Folk flest ikke trenger andre vitamintilskudd enn tran. Foto: Colourbox
Folk flest ikke trenger andre vitamintilskudd enn tran. Foto: ColourboxVis mer

Derfor trenger du tran

Det er to viktige grunner til at du bør ta tran.

Alle vet at tran er sunt, og at vi burde få i oss en liten mengde hver dag. Men vet du hvorfor det er så bra for deg?

Grunnen er: Ved å spise en barneskje tran om dagen får du dekket kroppens vitamin D behov. I tillegg får du i deg gunstige omega 3-fettsyrer.

- Vi anbefaler tran hver dag året rundt på grunn av vitamin D-innholdet, sier avdelingsdirektør i Helsedirektoratet Arnhild Haga Rimestad, ifølge Helsedirektoratet.no.

Hun legger til at folk flest ikke trenger andre vitamintilskudd enn tran, og at et variert kosthold i tråd med anbefalingene til helsemyndighetene vil dekke behovet for næringsstoffer, vitaminer og mineraler.

Les også:
Ta tran året rundt
Tran – gulper du av det?
Din guide i omega-3 jungelen

Tran hver dag

Tar du tran hver dag? (Avsluttet)
Ja!(57%) 983
Nei! (22%) 374
Jeg prøver.(21%) 355
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Spedbarn

Ifølge Helsedirektoratet er det viktig at spedbarn får i seg tran fra fire ukers alder, for å få i seg tilstrekkelig med vitamin D. Eventuelt kan de få vitamin D-dråper.

Men hvorfor er vitamin D viktig for oss? Her er forklaringen, ifølge Helsedirektoratet.no:

  • D-vitamin er viktig for normal beindannelse i skjelett og tenner.
  • D-vitaminmangel kan forårsake såkalt ”engelsk syke” hos barn, som gir seg utslag i mykt og misformet skjelett, og myke knokler (osteomalaci) hos voksne.
  • Mangel på D-vitamin kan øke risikoen for beinskjørhet og brudd.
  • Annen forskning tyder på at mangel på D-vitamin kan ha betydning for risiko for blant annet kreft, multippel sklerose og diabetes.
Les også: Barn får for lite vitamin D

To kilder

Det er to måter du kan få i deg vitamin D, og det er gjennom maten og fra sollys. Når solen skinner på huden, dannes det vitamin D i huden. Og det er ikke mye som må til:

Ti minutter daglig med sol på ansikt og armer i sommermånedene er nok for å få en god produksjon av vitamin D. Dette kan også dekke behovet for vitaminet i vinterhalvåret.

Ellers er fet fisk, som laks, sild og makrell rik på vitamin D. Egg og kjøtt inneholder også noe vitamin D. I Norge ser vi også at vitaminet tilsettes i for eksempel melk, og ifølge Helsedirektoratet kan vitaminet tilsettes i flere matvarer, som margarin, matolje og smør. Enkelte barneprodukter som barnegrøter og morsmelkerstatning blir også tilsatt vitamin D.

Les mer om vitamin D på Lommelegen

Omega-3

Tran er også viktig fordi det inneholder viktige fettsyrer. Omega-3 fettsyrer er det vi kaller essensielle fettsyrer. Dette betyr at kroppen din er avhengig av å få tilført omega-3 fettsyrer jevnlig for vedlikehold av flere livsviktige funksjoner.

Omega 3-fettsyrer finnes i fisk og skalldyr, samt tran. Vær oppmerksom på at konsentrasjonen av omega 3-fettsyrer i tran kan variere. Du bør få i deg 1 gram omega 3-fettsyrer hver dag. Det finnes også flere matvarer som er beriket med omega-3. Men ikke alle er like begeistret for disse produktene:

- Dette etterlater et inntrykk av at omega-3 er vanskelig å få i seg, men det behøver det ikke være. I stedet for å kjøpe dyr juice og yoghurt tilsatt omega 3, kan man for eksempel spise fet fisk til middag et par ganger i uken eller ha makrell i tomat på brødskiven, sier konsept- og kommunikasjonssjef i Grete Roede AS, Jeanette Roede til NRK.

Omega-3 – mulig uten fisk?

Omega-3 er viktig for:

  • Senker fettinnholdet i blodet.
  • Beskytter mot hjerte- og karsykdommer.
  • Kan hjelpe mot depresjon og vinterdepresjon, samt andre sykdommer som leddgikt.
  • Omega-3 er godt for både hud, vekst, forplantning og nervesystemet, ifølge Alliance Apotek.
  • Omega-3 er viktig for hjernen og studier har vist at inntak av omega 3-fettsyrer under graviditeten kan påvirke barnets mentale utvikling positivt.