Derfor virker Nigeria-brevene

Slik klarer forbrytere å lure millioner av kroner fra godtroende mennesker.

Nigeria-brevene startet helt tilbake i 1980-årene – som vanlige brev. Deretter ble faksen tatt i bruk, og i dag kommer de på e-post.

Undersøkelser viser at mellom én og fem prosent av mottakerne svarer på Nigeria-brev og involverer seg i ulik grad. Ifølge US Secret Service taper folk sammenlagt flere hundre millioner dollar på Nigeria-svindel hvert år. Dermed er Nigeria-brevene den mest lukrative form for internettsvindel.

Årets Nigeria-svindel?


Det har vist seg at alle slags mennesker - fra arbeidsløse til professorer – kan finne på å svare på et Nigeria-brev for å hjelpe avsenderen.

Se eksempler på Nigeria-brev:

Herreløs bankkonto
Legetjenester i Buenos Aires
Liberian girl
Tsunami-ofre
Elskede
Gratulerer, du er millionær!

Hvorfor virker det?

To hovedfagsstudenter på Avdeling for retorikk ved Københavns Universitet har sett nærmere på kommunikasjonen i brevene. De ville finne ut av hva som egentlig virker, hvorfor folk lar seg lure, melder forskning.no.

Isis Amelie Hjorth og Ditte Maria Bergstrøm konkluderer at avsenderne av Nigeria-brevene jobber under gode vilkår, blant annet fordi det har blitt så alminnelig å motta e-post fra fremmede mennesker, at vi ikke lenger stusser over det.

Men viktigst er innholdet og retorikken i brevene.

- Helt grunnleggende må man si at det fungerer rent retorisk å appellere til følelsene, å sette ord på e-posters manglende troverdighet og å lage fortellinger fra den virkelige verden, sier Isis Amelie Hjorth til danske videnskab.dk.

E-mail gir personlig dialog

De to retorikerne har vist at e-poster skaper en spesiell "writing space" – en forbindelse mellom avsender og mottaker, som er helt unik. Den påvirker både argumentasjonen og måten mottakeren vurderer troverdighet på, fordi dialogen blir svært personlig.

Studentene klarte ikke å finne personer som hadde svart på Nigeria-brev, så de prøvde selv. De fant blant annet at de endret oppfatning underveis, fordi de følte de fikk en personlig relasjon til brevenes avsender.

- Man dømmer ikke folk så hardt på formuleringene eller tastefeil. Hvis man så dette på en hjemmeside, ville man tenke at dette er jammen uprofesjonelt, men her tenker man, nåja, det er skrevet raskt. Det gjør en stor forskjell, konstaterer Isis Amelie Hjorth.

Disse typene henvendelser faller alle inn under kategorien Nigeria-brev:

- Falske henvendelser om arv
- Ordrer til firmaer om vareleveranser til Vest-Afrika
- Salg av svartfargede pengesedler
- Tilbud om penger fra krigsbytte eller bankkonti i krigsrammede land
- Falske henvendelser om lotterigevinster
- Tiggerbrev fra afrikanske barn

Kilde: Forskning.no