte finne seg i identitetstyveri på Finn.

Og om mange av oss er svært mye informasjon tilgjengelig. Fødselsdato, telefonnummer, adresse, arbeidsgiver, inntekt, eiendom, bilder og navn på foreldre, barn og ektefeller er bare noe av det som dukker opp. Sikkerhetseksperter er skeptiske.

- Alt handler om å gi skurkene informasjon, sier Robert Siciliano, CEO i IDtheftsecurity.com til CNN tirsdag.

Han peker på at i sosiale medier gir vi fra oss informasjon gratis, informasjon som kan brukes mot oss. For eksempel bruker mange fødselsdatoer i passord, og andre bruker navn på kjæledyr og mødre som stikkord for å få tilgang til glemte passord.

Les også: Slik stjeles passordene dine

Sosiale medier og nettverk har fortsatt å tiltrekke seg kriminell- og politisk interesse, skriver antivirusselskapet F-secure i en pressemelding som oppsummerer sikkerhetssituasjonen på nett, onsdag denne uken. Et av triksene selskapet har notert seg blir brukt, er at tilsynelatende personlige kontakter viser deg lenker som går til phishing-sider. Phishing kan beskrives som stjeling av informasjon der gjerningsmannen på en eller annen måte utgir seg for å være den som egentlig skal ha informasjonen.