LITEN SKRIFT: I denne kampanjen fra Maxbo oppgis det at før-prisene er hentet fra en veiledende prisliste. Forbrukerombudet synes dette kan være problematisk, mens Maxbo mener å ha sitt på det tørre.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
LITEN SKRIFT: I denne kampanjen fra Maxbo oppgis det at før-prisene er hentet fra en veiledende prisliste. Forbrukerombudet synes dette kan være problematisk, mens Maxbo mener å ha sitt på det tørre. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Det er ikke sikkert dette er OK

Rabatten trenger ikke være noen rabatt i det hele tatt.

"-30% på veggplater!"

Dette står med krigstyper på forsiden av en av Maxbos reklameaviser fra august. En av platene som annonseres skal tidligere ha kostet 169 kroner, men koster nå 118,30 kroner.

Men med langt mindre skrift ser man at før-prisene ikke nødvendigvis er reelle før-priser i det hele tatt. "Rabatten regnes med utgangspunkt i MAXBOs veiledende prislister" opplyser reklameavisen, og understreker at den reelle rabatten dermed kan variere fra butikk til butikk.

Dette kan være ulovlig.

Noen oppgir ikke før-pris i det hele tatt: - Mange bransjer sliter med å holde tunga rett i munnen, sier Forbrukerombud Gry Nergård

Klage fra konkurrent

Et tilbud betyr å få en vare til lavere pris enn normalt. Elementært, men verdt å minne om. For i Maxbos reklame trenger ikke dette å være tilfelle. Om din nærmeste Maxbo noen sinne faktisk har solgt veggplaten for 169 kroner er umulig å si ut fra annonsene. Det eneste du vet, er at de veiledende prislistene tilsier at den kunne ha kostet dette.

I slike kampanjer kan med andre ord de oppgitte før-prisene aldri ha vært i bruk. Produktet kan i prinsippet koste det samme som det alltid har gjort, "tilbudet" være en løgn og reklamekampanjen stride mot markedsføringsloven.

Treplater er et lettvint byggemateriale - les vår guide!

- Noen aktører i visse bransjer er mer aggressive enn andre. Da kan dette være et problem, forteller jurist Simen Grønn Kleveland i Forbrukerombudet til DinSide.

KRITISK: Jurist Simen Grønn Kleveland liker ikke tilbud som baserer seg på veiledende prislister. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet Vis mer


Han får støtte fra Coop Norge Handel, som blant annet har butikkene Coop Obs! Bygg, Coop Byggmix og Coop Extra Bygg. Det er de som har sendt inn konkurrentens reklamekampanje til ombudet.

Om Maxbo ikke kan dokumentere at før-prisene er reelle, håper Coop at ombudet kan "bidra til at denne formen for rabattkommunikasjon opphører så snart som mulig, da vi har registrert at dette har pågått i over halvannet år."

Villedende veiledende

En butikk må kunne bevise at de faktisk har solgt et produkt til prisen som oppgis som før-pris. Kan de ikke dokumentere dette, kan de heller ikke reklamere for nedsatt pris. Derfor vurderer Kleveland å be Maxbo dokumentere at veggplatene faktisk har blitt solgt til 169 kroner.

Tidligere har ombudet gått til angrep på sportsbransjen for det samme. Her har man reklamert for rabatter hvor man sammenlikner nå-pris med veiledende prislister, uten at produktene noensinne har blitt solgt for disse prisene. Bransjen lovet da bot og bedring. Det samme har nylig skjedd med garderobesalget her til lands.

- De fleste aktørene kjenner nok til kravene. Det kommer bare litt an på hvordan de ser det, noen ganger, sier Grønn Kleveland.

Nå kommer reklamen du faktisk ikke kan reservere deg mot

"Vil ikke lure kunden"

Maxbo kjenner godt til kravene, bekrefter markedsdirektør Tina Karp til DinSide.

De har hatt en liknende sak gående med Forbrukerombudet angående garderobene, og vil endre noe av sin markedsføring etter det Karp omtaler som en "positiv dialog". Problematikken rundt reklameavisen som nå er i ombudets søkelys kjenner hun ikke til, ettersom det ennå ikke formelt har blitt opprettet noen sak.

SIER FRA: Reklamen sier med liten skrift nederst at de oppgitte før-prisene er fra veiledende prislister og at \"rabatten vil da kunne variere\". Vis mer


- Men vi har ingen intensjon av å lure kundene, understreker markedsdirektøren.

Hun hevder videre å kunne dokumentere at en stor nok andel av veggplate-salget har foregått etter de veiledende prislistene, og at de dermed er innenfor loven.

Maxbo har omlag 70 utsalgssteder rundt om hele Norge, og prisene bestemmer de lokale butikkene selv. Dermed blir det vanskelig å oppgi en førpris som man kan garantere har blitt brukt i samtlige Maxbo-butikker.

Glem rabatt, tenk pris

- I prinsippet kan man vel risikere at veggplatene i sin lokale butikk ikke har nedsatt pris i det hele tatt?

- De aller fleste benytter veilende priser. Samtidig har vi mange butiker, som alle gjør sine lokale aktiviteter. Så i prinsippet kan man risikere at din lokale butikk har hatt en aktivitet på akkurat dette produktet, sier Karp.

Forbrukerombudet har derfor et klart råd til deg som skal orientere deg i tilbudsjungelen.

- Sammenlikne prisene, forteller Grønn Kleveland.

- Ikke la deg lokke av de som har størst avslag. Handle der nå-prisen er lavest.

Rådyrt rabattkort - 5.000 kroner året og 1.200 kroner om du mister kortet