Butikkene stiller opp varer i stabler, og kundene oppfatter det som et tilbud.  Foto: Kim Jansson
Butikkene stiller opp varer i stabler, og kundene oppfatter det som et tilbud. Foto: Kim JanssonVis mer

Det er ikke alle «tilbud» som er tilbud

Kan se ut som et kupp, men er det egentlig så billig?

Butikkene bruker en rekke virkemidler for å selge flere varer.

Forrige uke skrev DinSide om dagligvarebutikkene, som har funnet et meget godt triks til å lokke til mer handel: Ved å plassere en attraktiv frukt- og grøntdisk ved inngangen til butikken, får kjedene nesten samtlige kunder til å stoppe og handle.

- Frukt og grønt er ekstremt viktig for dagligvarebutikkene. Det er en sterk lommebokåpner, sa markedsrådgiver Tom Aulie i Spirit-gruppen. Han har spesialisert seg på shopperadferd, og har i flere år hjulpet både butikker og produsenter til å selge mer.

Men plassering av frukt og grønt er langt fra det eneste virkemiddelet butikkene kan bruke for å selge mer.

Dyre «tilbud»

Et velkjent triks er å samle en rekke varer i stabler - og annonsere alle varene til en tilsynelatende attraktiv pris.

Tom Aulie har observert flere butikker, og det er ingen tvil om at å samle mange varer i stabler, får kundene til å handle. Om du setter en prislapp på, spiller det nesten ingen rolle hva slags pris du tilbyr, for kundene vil oppfatte det som et tilbud uansett.

Aulie nevner blant annet de populære tikronerstilbudene, der varer er samlet i en stabel i butikken, med en prislapp på ti kroner.

- Tikronerstilbud fungerer som bare rakker'n, sier Aulie, og legger til:

- Selv om mange av disse produktene egentlig koster ni kroner, så selger de mer når de er samlet under en stabel med andre tikronerstilbud.

>> Er dette fremtidens butikk?

Paller med varer

Stabling av produkter fungerer altså godt, nesten uavhengig av pris. Har du lagt merke til at du for eksempel kan finne en stabel med vaskemiddel nær mineralvannseksjonen?

Eivind Jacobsen, seniorforsker ved Statens institutt for forbruksforskning (Sifo), sier til Forbrukerinspektørene på NRK at varer blir stablet, selv om de ikke er på tilbud. Og kundene biter på.

- Paller gir inntrykk av å være billig. Det er en helt vanlig salgsstrategi, sier Jacobsen til NRK.

Jacobsen gir et eksempel på drikkevarer stablet ved inngangen til en dagligvarebutikk.

- Man skal åpne lommeboken. Her er det gjort ved å stille opp stabler av drikkevarer, på en måte slik at det gir inntrykk av å være billig, forklarer han.

Fargemerker prisene

Matvarekjedene mener de ikke villeder kundene ved å presentere varene på denne måten.

- Vi benytter paller for å ha tilbudsvarene mest mulig tilgjengelig for kunden. Dette har vi fordi kundene forventer å finne tilbudsvarer enkelt, sier Bjørnar Mickelson, kommunikasjonsrådgiver i Rimi.

Han mener Rimi har funnet oppskriften på hvordan kundene lett skal finne ut om en vare er på tilbud eller ikke.

- Det som vi gjør som er unikt med prisfremstillingen er bruken av fargekoder, der annonserte varer er tydelig merket med rødt, mens nyheter er tydelig merket med blått, sier Mickelson til DinSide.

Vil være billigst

Rema 1000 er også kjent for å stable en rekke varer på paller, og i flere butikker kan du se slike paller plassert på steder der varen normalt ikke hører hjemme.

- Vår erfaring er at kundene er opptatte av at det skal være rent og ryddig og mye varer i butikkene, sier Arve Husby, driftsdirektør i Rema 1000.

Han sier butikken ikke ønsker å gi et feil inntrykk, og at du skal føle deg sikker på at du gjør et godt kjøp, selv om du ikke handler en tilbudsvare.

- Vi skal ha den laveste sluttsummen på kassalappen, og det viktigste for oss er at det er billig, ikke at det gir inntrykk av det.

Rema 1000 hadde forøvrig ikke den laveste sluttsummen på kassalappen under forrige matpristest her på DinSide.