<b>PRESSER NSB:</b> Næringslivets hovedorganisasjon vil legge press på myndighetene for å få slutt på togkaoset som spesielt har rammet Østlandet i januar. Foto: Per Ervland
PRESSER NSB: Næringslivets hovedorganisasjon vil legge press på myndighetene for å få slutt på togkaoset som spesielt har rammet Østlandet i januar. Foto: Per ErvlandVis mer

- Det hersker stor fortvilelese

NSBs forsinkelser rammer både private og næringslivet.

«Dette med vinter i Norge er jo ingen sensasjon.Olaf Stene, regiondirektør i NHO»


Etter mange uker med forsinkelser og innstillinger begynner det å bli slutt på tålmodigheten til mange NSB-reisende. En oppgitt NSB-kunde uttaler til Romerikes Blad at hun synes arbeidsgiverne bør saksøke NSB for alt kaoset de skaper.

- Jeg synes arbeidsgiverne må sette foten ned overfor NSB. Dette går ikke lenger, sier pendleren Tone Aalborg til Rb.no.

Hun sier at hun går med konstant dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver og familie som blir indirekte ofre for NSBs forsinkelser.

Billettrot for pendlerne

Olaf Stene, NHO Vis mer


- Det hersker stor fortvilelse

- Dette med vinter i Norge er jo ingen sensasjon, så vårt spørsmål til NSB og Jernbaneverket er hva dette er for slags vinterplanlegging? sier Olaf Stene, regiondirektør i Næringslivets hovedorganisasjon (NHO).

Både som innbygger og direktør for Oslo- og Akershusområdet har han virkelig fått føle togkaoset på kroppen.

- Det er stor fortvilelse i alle regionforeninger på Østlandet. Alle er enige om at man må løse problemene i sentrum først, fordi det er disse problemene som forplanter seg videre utover i regionene.

Togbillett til Trondheim = chartertur til Spania

Næringslivet taper penger

Stene har ikke noe konkret tall på hvor mye forsinkelsene har kostet næringslivet i vinter, men han foreslår å regne ut en gjennomsnittlig timekostnad og gange dette med antall passasjerer som opplever forsinkelser.

- Det er klart at spesielt for bedrifter sentralt i Oslo så er det en forstyrrelse og en belastning, at folk kommer sent på jobb og kanskje til og med må dra mye tidligere for å rekke å hente i barnehage og lignende, sier Stene.

Selv om noen bedrifter er flinke til å tilpasse seg ved å tilby mer fleksibilitet og hjemmekontor, så understreker han at langt fra alle kan tilby dette.

- For bedrifter som jobber tett opp til kunder, som har faste åpningstider, eller som er kjørt på tidsfrister, så er forsinkelsene et stort problem, sier Stene.

Familie i NSB? Se her!

Kundene må saksøke

Han tror imidlertid ikke at det er arbeidsgiverorganisasjonens oppgave å gå til sak mot NSB.

- Det er passasjerene som har et kundeforhold til NSB, og derfor de som må gjøre dette. Ikke næringslivet, sier Stene.

NHO er imidlertid i gang med andre tiltak.

- Vi har grepet fatt i problemet og vil følge det opp overfor politiske myndigheter. Vi ønsker oss langsiktige tiltak og også akuttiltak. Sånn umiddelbart så må NSB forbedre informasjonen ut til sine kunder, mener Stene.

- NSB må kunne klare å komme med eksakt informasjon om hva som skjer til pendlere og andre som planlegger å ta toget.

Han etterlyser også bedre reserveløsninger, at busser settes opp raskt, og at beredskapen er større når det oppstår situasjoner som for eksempel ekstreme kuldeperioder.

Forsinket fly eller tog? Dette har du krav på