HJEMMETRENING: Et av disse apparatene er absolutt ikke verdt pengene, ifølge treningseksperten. Foto: Eksempelbilder (xxl.no, gsport.no, intersport.no)
HJEMMETRENING: Et av disse apparatene er absolutt ikke verdt pengene, ifølge treningseksperten. Foto: Eksempelbilder (xxl.no, gsport.no, intersport.no)Vis mer

Det beste treningsapparatet

Men denne bør du styre unna ...

Er 2010 året du skal skvise trening inn i den altfor trange tidsklemma? Synes du medlemskapet på gymmen er for dyrt? Eller kanskje kvier du deg for å begynne på et treningsstudio?

I så fall tenker du gjerne at hjemmetrening er det beste alternativet.

DinSide har testet: Funker virkelig TVShop-apparater

Ikke bare, bare…

Det er imidlertid mange feller å gå i. Ikke bare i valg av utstyr. Alene hjemme-økter gjør det også ekstra vanskelig å holde motivasjonen oppe, ifølge treningsekspert Jill Jahrmann.

- Det krever mye disiplin å trene hjemme med det samme apparatet igjen og igjen. Du skal virkelig være dedikert for å gjennomføre.

DinSide Helse har bedt Jahrmann om å gi våre lesere sine beste råd – både når det gjelder selve treningsøkten og valg av treningsapparat. Det er nemlig ikke alle som er verdt pengene.

Gjennomgang av apparater får du nederst i artikkelen.

Jill Jahrmann er utdannet fysioterapeut, tidligere produktdirektør i SATS, og kjent - blant annet gjennom KK og Dagbladet - som en av Norges fremste treningseksperter. Foto: KK.no Vis mer


Spiller prisen noen rolle?

Sportsforretningene har en rekke utvalg i apparater, og prisen varierer mye. For eksempel kan du på XXL.no finne tredemøller som koster alt fra rundt 4000 kroner til hele 65 000 kroner.

Jahrmann råder deg imidlertid til ikke å tenke alt for mye på innhugget i lommeboka når du skal handle hjemmeapparater.

- Jeg vil gjennomført anbefale de litt dyrere modellene. Det er ingen vits i å kjøpe de billige variantene. Både fordi de går lettere i stykker og fordi de ikke har de egenskapene som skal til for å gi god trening. Så - hva er da apparatet verdt for den som kjøper? spør Jahrmann.

Er personlig trener verdt pengene? DinSide har testet

Sjekken du bør ta først

Men før du løper ut med tusenlappene i hånda, bør du stille deg selv følgende spørsmål:


- Spør deg selv om hva du kan love deg selv å gjennomføre. 15 000 kroner er rådyrt for en tredemølle som brukes to-tre ganger i uka de første månedene, og deretter blir en støvsamler som minner deg på egen dårlig samvittighet for all framtid.

- Men for en maskin som holder lenge og sørger for en jevn treningsvane i mange år, synes jeg prisen er til å leve med.

Se også DinSide.nos test av pulsklokker

Generelle kjøpetips

- Med unntak av helt enkle hjelpemidler som håndvekter og treningsstrikker, ville jeg aldri våge å kjøpe et treningsapparat uten å teste det først, sier Jahrmann.

Typiske kjennetegn på dårlig kvalitet er en «skranglete» utførelse. Det vil si at du kjenner at delene ikke glir som de skal når du bruker apparatet.

- Og da vet du at det både blir ubehagelig å trene på – noe som gjør at du fort slutter med det – og at det vil fort gå i stykker.

I tillegg råder Jahrmann deg til alltid å sjekke hvilke garantier som følger med.

- Undersøk hvilke rettigheter du har om noe skulle bli ødelagt, og om det eventuelt finnes deler eller servicemuligheter tilgjengelig.

Se også fjorårets pristest av treningsstudio: Her trener du billigst

TRENINGSEKSPERTENS DOM

Vis mer


Elliptiske maskiner/crosstrainere

JILL SIER: Disse apparatene er et supert hjemmetreningsalternativ. For de fleste gir denne maskinen bedre effekt enn både trimsykkel og romaskin, fordi du bruker større bevegelser og har hele kroppstyngden som «vekt».

Her må du også litt opp i pris for å få en bra versjon, men den gir god trening. Det er ikke like lett å jukse, og de fleste trives godt med bevegelsen når de blir vant til den.

Det viktigste med slike maskiner er tilstrekkelig lang steglengde – det er avgjørende for å få opp intensiteten. De lette, små versjonene bør du bare hoppe over.

Mange selges med håndpendler i tillegg til fotplattformer. Jeg vil anbefale å veksle mellom å bruke håndpendlene og ikke bruke dem. Forsøk å gå uten å holde deg fast, så får du fin balansetrening samtidig.

Vis mer

Trimsykler

JILL SIER: Det er to hovedkategorier: Spinningsykler og ergometersykler. Mitt råd er å gå for en spinningsykkel. De minner i mye større grad om ordentlig sykling sammenlignet med en ergometersykkel, og det er enklere å trene skikkelig på den.

På en vanlig ergometersykkel skal det mye disiplin til for å opprettholde tilstrekkelig høy intensitet, det blir lett til at man bare sitter og «visper» av gårde med lav intensitet og dårlig treningsutbytte. Men på spinningsykkelen kan du veksle mellom å sitte og stå – med helt ulik motstand.

Det er viktig at sykkelen er av god kvalitet og at den gir tilstrekkelig motstand – dette gjelder både spinning og ergometersykkel. Skaff deg også gjerne en bra trenings-CD med spinningmusikk slik at du kan kjøre din egen hjemmetime, eller lag en egen spilleliste hso for eksempel musikktjenestene Spotify eller Wimp, hvor også gode treningsspillelister kan deles med andre.

Vis mer

Tredemøller

JILL SIER: Se opp for skranglete, lette møller som flytter seg når du løper, og som har for lav toppfart.

Det er dessuten et poeng at løpebåndet ikke skal være for kort eller smalt. Lengden er det viktigste, og når man sammenligner møllene under, er det store forskjeller – fra 163 cm langt bånd på den dyreste til 120 cm på en av de rimeligere.

Jeg hadde ikke våget å løpe på den korteste av frykt for å falle av ved et feilsteg. Når det gjelder fart, bør maksfart være 18 km/t for mosjonister. Kanskje du vil løpeintervaller i fremtiden, og da er det dumt å kjøpe noe med for lav fart.

Det bør også være mulig å stille inn for motbakke, til minst 16 prosent stigning. Gange i motbakke er flott som alternativ til løp for både utrente og veltrente.

Vis mer

Romaskin

JILL SIER: Dette apparatet bør, som tredemøllen, være solid, tungt og ikke flytte seg når det brukes.

Her er det viktig med tilstrekkelig stor bevegelsesbane. Det vil si at den ikke bør være for kort, samt glidende, gode bevegelser og tilstrekkelig variasjon i motstand.

Vis mer

Multigym

JILL SIER: Se etter nok vektmotstand, tilstrekkelig og riktig bevegelsesbane og bra variasjon i antall øvelser som kan gjøres.

Det er en vitenskap å lage gode styrketreningsmaskiner, så jeg ville faktisk anbefale å få den testet av noen som kan litt om trening før kjøp.

Vis mer

Vibrasjonstrener

JILL SIER: Denne har jeg uttalt meg om en del før, og jeg har samme innstilling nå som da – disse er ikke verdt pengene du betaler for dem.

Det er ikke på noen måte bevist at et slikt apparat i seg selv skal gi noen fysisk gevinst, med mindre du trener skikkelig hard styrketrening mens du står på platen – som for eksempel knebøy med vektstang. Da kan det synes som om de mest profesjonelle apparatene kan gi en litt økt styrkeeffekt i forhold til om øvelsen gjøres på gulvet.

Merk at denne forskningen er gjort med dyre, profesjonelle maskiner som tåler mye og som gir helt spesiell vibrasjonsfrekvens. De billige (men allikevel etter forholdene dyre) hjemmeapparatene kan ikke love noe av det samme.

For å sitere en av de fremste forskerne innen styrketrening på Norges Idrettshøgskole: «Jeg kan ikke skjønne at folk vil betale flere tusen kroner for å få ristet litt på skroget».