Vis mer

Det koster å ringe «gratis»

Det er ikke gratis å ringe såkalte «gratisnumre» fra mobiltelefonen.

Det var en gang i tiden da du kunne vite at alle telefonnumre som startet med 800 var gratis.

De såkalte grønne numrene er en teletjeneste som betales av den som har nummeret. Tanken er at firmaer skal kunne yte en ekstraservice for sine kunder, og derfor ikke ta betalt når kundene ringer til dem.

Men gratisnumrene er bare gratis når du ringer fra fasttelefon. Ringer du fra mobiltelefon gjelder egne takster.

DinSides mobilkalkulator

Finn billigste mobilabonnement for deg!

Så mye må du betale

Selv om du må betale for å ringe til de såkalte gratisnumrene, trenger du ikke være urolig for at du må betale blodpris for tellerskrittene.

- Man får ikke kjemperegninger av å ringe til 800-numre, sier Marius Halle, innholdssjef i Netcom.

Netcom opplyser på sine nettsider at de har vanlig pris på samtaler til 800-nummer. Vanlig pris tilsvarer normal samtaletakst. Se Netcom nettsider for fullstendig prisliste.

Om Telenor er mobiloperatøren din betaler du enten 0,59 kroner eller 0,89 kroner i startpris, alt ettersom hvilket abonnement du har. Minuttprisen varierer også, med de billigste abonnementene må du ut med 0,49 kroner per minutt, men andre abonnementer koster deg hele 1,49 kroner minuttet å ringe fra. Se alle priser på Telenors nettsider.

Pass deg for disse numrene

Det er kanskje irriterende å måtte punge ut for en tjeneste du trodde var gratis, men nå er du i alle fall advart mot at du må betale for tellerskritt for samtaler som går fra mobiltelefon til 800-numrene.

Halle i Netcom påpeker at du neppe trenger å bekymre deg for stor regning om du ringer til et 800-nummer eller 815-nummer. Han vil i stedet advare mot telefonnumre som starter med sifrene 820 til 829.

- Det man kan få kjemperegning av er å ringe 820-numre, for her til kostnadene rettet mot sluttbrukeren, sier Halle til DinSide.

Han presiserer at det verken er Netcom eller andre telefonselskaper som håver inn penger når folk ringer disse numrene.

- Det er ikke teleoperatøren som tar mesteparten av pengene, men for eksempel spådamen på andre enden av røret, sier Halle.

Fem siffer til kundeservice

En rekke bedrifter lar kundene ringe et femsifret nummer når kundene skal ringe til bedriftens kundeservice. Netcom, If og Avis bilutleie er bare tre eksempler på bedrifter som operer med et femsifret kundetelefonnummer.

Men slike nummer er selvsagt ikke gratis å ringe, og kan faktisk være svært kostbare. Å ringe til de fleste femsifrede numrene med et kontantkort fra Netcom koster 4,98 kroner i minuttet og 2,49 kroner med vanlig abonnement. Med Telenor betaler du startpris på 0,59 kroner, samt minuttpris på mellom 1,99 - 2,99 kroner til de fleste numrene.

DinSides mobilkalkulator

Finn billigste mobilabonnement for deg!