Merete Tollefsen, juridisk rådgiver i Forbrukerombudet, har sett på Tele2-kampanjen før.  Foto: Forbrukerombudet
Merete Tollefsen, juridisk rådgiver i Forbrukerombudet, har sett på Tele2-kampanjen før. Foto: ForbrukerombudetVis mer

- Det er plagsomt

Tele2 plager kunden med tulleoppringninger.

- Jeg har blitt oppringt flere ganger tidligere i høst fra en telefonsvarer som sier ymse ting på engelsk, sier Tore (23).

Telefonnummeret abonnentene blir ringt opp fra, er +46855587899. Tore sjekket nummeret, og fant ut at det kom fra en kampanje for Tele2: Cheapcallsarehardtoresist. (Billige samtaler er vanskelig å motstå.)

- For min del ringer telefonen ofte nok, og jeg synes det er veldig plagsomt å stadig svare telefonen for å høre på tull og vås. Spesielt når man er på jobb. Jeg vurderer seriøst å bytte telefonselskap på grunn av dette, sier Tore.

Han kontaktet Tele2 for å be dem slutte med oppringningene, og fikk beskjed om at saken var ment for moro.

Stem!

Bør man tåle såpass? (Avsluttet)
Nei, det er klart det er plagsomt.(85%) 1006
Det kommer vel an på hvor ofte man blir oppringt ... (10%) 114
Ja, dette er å ta klagingen for langt.(5%) 62
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- De kunne ikke reservere meg for den slags opprigninger, og de hadde ikke fått klager fra noen andre som mislikte dette, sier Tore.

Han synes det er dårlig at de ikke tar klagende kunder seriøst.

Les også: Nok et mobilselskap er konkurs- Hvor ringer du billigst nå?

Hva har du på deg?

Kampanjen Cheapcallsarehardtoresist er omtalt i media før, etter at Forbrukerombudet reagerte på flere aspekter ved reklamen. Vi reagerer på at Tore ikke får reservert seg mot telefonsamtalene.

Vi sjekker ut Cheapcallsarehardtoresist, og oppgir telefonnummeret mitt til en kjekkas med lyseblå skjorte. I filmen skriver han opp telefonnummeret på speilet på det offentlige toalettet der han står.

En ny fyr kommer inn på toalettet, og han ringer telefonnummeret mitt. Synkront med filmen på nettet ringer telefonen min og han snakker til meg. Dette må sies å være en litt ekkel fyr, og han har på seg en plasthanske på den ene hånda. Med den tar han på seg selv litt forskjellige steder, nok til at vi får en litt kvalmende fornemmelse.

"I hope I`m not disturbing you... How old are you?... What are you wearing?"

Les også: Dama di smugleser tekstmeldingene dine

Tyder ikke på sjikane

Saken har tidligere vært omtalt i media, og Forbrukerombud Bjørn Erik Thon uttalte til Aftenposten nettutgaven at han reagerer på at man kan bruke andre til å sende ut reklame på vegne av Tele2.

- Tele2 har ikke lov til å sende reklame uten at vedkommende som mottar reklamen har samtykket for det, uttalte Forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Aftenposten.

Merete Tollefsen, juridisk rådgiver i Forbrukerombudet, jobbet med saken i sommer.

- Vi har ikke mottatt henvendelser som tyder på at misbruk/sjikanering er et problem med kampanjen nå, og vi mener at kampanjen ikke i like stor grad som før legger rette til misbruk, sier Tollefsen.

- Når det er sagt, så er vårt standpunkt her at Tele2 helt klart bør åpne for at personer som tar kontakt og ber om å bli reservert, blir reservert mot oppringninger fra kampanjen, sier Tollefsen.

Merete Tollefsen, juridisk rådgiver i Forbrukerombudet, har sett på Tele2-kampanjen før. Foto: Forbrukerombudet Vis mer


Hun synes det er rart at Tore ikke fikk lov til å reservere seg mot oppringningene, men det lå heller ikke i kravene i sommer når Forbrukerombudet gikk gjennom kampanjen.

- De bør være interessert i at kundene ikke føler seg sjikanert eller plaget av kampanjen deres, sier Tollefsen.

Les også: Du kan få sms-spam resten av livet

Tele2 måtte utbedre kampanjen

Forbrukerombudet stilte ikke et krav i sommer om at det skulle gå an å reservere seg mot kampanjen.

- Blant annet fordi vi så det som mindre sannsynlig at det ville forekomme sjikanerende bruk av kampanjen etter at endringene ble gjort. Jeg tenker da først og fremst på at man må taste inn nummeret aktivt når man ser filmen, og at fokuset på videresending av kampanjen er tonet ned, sier Tollefsen.

Kampanjen er blitt kraftig forbedret siden Forbrukerombudet ba Tele2 ordne opp.

- Tidligere opplyste de ikke om at det var Tele2 som hadde kampanjen, før etter at man hadde sett hele filmen, men det gjør de nå, sier Tollefsen.

Dessuten har de dempet fokuset på "tips en venn"-funksjonen som gjør at folk kan legge igjen andres telefonnummer.

- I sommer ringte de fra skjult nummer, det var også en av de tingene vi reagerte på. Nå bruker de et svensk nummer. Og hvis du ringer opp nummeret får du beskjed om at nummeret er brukt i en kampanje fra Tele2, sier Tollefsen.

Les også: Disse slutter med sms-markedsføring etter sinte reaksjoner

Bryter loven?

- Et annet forhold som vi ikke tok opp med Tele2 i sommer, blant annet fordi vi ikke så på det som et stort problem når kampanjen ble endret, er ifølge Markedsføringsloven § 2: Etter denne bestemmelsen må man innhente samtykke fra mottakeren for å rette markedsføringshenvendelser til personer ved hjelp av for eksempel automatiserte oppringningssystem, sier Tollefsen.

Dersom man blir ringt opp fordi andre har tastet inn nummeret ditt på nettstedet, har man ikke gitt et slikt samtykke. Forbrukerombudet mener det er uheldig dersom kampanjen i praksis åpner for en praksis som er i strid med Markedsføringsloven.

Alltid noen som er støtt

Tele2 erfarer at det har vært svært få klager fra andre kunder som føler seg plaget av oppringningene.

- Det er jo hans venner og bekjente som har lagt inn nummeret hans, sier Haakon Dyrnes, administrerende direktør i Tele2.

Han synes det er trist at oppslagene om kampanjen i media kun er negative.

- Vi har fått mye god mottagelse på kampanjen og flere hundre tusen mennesker har vært innom siden, men det var en kunde i sommer som følte seg støtt og gikk ut i Aftenposten. Sjansen for at noen vil føle seg støtt er alltid til stede med denne type kampanjer som retter seg mot unge mennesker, sier Dyrnes.

- Vi har fått utrolig mange tilbakemeldinger fra kunder som synes kampanjen er veldig morsom, legger han til.

Dyrnes har vært i kontakt med kampanjeleverandøren, og de åpner for at man kan reservere seg mot kampanjen hvis man opplever den som plagsom.

- Vi er opptatt av å ta kundeklager alvorlig. Det er ikke alltid vi føler at klagene er berettiget, men vi forsøker så langt det er mulig å etterkomme kundenes ønsker. Det ville vært trist å fjerne en kampanje som majoriteten liker, når det kun er få person som føler seg støtt, sier Dyrnes.

- Men det er klart vi sørger for at man kan reservere seg mot kampanjen hvis man opplever den som plagsom, sier Dyrnes.