Lær å sette sammen et fornuftig kosthold. Da er det enklere å unngå å måtte gi kroppen et raskt sukkersjokk. Foto: Colourbox.com
Lær å sette sammen et fornuftig kosthold. Da er det enklere å unngå å måtte gi kroppen et raskt sukkersjokk. Foto: Colourbox.comVis mer

- Det kan sammenliknes med alkoholisme

En av fire er avhengig av sukker. Slik blir du kvitt søtsuget.

- Sukkeravhengighet er en sykdom som kan sammenlignes med alkoholisme. Du må stadig ha mer for å få effekt, noe som fører til overspising og psykiske reaksjoner, sier svenske Bitten Jonsson, som har bygd opp Sveriges eneste behandlingssenter for sukkeravhengige.

Sykepleieren og kursholderen har tidligere uttalt til VG Nett at så mange som én av fire nordmenn er avhengig av sukker.

Test deg selv her: Er du avhengig av sukker?

Ja, vi elsker sukker! For hver nordmann får i seg i snitt 33 kilo sukker i året. Selv om det er ti kilo mindre enn i 2000, utgjør sukker nå 13 prosent av energiinnholdet i kosten vår, mens anbefalt nivå ligger på maks 10 prosent, ifølge Helsedirektoratet.

Er du blant dem som føler deg avhengig, der en TV-kveld er lik en stor bolle godteri? Der en kinotur er lik en stor pose smågodt? Eller der en kopp kaffe er lik en liten sjokoladebit?

Avhengig av sukker

Er du avhengig av sukker? (Avsluttet)
Ja! (52%) 793
Nei.(35%) 531
Jeg vet ikke. (13%) 206
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Bli kvitt uvanen

Mange mener de spiser for mye søtt, enten de gjør det daglig, flere ganger daglig, eller en gang i mellom.

Hvordan kan man så bli kvitt denne uvanen?

- Hvis man skal overvinne trangen etter noe søtt, må man finne en annen måte å stresse ned på. Og så må man konsentrere seg om hva man spiser når man spiser, istedenfor å tenke på alt mulig annet samtidig, sier psykolog Uffe Damborg, til det danske livsstilsmagasinet Fri.dk. Damborg underviser i hvordan man unngår å overforbruke sukker.

Les også: Urtepille som skal hjelpe mot søtsug?!

Videre gir ernæringskonsulent Ulla Pedersen ved Københavns Universitet tips til ting man bør være oppmerksom på i løpet av hverdagen.

- Et overforbruk av sukker kommer neppe av seg selv. Ofte handler trangen om følelser, sier hun, og gir disse fire tipsene:

  1. Lær å sette sammen et fornuftig kosthold. Da er det enklere å unngå å måtte gi kroppen et raskt sukkersjokk. Spis heller mye protein og fiber – mat som brytes ned saktere sukker.
  2. Har du bruk for rask energi, spis en skive grovt brød med sjokoladepålegg. På den måten får du i deg både fiber og proteiner, som brytes ned sakte, i tillegg til sukker som gir rask energi.
  3. Lighprodukter kan være OK, men fyller du deg med dem hele tiden venner du deg til at alt skal smake søtt. Professor Winnie Eskild uttdyper: - Kunstige søtningsstoffer lurer deg som om det er sukker. Kroppen reagerer. Men fordi det er juks, går den tilbake til sitt opprinnelige behov for noe søtt, og du får bare lyst på mer, skriver Forbrukerportalen.no. Les også: Lett er farlig fett
  4. Hvis du ikke klarer å ha søt mat i nærheten av deg, sørg for å få alle fristelser ut av hjemmet.
Les også: Når søtsuget kaller… De sunne alternativene

På spørresiden Klara-klok.no som blant annet Helsedirektoratet finansierer, gis flere råd:

Ikke småspis og spis nok

  • Gjennom å spise hver 3-4 time gir man kroppen en god forbrenning og øker muligheten for å unngå søtsug.
  • Prøv å ikke småspise mellom måltidene, men spis frukt eller grønt hvis du må ha noe.
  • Ikke spis for lite i måltidene.
  • Bestem deg for at du skal unne deg søtsaker på for eksempel lørdager og i bursdager, høytider osv. Det er ikke lurt å tenke at man aldri skal spise det hvis det er noe man liker godt.
  • Aktivitet hjelper også mot søtsug. Kan du begynne å trene mer? En gåtur per dag? Gå til skole/jobb istedenfor å kjøre?
  • Sett deg noen små mål og palnlegg dagene. Da er det lettere å lykkes. Ikke gi opp om du ikke får det til med en gang. Vær fornøyd med deg selv når du klarer små endringer.