Ifølge ekspertene bør inntaket av tilsatt sukker begrenses til 10 energiprosent av det totale energiinntaket. Foto: Colourbox
Ifølge ekspertene bør inntaket av tilsatt sukker begrenses til 10 energiprosent av det totale energiinntaket. Foto: ColourboxVis mer

Det er ditt ansvar

Ikke belønn barna med brus og sjoko hver gang. Slik dropper du sukkeret.

For to år siden meldte Helsedirektoratet at nesten 9 av 10 barn får i seg mer sukker enn anbefalt.

Viktige kilder til det høye sukkerinntaket er brus, saft, kaker, godterier, is og yoghurt.

Kun 30 gram om dagen

Når mye av energien kommer fra sukker og matvarer med et høyt sukkerinnhold, kan det føre til at kroppen ikke får i seg nok næringsstoffer og dermed senke kostens totale næringsinnhold.

Ifølge ekspertene bør inntaket av tilsatt sukker begrenses til 10 prosent av det totale energiinntaket.

For barn i alderen to-fem år utgjør dette om lag 30 gram sukker i gjennomsnitt per dag.

Lenger ned i artikkelen får du enkle tips for hvordan du kan redusere sukkerinntaket til barn.

Les også:
McBarnemat eller helsekost? Er det greit med ferdigmat til barn?
Her er noen matpakketips for barna

Bedre i dag

I dag har det samlede inntaket av grønnsaker, poteter, frukt, juice og brød økt betraktelig. Og toåringer er blitt langt sunnere enn for 10 år siden, ifølge den landsomfattende kostholdsundersøkelsen Småbarnskost.

Her kommer det fram at 84 prosent av denne aldersgruppen er innenfor 10 prosent-anbefalingen.

- Det lover godt for framtida, uttalte helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen (Ap) til NRK.no tidligere denne måneden.

Mindre sukker betyr blant annet redusert risiko for overvekt og tannråte.

Styr unna godteribombene

Slik sørger du for at barna spiser mindre sukker:

  • Lag syltetøy selv. Noen typer syltetøy inneholder over 30 gram sukker per 100 gram. Lag heller syltetøy selv av bær og frukt. Bruk cirka 300 gram sukker per kilo bær/frukt, er oppfordringen til Helsedirektoratet.
  • Pålegg. Mange barn elsker prim, og den er i motsetning til brunost tilsatt sukker. Dersom barnet vil ha prim, velg den jernberikede typen. Pålegg som barn gjerne kan få daglig inkluderer kaviar, makrell i tomat, tunfisk og annet fiskepålegg, hvitost og smøre-/tubeoster, brunost og egg.
  • Drikke. Vann bør være tilgjengelig til alle måltid, og burde være tørstedrikk nummer én mellom måltidene. Melk bør også drikkes daglig. Ren juice av frukt, bær eller grønnsaker bør spises sammen med mat, men bør begrenses på grunn av høyt syreinnhold, som kan skade tennene. Les også: Surt like ille som søtt. Nektar, saft, brus og sjokolademelk bør unngås på grunn av høyt sukkerinnhold.
  • Alternativer til yoghurt. De fleste yoghurter inneholder sukker, og det gjør også Litago yoghurt. Velg heller en naturell yoghurt og tilsett fruktbiter eller bær for å gi farge og smak. Produsenter av barnemat har også varianter som ikke er tilsatt sukker, som Mellommåltidene til Småfolk eller Nestlés Jogolino – en ny yoghurt uten sukker.
  • Unngå honning. Selv om honning er et naturlig produkt har den et høyt sukkerinnhold. Barn under ett år skal ikke ha honning på grunn av faren for spedbarnsbotulisme (en alvorlig sykdom forårsaket av en bakterie som produserer kraftig nervegift). Unngå også sjokolade-, nøtte- og karamellpålegg.
  • Visste du: Mindre salt gir mindre sukker

    Ernæringsfysiolog og forfatter Gunn Helene Arsky deler flere råd med DinSide Helse:

    • Til frokost. Velg frokostblandinger som inneholder lite tilsatt sukker. Naturlig sukker fra tørket frukt er greit, men styr unna Frosties, Honni Korn, Crüsli etc. Les mer: Dropp denne frokostblandingen.
    • I butikken. Velg grove rundstykker som 'trøstemat' i butikken, og styr unna muffins og boller.
    • Hverdagskos. Velg en rosineske som hverdagsgodt fremfor kjeks.
    • Pølsetilbehør. Velg lomper fremfor pølsebrød når wienere står på menyen - pølsebrød inneholder masse sukker.
    Les også:
    McBarnemat eller helsekost? Er det greit med ferdigmat til barn?
    Her er noen matpakketips for barna

    Andre anbefalinger

    Unngå i tillegg tilsetningsstoffer, som fargestoffer og konserveringsmidler, til barn under tre år.

    Barna har lav kroppsvekt og maten de spiser betyr derfor mye for inntaket av stoffer. Ut i fra et føre-var-prinsipp er regelverket for tilsetningsstoffer av mat til små barn relativt strengt.

    Denne aldersgruppen burde heller ikke drikke eller få mat med kunstige søtstoffer, ifølge Helsedirektoratet.

    Disse rådene gjelder for barn fra toårsalderen:

    Barn og ernæring (Dette er anbefalingene)
    Energigivende næringsstofferAnbefalt inntak
    Protein10-20 energiprosent
    Fett -25-35 energiprosent
    Mettet fettmaks. 10 energiprosent
    Karbohydrat50-60 energiprosent
    Tilsatt sukkermaks. 10 energiprosent
    Kilde: Helsedirektoratet