<b>VAREKJØP GEBYRLEGGES SOM KONTANTUTTAK HOS POSTEN:</b> Med gebyr på opptil 75 kroner, samt renter av beløpet, kan det bli dyrt å betale med kredittkort på Posten. I stedet for 11 kroner, kan dette frimerket da koste opptil 86,11 kroner. Foto: KRISTIN SØRDAL
VAREKJØP GEBYRLEGGES SOM KONTANTUTTAK HOS POSTEN: Med gebyr på opptil 75 kroner, samt renter av beløpet, kan det bli dyrt å betale med kredittkort på Posten. I stedet for 11 kroner, kan dette frimerket da koste opptil 86,11 kroner. Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Det kan bli dyrt å bruke kredittkort på Posten

Alle varekjøp blir regnet som «kontantuttak» - og det kan bli dyrt!

Har du vært på Posten i det siste for å sende pakker eller kjøpe for eksempel frimerker eller emballasje? Da bør du sjekke kontoutskriften: Har du betalt med kredittkort, kan varehandelen ha blitt ekstra dyr.

Dinside har fått flere tips fra overraskede lesere som ved betaling med kredittkort på Posten i ettertid har oppdaget at de har blitt belastet for kontantuttak for disse varekjøpene.

- Jeg betalte en norgespakke til 118 kroner med mitt MasterCard på post i butikk. Kom tilfeldigvis til å se at jeg ble belastet gebyr på 76,18 kroner. Varekjøpet ble registrert som et kontantuttak uten at noen opplyste meg om dette. Gebyret på varkjøpet, som skal være gratis i følge prisliste, kostet altså 75 kroner + 1 prosent, forteller den ene av Dinsides lesere som har tipset oss om saken.

Varekjøp i butikk med kredittkort er vanligvis kostnadsfritt, mens kontantuttak er ilagt gebyr og ofte renter på uttaksbeløpet.

LES OGSÅ: Du risikerer renter på kontantuttaket

Ingen informasjon

Og ganske riktig: Da Dinside oppsøkte en tilfeldig valgt Post i butikk i Oslo, kunne vi lese følgende på kvitteringen: «kan bli belastet for bruk av kredittkort».

Men vi ble vi verken opplyst om at det ville tilkomme et gebyr da vi betalte, ei heller kunne vi se at dette var opplyst eller merket ved betalingsterminalen.

Det eneste varselet vi fikk, var teksten «kontantuttak» på betalingsterminalen da transaksjonen var gjort, samt teksten på kvitteringen.

ENESTE VARSEL: Eneste varsel vi fikk om det ekstra gebyret, var meldingen på kortterminalen etter betaling, samt denne teksten på kvitteringen. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer



Opptil 75 kroner pluss renter!

Størrelsen på gebyr for kontantuttak varierer med hvilken avtale du har med banken og kredittselskapet. Noen kort har ingen gebyrer ved kontantuttak innenlands - mens andre har høye gebyrer pluss renter av beløpet.

I verste fall kan du altså risikere å måtte betale 75 kroner i gebyr - pluss renter på beløpet.

Et frimerke til 11 kroner vil da kunne koste opptil 86,11 kroner, ved betaling med kredittkort.

Hos banken/kortutsteder vil du finne informasjon om hvilke gebyrer og vilkår som gjelder for ditt kort. Her er noen eksempler på størrelsen på gebyrer og renter ved kontantuttak - som altså gjelder dersom du betaler med kredittkort på Posten.

  • DNB MasterCard tar 75 kroner i gebyr pluss 1 prosent av beløpet, ved kontantuttak «over skranke» - som dette blir regnet som.
  • Bank Norwegian tar 39 kroner i gebyr, pluss renter på 1,71 prosent.
  • 365 Privat MasterCard tar 35 kroner i gebyr pluss 1,50 prosent av uttaksbeløpet - fra nyttår 40 kroner og 2 prosent.
  • re:member MasterCard tar 75 kroner i gebyr for kontantuttak pluss 1 prosent av uttak.
  • LES OGSÅ: Du ikke sende pakker med Posten: Her er alternativene for pakkesending

    Umulig å skille varekjøp og kontantuttak

    JA, SLIK ER DET: Pressesjef i Posten, John Eckhoff, bekrefter at kjøp med kredittkort belastes som kontantuttak. Foto: POSTEN / HÅVARD JØRSTAD Vis mer


    Pressesjef i Posten, John Eckhoff, bekrefter at kjøp med kredittkort belastes som kontantuttak.

    Han forklarer dette med at Posten utfører en rekke tjenester for tredjeparter, som for eksempel innkreving eller innløsning av oppkravsbeløp, som registreres som et kontantuttak - og som ikke ønskes registrert som varekjøp i vanlig forstand.

    - Det har dessverre ikke vært mulig å skille mellom ordinære varekjøp som for eksempel frimerker og andre tjenester, når kredittkort brukes - alt registreres som kontantuttak, sier Eckhoff til Dinside.

    Han forteller at dette har sammenheng med hvordan systemene og gebyrsetting er utformet av blant annet Mastercard og Visa.

    - Om alle våre tjenester senere skal betraktes som varekjøp ved bruk av kredittkort, er avhengig av blant annet hvordan kortutsteder vil gebyrlegge våre brukersteder, sier han.

    - Vi får altså ikke skilt mellom varekjøp og kontantuttak, og jeg forstår at de kundene som handler for mindre beløp kan reagere på uttaksgebyret. Samtidig er det en del som benytter Posten til å hente sendinger i oppkrav, og da kan det være snakk om betydelige beløp hvor uttaksgebyret kun utgjør en liten del. Derfor har vi etter ønske fra våre kunder åpnet opp for at de som ønsker det kan bruke kredittkort, uttaler Eckhoff til Dinside.

    Han sier at det skal være opplyst om kortgebyret med et klistremerke på betalingsautomaten i alle brukersteder, men om det ikke er merket så bør du kontakte Postens kundesenter.

    - Jeg anbefaler å ta kontakt med vårt kundesenter – både om våre kunder oppdager umerkede terminaler og om de har spørsmål om gebyret. Da har vi mulighet til å sørge for at betalingsterminalen blir skikkelig merket og vurdere en eventuell henvendelse om å refundere gebyret, sier Eckhoff.

    Kredittkort var tidligere ikke mulig å bruke hos Posten.

    SLIK SKAL DET MERKES: Ifølge pressesjef i Posten, John Eckhoff, skal alle betalingsterminaler være merket slik. Det var det ikke der vi handlet. Foto: POSTEN Vis mer



    Ifølge Eckhoff har de fått «noen» henvendelser på dette, men han kommenterer at de aller fleste benytter vanlige bankkort til betaling.

    - Gebyrer for bruk av tjenesten fastsettes av den enkelte utsteder eller bank, og varierer. Posten tar ikke noe gebyr for bruk av denne tjenesten, understreker han.

    LES OGSÅ: Flere kredittkort har gode rabatter

    - Dette skal merkes!

    IKKE ULOVLIG: Ifølge Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice i Forbrukerrådet, er det ikke ulovlig å ta gebyrer ved varekjøp - så lenge dette er opplyst i vilkårene. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


    Ifølge Forbrukerrådet, er det ikke greit å ta betalt for varekjøp, fordi Posten ikke greier å skille det fra kontantuttak – og de understreker at hvis de skal ta betalt for varekjøp med kort skal det være merket og opplyst i betalingsvilkårene.

    - Ingen liker å få ekstra utgifter de ikke regnet med. Vi har ikke fått noen henvendelser om gebyr for uttak av kontanter på Posten, men det kan jo være mange som ikke er klar over det, uttaler Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice i Forbrukerrådet.

    - Det er ikke ulovlig å ta betalt for uttak av kontanter i butikk, på posten eller i banken. Alt avhenger av hva slags vilkår du har. Det skal være avtale om det, og vårt råd er at de som har opplevd trekket sjekker vilkårene og klager til kredittyteren sin. Når de ikke frem kan de klage til Finansklagenemnda. Viser det seg at det er Posten som tar seg betalt, skal de også opplyse om det. Enten på internettsidene sine, eller aller best: Med et oppslag på postkontoret. Folk er jo vant med at dette ikke koster ekstra. Skal du klage på Posten, må du gjøre det til Posten Norge. Du finner informasjon på nettsiden deres, sier hun til Dinside.

    Dersom du ikke når frem med klagen din, kan Forbrukerrådet hjelpe deg.