Hvis du får tilsendt regninger på denne måten, bør du heretter være på vakt. Foto: Colourbox.com
Hvis du får tilsendt regninger på denne måten, bør du heretter være på vakt. Foto: Colourbox.comVis mer

- Det kunne ha skjedd hvem som helst

Carl Andreas Carlsen (56) mistet 98.238 kroner til svindler.

Carl Andreas Carlsen overførte 98.238 kroner over nettbank for å betale sin byggmester. I stedet havnet pengene hos en svindler, som i løpet av få dager brukte pengene på varekjøp og spill på Internett.

Det er Forbrukerrådet som nå bistår Carlsen i denne saken.

– Dette oppdager du ikke før det er for sent. Du ville glatt betalt det selv, og det kunne ha skjedd hvem som helst, sier Carlsen til DinSide.

Carlsen var nemlig offer for et postkassetyveri - helt uten å vite det selv.

Endret kontonummer på faktura

Byggmesteren som skulle ha pengene, hadde puttet regningen til Carlsen i en av Postens røde postkasser. Denne postkassen ble imidlertid brutt opp, og innholdet ble stjålet.

Da regningen endelig nådde Carlsen, var kontonummeret endret slik at Carlsen satte inn nesten 100.000 kroner til en bedrager i stedet for til byggmesteren.

– Senere når vi har sett på fakturaen sammen med politiet og økokrim, så ser vi at den delen som omhandler selve innbetalingen, er litt annerledes enn originalen ved at fordringshavers signatur er sort i stedet for blå. Det er også et ørlite merke øverst på fakturaen som er flyttet litt på, men det er alt, sier Carlsen.

Personen som brøt seg inn i postkassen, har altså åpnet en del regninger, tatt fatt i den eller de som var mest lukrative, kopiert regningene med scanner, men endret kontonummeret før regningene ble sendt videre. Endringer som var umulige å oppdage med det blotte øye.

>>> Ida fikk stjålet post - og identitet

Måtte ta opp lån

Carlsen har fremmet krav overfor DnB NOR, men både banken og flertallet i Finansklagenemnda mener banken har praktisert den sikkerheten de er pålagt å følge.

I mellomtiden har Carlsen måttet ta opp lån for å betale byggmesteren som ikke hadde fått pengene sine.

– 100.000 kroner er mye penger for en vanlig husholdning å forlise. Det er helt utrolig at man ikke har en viss form for beskyttelse i slike saker, sier Carlsen.

Flere å skylde på

Carlsen har altså vært offer for svikt i flere ledd: Posten usikrede postkasser hvor det er mulig å gjøre innbrudd, en byggmester som ikke benytter seg av KID-nummer eller annen form for sikring av fakturaen, og en nettbank som ikke fanger opp svindelen.

>>> Derfor skal du tømme postkassen hver dag

- Automatisk varsling i nettbankene vil også øke brukernes tillit til betalingssystemene, skriver fagdirektør i Forbrukerrådet Jorge B. Jensen i et brev til Finansnæringens Hovedorganisasjon. Foto: cf-wesenberg/kolonihaven.no Vis mer


Men DnB NOR anser seg ikke som part i saken og legger ansvaret på kunden, som har klaget saken inn for Finansklagenemnda. De uttaler imidlertid følgende:

– Dersom man skal kunne hindre en slik svindel som forbrukeren her har vært utsatt for, må det innføres nye regler. Og det er det lovgivers – Stortingets – oppgave å stå for, sier nemndas flertall, ifølge Forbrukerrådet.

Men Forbrukerrådet er uenig og har tatt dissens i nemnda:

- Banken har et systemansvar og en plikt til å hindre forfalskninger, mener Forbrukerrådet.

Det er fastsatt krav om at bankenes betalingssystem må oppfylle en forsvarlig standard i form av tydelige kontrollbilder og spørsmål.

Men i reglene inngår ikke nå krav om å ha en varsling når kontonummeret tilhører en annen enn den som skal ha betalingen.

Burde kommet et varsel

I den konkrete saken mener Forbrukerrådet at svindelen kunne vært unngått hvis nettbanken hadde gitt et klart varsel om at det navnet forbrukeren anvendte da han betalte, ikke var registrert i systemet som den faktiske eieren av kontoen.

Og det er en teknisk løsning som kan vurderes av bransjen selv – uten at det kommer som et lovpålegg.

Med et slikt varsel ville brukeren blitt oppfordret til å dobbeltsjekke informasjonen eller kontakte den som har skrevet ut fakturaen for en avklaring.