Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Derfor sover du dårlig

Skjønner du ikke hvorfor John Blund boikotter deg? Kanskje er dette forklaringen.

Hver tredje nordmann sover dårlig av og til, mens 12 prosent plages av mer kroniske søvnvansker. Mange av oss vet ikke årsaken bak søvnløsheten.

- Det er fordi de som har hatt søvnproblemer over lengre tid, ofte glemmer hvordan plagene begynte. Ofte innser de ikke hvor stort problemet er heller, sier Dr. Ana Krieger, director av NYU School of Medicine Sleep Disorders Center, til Forbes.com.

Les også: Bedre søvn gir bedre sex

Nettstedet har satt sammen en liste med de vanligste årsakene til dårlig søvn. Her finner du et utvalg av dem:

1. Du bekymrer deg for helsa
Tenker du stadig på at du kan få kreft eller bli rammet av en arvelig sykdom? Forskere ved SUNY Downstate Medical Center og Long Island University har kommet fram til at mange kvinner som var redde for å kreft, hadde problemer med å få sove.

2. Du har en søvnsykdom
Det finnes mange former for søvnsykdommer som kan gi dårlig nattesøvn, og søvnapné er en av dem. Tilstanden fører til at man får mange episoder med pustestans i løpet av en natt. Disse pustepausene forstyrrer den normale søvnen og gir plager også på dagtid i form av tretthet, hodepine og slapphet. Les mer på Lommelegen.

3. Du blir eldre
Det faktum at eldre sover mindre, er noe de fleste av oss kjenner til. Studier har slått fast at aldring medfører endret sovemønster, både av kvalitativ og kvantitativ art, skriver Børge Sivertsen ved institutt for klinisk psykologi på nettsidene til Universitetet i Bergen. Søvnløshet hos eldre kan også ofte skyldes ubehag fra kroniske sykdommer.

Les også: 15 tips for god søvn

4. Du har trøbbel i ekteskapet
Generelt sett viser det seg at de som er gift, har færre søvnproblemer enn de som er skilt. Men kvaliteten på forholdet spiller også en stor rolle her. En studie fra Universitetet i Pittsburgh viser at lykkelig gifte kvinner har mindre problemer med søvnen sammenlignet med ulykkelig gifte kvinner.

5. Du har hjertetrøbbel
Lite søvn kan gi deg hjertetrøbbel, men det fungerer også motsatt vei; hjertetrøbbel kan gi deg problemer med søvnen. Studier som ble publisert i Harvard Heart Letter i fjor, viser at mennesker med hjertefeil ofte våkner på grunn av smerter i brystområdet og pusteproblemer, som skyldes væskeansamling i lungene.

Les også: Søvn mot fedme

6. Du er stressa
Kanskje ingen overraskelse, men er det hektisk på jobben, kan det ødelegge mye for søvnen din. Det er derfor veldig viktig at du tar deg tid til å koble av en halvtime eller times tid før du legger deg.

7. Du har depresjon eller angst
Nærmere 40 til 50 prosent av dem som plages med søvnløshet, har også depresjoner og angstlidelser. Dette gjelder også barn, ifølge en ny studie fra universitetet i Roma. Resultatene viste at 82 prosent av barn med depresjoner også lider av søvnproblemer.

8. Du spiser sent om kvelden
Spiser du et stort måltid like før leggetid, ber du om å få en dårlig natts søvn. Kroppen jobber nemlig på høyspreng med metabolismen, noe som gjør det vanskelig for deg å slappe av. Eksperter anbefaler å spise små måltider hele dagen slik at du ikke overspiser til middag. Det bør også gå minst tre timer fra du har spist til du legger deg.

9. Du tar deg en lur på dagen
Liker du å ta deg en lur etter middagen, tror du kanskje det vil hjelpe mot underskudd av søvn, men da tar du feil. Å småsove ødelegger søvnbehovet som bygger seg opp i løpet av dagen. Det blir derfor vanskeligere å sove om natten.

10. Du blir liggende
Får du rett og slett ikke til å sovne, er det beste å komme seg opp og gjøre noe. Blir du liggende, fører dette til en slags prestasjonsangst. Det kan igjen ende med at du assosierer senga di med en plass hvor det er vanskelig å sove i stedet for en plass du kan få deg en god natts søvn.

Les også: Syk av lite søvn

Kilder: forbes.com, lommelegen.no