Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.comVis mer

Det de fleste menn mangler

Mange menn får i seg for lite vitaminer og mineraler. Her er ekspertrådene.

Studier viser at de fleste menn mangler viktige vitaminer og mineraler.

Les også: Fem ting menn liker

77 prosent av menn får ikke i seg nok magnesium, skal vi tro ekspertene. I tillegg har mange vitamin D- og vitamin B12-mangel, samt for lite inntak av både kalium og jod, ifølge MSNBC.

Det er på tide å fylle opp lagrene, mener ekspertene, og gir råd for hvordan.

Norsk kosthold sunnere enn antatt
Kvinner kan ikke styre seg
Dette blir du mett av

Slik får du i deg magnesium

Dette vitaminet har litt av en jobb: Over 300 kjemiske reaksjoner i kroppen er avhengig av magnesium! I tillegg viser en studie at lave magnesiumnivåer kan øke nivåene med såkalt C-reaktivt protein (CRP) i blodet, som kan gi økt risiko for hjerteinfarkt.

Undersøkelser viser at menn får i seg 80 prosent av den anbefalte mengden, som er på 400 milligram magnesium per dag.

- De klarer det så vidt! Men uten tilstrekkelig magnesium må hver eneste celle i kroppen kjempe for å generere nok energi, forteller professor Dana King ved Medical University of South Carolina.

En enkel måte å få i seg mer magnesium, er å spise matvarer som er rike på mineralet, som kornprodukter samt brasilnøtter, mandler og cashewnøtter. Hvis det er vanskelig å få i seg tilstrekkelige mengder gjennom kostholdet, anbefales det å ta kosttilskudd, ifølge King.

Multitaskeren magnesium

Slik får du i deg vitamin D

Den viktigste grunnen til å få i seg nok vitamin D er fordi den styrker skjelettet. Men den gjør langt mer: En studie viser at det er 80 prosent mer sannsynlig at personer med vitamin D-mangel får slag eller hjerteinfarkt.

Sollys er den viktigste kilden til vitamin D. Når huden eksponeres for sollys dannes det vitamin D. Om sommeren får vi som regel nok vitamin D gjennom solen, men hva har det å si når vinteren er så lang som den er her i Norge?! Mange vil ha behov for å spe på med litt ekstra vitamin D gjennom kostholdet.

Forskere ved Boston University som har målt vitamin D-statusen til yngre menn etter vintersesongen, fant at 36 prosent manglet det viktige vitaminet.

Her er de beste kostholdsrådene

For å finne ut hvordan det står til med vitamin D-lagrene, kan man ta en test hos legen. Hvis det oppdages vitamin D-mangel, kan lagrene fylles opp med kosttilskudd eller tran.

Den anbefalte daglige dosen er på 5-10 mikrogram. En barneskje tran gir oss den vitamin D vi trenger daglig, og tilfører dessuten vitamin A og E, samt essensielle fettsyrer som er med på å styrke immunforsvaret, ifølge Nettdoktor.no. ved å spise fet fisk 2-3 ganger i uken, vil man også få i seg tilstrekkelige mengder.

Les om vitamin D på Lommelegen

Slik får du i deg vitamin B12

Hjernevolumet til eldre mennesker med lave vitamin B-12-nivåer reduseres raskere enn hos dem med høyere volum, ifølge en britisk studie.

Vitamin B12 kan ikke lages i kroppen og må derfor tilføres gjennom kosten. Vitaminet inngår i kjemiske reaksjoner som er viktige for normal nervefunksjon og dannelse av blodceller.

Det som undrer ekspertene er at selv om de fleste menn får i seg den anbefalte mengden på rundt to mikrogram per dag, ser de en økning av mangel på vitamin B12. Det er nok fordi visse medisiner vil øke behovet for vitaminet, ifølge ekspertene.

For å øke nivåene i kroppen er det viktig å få i seg kilder som er rike på vitamin B12, som animalske varer som fisk, egg, oksekjøtt og lam. Da vitamin B12 kun finnes i animalske matvarer, kan det bli et problem for vegetarianere. De anbefales å ta kosttilskudd.

Melk er også en god kilde. Bare to glass hjelper!

Les om vitamin B12 på Lommelegen

Slik får du i deg kalium

Kalium er et viktig mineral, og uten dette vil ikke hjertet slå, musklene vil ikke trekke seg sammen og hjernen vil ikke forstå en eneste setning. Det er fordi kalium hjelper cellene i kroppen til å bruke glukose til energi. Kalium er også kjent for å senke blodtrykket.

Men til tross for at mineralet er så viktig som det er, får menn bare i seg 60-70 prosent av den anbefalte mengden på cirka 4,000 milligram om dagen, eller fire gram. Og mens tilstrekkelige kalium-nivåer vil redusere blodtrykket, får mange menn i seg for store mengder salt, som øker blodtrykket.

Men så lett er det å få i seg mer kalium: En halv avokado inneholder nesten 500 milligram kalium, mens en banan inneholder cirka 400 milligram. En stor potet kan inneholde bortimot 1,600 milligram. Andre gode kilder er kornprodukter, fisk og kjøtt.

Slik får du i deg jod

Jod er avgjørende for kroppens evne til å produsere tyroksin, som et hormon som produseres av skjoldbrukskjertelen. Tyroksin styrer stoffskifteprosessene i alle celler og organer.

Med for lite jod i kroppen vil forbrenningen gå ned, og man vil kunne legge på seg.

Men selv om du føler at du heller i deg salt tilsatt jod, er det ikke sikkert du får i deg tilstrekkelige mengder likevel. Og da er ikke løsningen å spise enda mer salt! Andre viktige kilder er saltvannsfisk, skalldyr og meieriprodukter. Voksne menn anbefales å få i seg cirka 150 mikrogram om dagen.

Styr unna saltbombene