Det er bare en ting som duger

Piller og slankepulver har liten eller ingen effekt og er dyrt, mener ekspertene i Sosial- og helsedirektoratet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Det du trenger er et sunt og variert kosthold, samtidig som du mosjonerer jevnlig, sier fungerende divisjonsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.

- Sitter du mye stille vil selv en liten økning av aktivitetsnivået gi stor gevinst. En halvtimes rask gange vil være nok for de fleste av oss. Et godt tips er å gå til jobben, og å ta trappene i stedet for å bruke heisen, avslutter Bjørneboe.

Tips om slanking og riktig mat fra direktoratets nettsider:

  • Ikke gå på hurtigkurer, en vektreduksjon på 1-3 kilo i måneden er å anbefale
  • Begynn dagen med frokost. Er du ikke sulten, så ta med deg frokostmatpakka på jobben eller skolen
  • La brød, frukt, grønnsaker, poteter og fisk få en stor plass i kostholdet ditt
  • Spis grønnsaker - det er fattig på fett og kalorier
  • Kutt ut smøret, eller bruk lettmargarin, det gir bare halvparten så mye kalorier og fett som vanlig margarin og smør. Lettmargarin, myk margarin og olje inneholder også flerumettede fettsyrer som er bra for helsen
  • Forsøk å spise regelmessige måltider, og heller flere små enn få store
  • Drikk gjerne et glass vann før hvert måltid
  • Fysisk aktivitet gjør det lettere å gå ned i vekt
  • Finne fram til mat- og aktivitetsvaner som du kan leve godt med etter at du har oppnådd ønsket vekt
Sosial- og Helsedirektoratet anbefaler at du spiser tre til fire måltider daglig, og at du drikker cirka to liter vann.