Bildet er en illustrasjon. Foto: Kim Jansson
Bildet er en illustrasjon. Foto: Kim JanssonVis mer

Det er fritt taxivalg

Vi byttet taxi fordi sjåføren ikke hadde peiling på Oslos gater.

Onsdag morgen skulle vi på pressekonferanse for Forbrukerrådet i Rosenkrantzgate 7, nærmere bestemt på Håndverkeren kurs- og konferansesenter. Det begynte å bli litt knapt med tid - og det kjappeste alternativet ble vurdert til taxi.

På taxiholdeplassen gikk vi automatisk inn i den første bilen, fra Christiania Taxi, i en rekke på to.

- Rosenkrantzveien 7? Håndverkeren? Det har jeg aldri hørt om, svarer sjåføren.

- Aldri hørt om?

- Jeg kan jo prøve? Det er vel ved Glasmagasinet kanskje.

- Kanskje? Vi er ikke så kjent med hvor det ligger, svarer vi.

Det gikk greit for sjåføren at vi heller valgte bilen bak, en bil fra Norgestaxi, som faktisk visste veldig godt hvor Håndverkeren var lokalisert. Han ristet på hodet da vi fortalte at den andre sjåføren ikke hadde hørt om gaten.

Les også: Slik velger du billigste taxi

Du kan velge den taxien du vil

Det er nemlig fritt taxivalg, og det er store prisforskjeller mellom de forskjellige taxiselskapene. Dette til tross for at vi stadig opplever sure blikk eller henvisninger til taxien først i køen hvis vi er så "dumme" å velge en annen.

Stem her!

Hvordan velger du taxi? (Avsluttet)
Jeg velger ut i fra selskap.(49%) 244
Jeg velger den første taxien i køen.(37%) 187
Jeg prøver heller å kapre en taxi på veien.(14%) 68
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- De dyreste selskapene utnytter situasjonen kynisk. Her må vi forbrukere være våkne og velge de billigste selskapene. Husk at det er fritt taxivalg i Norge. Det betyr at man fritt kan velge drosje ut av køen. De fleste sjekker jo prisen på flybilletten, i mange tilfeller kan det være like mye å spare på å sjekke prisen på taxien også, sier rådgiver Trond H. Nilsen i Forbrukerrådet, på Forbrukerrådets nettsider.

Vi vil ha obligatorisk kurs

- For å bli taxisjåfør må man være 20 år, ha sertifikat, ta kjentmannsprøve, pluss at selskapene har egne kurs og opplæring, sier styreleder Tor Johannessen, i Norges Taxiforbund.

- Det er nok forskjellige nivåer på sjåførene, sier Johannesen.

Han skulle ønske det var krav fra myndighetene om obligatorisk kurs, for teknisk sett trenger ikke sjåføren ha peiling - det er opp til taxiselskapet om kundene skal være fornøyde.

Johannesen kan ikke fortelle oss hvilke selskap som får flest klager.

Les også: Taxinæringen står til stryk

Hos Christiania Taxi, selskapet med sjåføren som ikke visste hvor Rosenkrantzgate lå, mener de at nye sjåfører ikke alltid er så godt kjent.

- Da kan sjåføren ringe sentralen, så forklarer vi hvor gaten ligger, sier en representant fra Christiania Taxi til DinSide.